• Profiturile din primul trimestru nu au atins nivelul aşteptărilor l Cheltuielile băncii sînt prea mari, spun analiştii
ABN Amro Holding NV, cea mai mare bancă din Olanda, şi-a majorat cu 12% profiturile în primele trei luni din acest an, însă creşterea este inferioară aşteptărilor specialiştilor. În aceste condiţii, banca va elimina 2.400 de locuri de muncă (circa 2,4% din total) de pe cele trei pieţe principale pe care activează - Olanda, SUA şi Brazilia, mutîndu-şi unele operaţiuni în India. Sînt vizate 650 de locuri de muncă din Olanda, 470 din restul Europei, în principal din Marea Britanie, 620 din SUA, 500 din Brazilia şi 160 din Asia. Luînd în calcul disponibilizările anunţate începînd cu anul 2004, totalul angajaţilor ABN care îşi vor pierde posturile se ridică la 5.900. Cele 2.400 de disponibilizări anunţate ieri de "ABN Amro" vor costa banca între 125 şi 150 de milioane de euro, în trimestrul al doilea al anului în curs.
Cîştigul realizat de ABN în primul trimestru din 2006 a însumat un miliard de euro (1,2 miliarde de dolari), comparativ cu 895 milioane de euro în primele trei luni din 2005. Piaţa aştepta 1,1 miliarde de euro. Provizioanele pentru creditele fără acoperire au crescut la 331 milioane de euro în primul trimestru, de la 99 de milioane în primele trei luni din 2005.
Amintim că ABN a cumpărat, în acest an, "Banca Antonveneta" SpA din Italia şi, totodată, şi-a extins activităţile în Asia şi America Latină, în condiţiile în care piaţa internă este saturată. ABN şi-a majorat cheltuielile operaţionale cu 26% în primul trimestru, la 3,9 miliarde de euro.
"Costurile băncii sînt extrem de mari, ceea ce arată că încă se impun măsuri de reducere a acestora", consideră Bart van der Feen de Lille, analist la "Rabo Securities" din Amsterdam, care îi îndeamnă pe deţinătorii de acţiuni ABN să le păstreze.
Dacă în unele ţări, "ABN Amro" recurge la concedieri, banca plănuieşte să angajeze 900 de persoane în state în care costurile cu forţa de muncă sînt mici, în special în India. În privinţa operaţiunilor derulate de ABN în Asia, o altă piaţă pe care se extinde banca este China. Încă din luna ianuarie, conducerea ABN anunţa că intenţionează să extindă operaţiunile existente ale băncii în India şi China. "ABN Amro" are peste un milion de clienţi în India, unde şi-a deschis primul birou în 1920. Banca urmăreşte ca, în doi ani, să ajungă să deservească două milioane de clienţi.
• Cîştiguri în scădere pe piaţa din SUA
Profitul realizat de "ABN Amro" în Olanda a sporit cu 26% în primul trimestru, la 289 milioane de euro. În restul Europei, cîştigurile, care includ preluarea "Antonveneta", au ajuns la 67 de milioane de euro, faţă de pierderile de 17 milioane de euro consemnate anul trecut. În SUA, profitul ABN a scăzut cu 11%, la 226 milioane de euro. În America Latină, beneficiile au crescut cu 55%, la 116 milioane de euro, iar în Asia acestea s-au dublat, totalizînd 51 de milioane de euro.
Divizia ABN care oferă consultanţă pentru achiziţii, fuziuni şi vînzări de acţiuni, şi-a diminuat cîştigurile cu 29%, la 42 de milioane de euro.