Volksbank România a obţinut câştig de cauză la Curtea de Apel, într-un proces cu un client, privind comisionul de risc, potrivit unui comunicat al biroului de avocatură Mihai Kehaiyan, reprezentantul băncii în proces.
"Clauzele referitoare la dobândă şi comisioane sunt elemente care determină costul total al creditului şi împreună cu marja de profit formează preţul contractului, iar aprecierea caracterului abuziv al clauzelor nu poate privi nici definirea obiectului contractului, nici caracterul adecvat al preţului sau remuneraţiei (...)", se arată în sentinţa din dosarul 29434/3/2011 de pe rolul Curţii de Apel Bucureşti.
Avocatul Mihai Kehaiyan a precizat că începem să asistăm la o tendinţă de modificare a jurisprudenţei în materia litigiilor dintre bănci şi consumatori, în sensul revenirii la principiul de drept privind responsabilitatea contractuală dintre părţi.
Sentinţa Curţii de Apel Bucureşti nu este una definitivă, iar clientul băncii a atacat prin recurs această decizie pe 11 ianuarie, potrivit informaţiilor de pe site-ul Curţii.
Prin decizia pronunţată, Curtea de Apel Bucureşti apreciază că instanţa nu are dreptul de a anula clauzele referitoare la preţ, pe motiv că ar fi abuzive, întrucât acestea sunt exprimate corect şi inteligibil, potrivit comunicatului.
Avocatul Gheorghe Piperea ne-a declarat că potrivit jurisprudenţei Uniunii Europene clauzele exprimate inteligibil pot fi anulate, în timp ce legislaţia noastră prevede contrariul. Totuşi, este dreptul instanţei de a avea o altă părere, mai ales că există un recurs, a subliniat avocatul.
Curtea de Apel Bucureşti a apreciat faptul că raţiunea economică ce justifică perceperea unui comision de risc este tocmai existenţa riscului de credit, element pe care băncile sunt obligate să încerce să îl acopere, se arată în comunicat. Riscul de credit este asumat în urma unei analize economico-financiare a clientului şi a solidităţii tuturor garanţiilor prezentate.
"Principala activitate pe care o are o bancă, în momentul şi ulterior acordării unui credit, este aceea de a administra posibilele riscuri pe care le-ar putea întâlni până la recuperarea sumelor acordate", precizează instanţa.
Curtea de Apel Bucureşti s-a pronunţat, pe 19 noiembrie 2012, în dosarul 29434/3/2011, în cazul unui client care a dat Volksbank în judecată pe tema comisionului de risc. Instanţa de fond i-a dat iniţial dreptate, însă, instanţa superioară a admis apelul Volksbank, anulând sentinţa iniţială şi respingând ca neîntemeiată cererea de chemare în judecată.
Decizia în favoarea Volksbank vine după ce banca a pierdut, pe 20 decembrie 2012, un proces colectiv intentat de peste 200 de clienţi. În acel caz, Tribunalul Bucureşti a obligat banca să restituie reclamanţilor sumele încasate cu titlu de comision de risc, redenumit, după caz, comision de administrare credit, de dobândă majorată şi de comision rezervă minimă obligatorie, de la data încheierii convenţiei de credit la zi.
1. cat costa un astfel de articol ?
(mesaj trimis de cititor în data de 15.01.2013, 09:33)
macar merita ? si eu am castigat definitiv un proces cu volksbank si ca mine multi altii dar nu s-a facut nici un articol, comunicati-mi pretul pe articol si vedem ce putem face, e pacat sa nu fiti echidistanti chair daca e foame mare in presa.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Elena Voinea în data de 15.01.2013, 10:32)
Daca veti consulta arhiva ziarului BURSA veti constata ca au fost publicate o serie intreaga de articole despre procesele castigate de clienti impotriva Volksbank.
Tocmai pentru a mentine echidistanta despre care amintiti, trebuie sa relatam despre toate procesele, fie ele castigate de clienti sau de banca.
1.2. clientul nu e Pi Didi? (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 15.01.2013, 12:12)
precis ca i-a venit si domniei sale ideea ca daca ar fi sa ne luam dupa titulatura e Banca Poporului si s-a gandit sa intre in Consiliul de Administratie, dar probabil nu a gasit hartiile de actionar la timp fiind ocupat.
2. sentinta nu este
(mesaj trimis de lucian în data de 15.01.2013, 13:28)
definitiva ca si justificarea..."Riscul de credit este asumat în urma unei analize economico-financiare a clientului şi a solidităţii tuturor garanţiilor prezentate.
riscul de credit este acelasi pentru toti clientii care acceseaza acelsi tip de imprumut...este o golanie a bancii respective, "pretul" imprumutului ar trebui sa se reflecte in dobanda practicata, dar la noi merge si cu dae, o alta gaselnita a bancilor, acceptata de bnr, care, pe langa faptul ca nu reflecta realitatea costurilor imprumuturilor, difera de la o banca la alta (unele incluzand sau nu diferite comisioane, asigurari, etc., in dae), nici nu este inteles de multa lume, formula de calcul fiind extrem de greoaie si , de ce nu, nefolosita in contractele dintre o banca si o persoana fizica...