Conform Raportului ANCOM privind incidentele semnificative care au afectat securitatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice în anul 2022, numărul incidentelor de securitate a scăzut anul trecut cu 17%, până la 341 de incidente ce au afectat aproximativ 6,9 milioane de conexiuni, informează un comunicat de presă, remis astăzi.
O scădere importantă o regăsim în cazul serviciilor de telefonie fixă, înregistrându-se cu 80% mai puţine conexiuni afectate, dar şi în privinţa internetului fix, numărul conexiunilor implicate în incidente de securitate fiind cu 76% mai mic faţă de anul 2021.
Conform notificărilor primite de ANCOM în 2022, numărul incidentelor semnificative de securitate îşi păstrează tendinţa de scădere, fiind mai mic cu aproximativ 17% faţă de anul 2021. Astfel, s-au înregistrat 341 de incidente, comparativ cu 410 în 2021, respectiv 575 în 2020. La nivel general, numărul total de conexiuni afectate este de aproximativ 6,9 milioane, iar valoarea medie generală este de peste 20 mii de conexiuni afectate de un singur incident. Anul trecut, mai mult de jumătate dintre incidente, respectiv 188, au fost declanşate de o problemă de alimentare cu energie electrică.
Serviciile de telefonie mobilă şi SMS au fost cele mai afectate (3,9 milioane de conexiuni afectate), fiind urmate de cele de internet mobil şi transmisiuni de date mobile (2,6 milioane de conexiuni afectate). Cu privire la serviciile de telefonie fixă, în 2022, se remarcă o scădere semnificativă faţă de anul precedent, înregistrându-se cu aproximativ 80% mai puţine conexiuni afectate. Diminuarea numărului de conexiuni afectate se regăseşte şi în cazul internetului fix, procentul fiind cu 76% mai mic decât în 2021. În cazul serviciilor de retransmisie a programelor media audiovizuale, numărul conexiunilor afectate a fost cu 94% mai mic decât în anul anterior. Această scădere a numărului de conexiuni afectate provine dintr-un număr semnificativ mai mic de incidente care s-au produs în 2022 şi care au afectat serviciile menţionate anterior. Examinând evoluţiile pe ultimii trei ani, acestea se înscriu într-o tendinţă relativ descendentă, firească pe măsura implementării graduale de soluţii pentru remedierea incidentelor şi împiedicarea reapariţiei acestora, aspect urmărit îndeaproape de ANCOM an de an.
Incidentele au afectat unul sau mai multe judeţe simultan: 181 de incidente au afectat câte un judeţ, 154 au dus la afectarea conexiunilor din 2-10 judeţe simultan, 3 incidente au afectat între 11 şi 30 de judeţe şi 3 incidente au avut impact la nivel naţional. Distribuţia incidentelor la nivel naţional arată că cele mai multe incidente (42) au afectat judeţul Teleorman, iar judeţele în care au fost înregistrate cele mai puţine incidente au fost Brăila (1 incident) şi Vaslui (2 incidente).
Din perspectiva distribuţiei geografice a incidentelor care au fost provocate de probleme de alimentare cu energie electrică, judeţul Teleorman este cel în care s-au înregistrat cele mai multe (31), urmat de Dolj (20) şi Gorj (19). Judeţele cu cele mai puţine raportări de incidente electrice au fost Bacău, Bihor, Braşov, Galaţi şi Vaslui, unde s-a înregistrat câte un singur incident electric, iar în Brăila şi Satu-Mare nu a existat vreun incident electric.
Cu privire la resursele care au fost afectate, 140 de incidente au afectat resurse la nivelul suport (unde sunt încadrate componentele suport ale echipamentelor, ca de exemplu cele utilizate pentru alimentarea cu energie electrică, sisteme de monitorizare şi control al temperaturii, instalaţii electrice), 171 de incidente au afectat resurse la nivelul logic (unde sunt încadrate elementele software ale echipamentelor şi/sau resurselor) şi 33 de incidente au afectat resurse la nivel fizic (unde sunt încadrate componentele hardware ale echipamentelor şi/sau resurselor).
Cele mai afectate resurse fac parte din categoriile: medii de transmisiune (185 de incidente), staţii de bază şi controlere mobile (126 de incidente), echipamente din noduri de transmisiune (22 de incidente) şi routere şi switch-uri IP (17 incidente).
În 2022, durata totală a incidentelor raportate a fost de peste 2.657 de ore, în creştere faţă de anul 2021, când aceasta a fost de aproape 2.277 de ore. Durata medie a unui incident a crescut, de asemenea, de la circa 5 ore şi jumătate în 2021 la aproximativ 8 ore în 2022.
Precizăm faptul că anul trecut a fost raportat un incident cauzat de un atac cibernetic îndreptat asupra unui partener al unui furnizor de comunicaţii electronice din România, care a avut o durată de 10 zile.
Deşi numărul incidentelor a fost mai mic în 2022, durata totală a fost mai mare, deoarece unele dintre acestea au fost provocate de fenomene meteo, iar intervalul de timp necesar soluţionării a fost mai mare.