Aproape trei sferturi dintre companiile respondente la sondajul "Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey" realizat de PwC în 35 de ţări, inclusiv România, au arătat că s-au confruntat cu mai multe controale fiscale în ultimii 3-5 ani şi se aşteaptă ca acestea să crească în următorii trei până la cinci ani, pe fondul extinderii reglementărilor, dar şi a digitalizării autorităţilor fiscale. Mai mult, din cele peste 2.000 de controale cu care s-au confruntat companiile participante la acest studiu, aproximativ 43% s-au transformat ulterior în litigii.
"Pe măsură ce trebuie să facă faţă tot mai multor provocări geopolitice şi economice - în numeroase ţări existând perspective extrem de dificile pentru finanţele publice -, guvernele solicită autorităţilor fiscale şi autorităţilor de reglementare să fie mai exigente în aplicarea legislaţiei fiscale şi să crească veniturile colectate la bugete. Companiile se pot aştepta, în aceste condiţii, ca autorităţile fiscale să devină mai active şi să adopte o poziţie intransigentă faţă de respectarea legislaţiei. În plus, noile reglementări fiscale, colaborarea dintre autorităţile fiscale internaţionale şi dezvoltarea rapidă a noilor tehnologii au toate potenţialul de a amplifica situaţiile potenţial litigioase din domeniul fiscal, asemenea tendinţe fiind extrem de relevante şi pentru contribuabilii români", a declarat Dan Dascălu, Partener şi Lider al Departamentului de Litigii Fiscale din cadrul D&B David şi Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România.
În topul domeniilor de interes pentru inspecţii din partea autorităţilor fiscale la nivel global, se regăsesc, în ordine, impozitul pe profit (inclusiv ajustările de preţuri de transfer), impozitele aduse în discuţie de noile reglementări fiscale internaţionale, precum şi impozitele indirecte (inclusiv, taxele vamale) şi taxele de mediu. La acest moment, în mod special, pregătirea pentru Pilonul II îngrijorează multe companii care estimează că ar putea conduce la inspecţii şi litigii suplimentare cu autorităţile fiscale, inclusiv din perspectiva corelaţiei acestor reglementări cu cele din tratatele de prevenirea dublei impozitări şi, respectiv, cu cele speciale aplicabile preţurilor de transfer.
Companiile implicate în litigii cu autorităţile fiscale se pot confrunta cu ani de muncă costisitoare până la rezolvarea cazurilor. În timp ce majoritatea companiilor care intră într-un litigiu fiscal îl soluţionează în termen de 3 ani, raportul PwC arată că există un număr semnificativ de cazuri în care acest proces durează mult mai mult. Astfel, în funcţie de problemă, litigiile fiscale legate de chestiuni de fond - cum ar fi aplicarea diferitelor reglementări de tip anti-abuz fiscal (GAAR) sau a normelor privind prevalenţa fondului asupra formei - sunt cele mai susceptibile de a dura trei ani sau mai mult, 41% dintre aceste cazuri având o durată de soluţionare atât de lungă. Cazurile legate de deducerile fiscale, care acoperă categorii precum cheltuielile afacerii, stimulentele pentru cercetare şi dezvoltare şi cheltuielile cu angajaţii, sunt cele care se soluţionează într-un termen mai scurt, 78% dintre acestea fiind soluţionate în trei ani.
"Sondajul arată că, la nivel global, agenţii economici se confruntă atât cu presiunea crescândă de a avea o reacţie promptă, dar riguroasă la solicitările din cadrul controalelor fiscale, cât şi cu îngrijorarea că acestea se pot transforma în litigii, fapt care generează mai multă presiune pe resurse şi incertitudini suplimentare legate de funcţia fiscală. Deşi natura controlului iniţial poate varia, de la o verificare de rutină relativ banală până la primirea unui set de întrebări mai ample şi complicate legate de tranzacţiile companiei, multe asemenea întrebări conduc - la fel ca în România - la investigaţii şi inspecţii suplimentare. Concluziile sondajului evidenţiază astfel necesitatea ca firmele să fie bine pregătite, să implementeze şi să utilizeze noile tehnologii şi să se angajeze în mod proactiv în relaţia cu autorităţile fiscale pentru a face faţă unui mediu fiscal cu provocări din ce în ce mai complexe", a spus Mihai Boian, Partener D&B David şi Baias.
Multe companii văd în inteligenţa artificială (AI) un instrument potenţial de gestionare a volumului tot mai mare de solicitări şi litigii fiscale, deşi adoptarea acesteia se confruntă în continuare cu provocări. Nouă din zece companii speră că inteligenţa artificială ar putea avea un impact asupra activităţii lor de soluţionare a litigiilor fiscale. Astfel, 44% dintre respondenţi doresc ca AI să joace un rol important în îmbunătăţirea vitezei şi calităţii implicării lor în domeniul litigiilor fiscale. De asemenea, alţi 49% consideră că AI poate juca un rol în alte domenii de activitate, de exemplu, în analiza seturilor mari de date. Multe companii se află într-un stadiu relativ incipient al implementării noilor tehnologii în funcţiile lor fiscale, însă interesul lor este în creştere.
"Dincolo de unele particularităţi legate de obiectul controalelor fiscale sau gradul de digitalizare destul de incipient, ar fi de remarcat că trendurile mai sus evidenţiate se regăsesc cu prisosinţă şi în interacţiunile companiilor din România cu autorităţile locale, fapt care denotă amploarea globală a provocărilor cu care se confruntă mediul de afaceri, dar şi autorităţile fiscale, în încercarea de a identifica, pe de o parte, instrumentele pentru asigurarea unui grad înalt de conformare fiscale şi, pe de altă parte, cheia eficientizării comunicării cu organele fiscale pentru reducerea controalelor fiscale inutile şi evitarea abuzurilor", a conchis Dan Dascălu.
Sondajul "Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey" a fost realizat de PwC în rândul a 825 de companii din 35 de ţări la nivel global, inclusiv din România.
Opinia Cititorului