Valoria şi CSRMedia.ro au lansat cea de-a zecea ediţie a studiului "Dinamica şi perspectiva domeniului CSR din România". Acesta este singurul studiu de pe piaţa autohtonă dedicat domeniului CSR care analizează tendinţele domeniului timp de 10 ani la rând, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, studiul explorează percepţiile executivilor de top, directorilor, managerilor şi specialiştilor de CSR din diverse companii din România cu privire la evoluţia, dinamica şi provocările acestui domeniu în 2022 şi 2021. În raportul acestei ediţii sunt prezentate şi câteva serii de date cu evoluţia din ultimii zece ani.
Cum este definită responsabilitatea socială?
Conform studiului, 71% dintre companiile respondente, faţă de 68% în anul 2021, definesc responsabilitatea socială ca strategie sustenabilă de business.
Faţă de 2021, vedem creşteri la filantropie şi managementul riscului (+9 puncte procentuale) şi la interacţiuni semnificative cu părţile interesate (+6 puncte procentuale).
În acelaşi timp managementul responsabil al lanţului de furnizori este în uşoară scădere (-4 puncte procentuale), probabil pe fondul dificultăţilor din ultimele 14-16 luni.
Cum au evoluat bugetele de CSR?
Doar 26% dintre companiile respondente în 2022, faţă de 29% anterior, spun că bugetul de CSR a crescut cu 20-30% în anul 2022.
Bugetele de CSR care cresc semnificativ, cu 20-30%, sunt în uşoară scădere, cu numai -3 puncte procentuale în 2022 faţă de 2021 şi nu sunt singurele.
Vedem o scădere de -9 puncte procentuale în rândul companiilor care spun că bugetele lor de CSR sunt mai mari cu 10-20%, şi o creştere de +13 puncte procentuale ale celor care au avut acelaşi buget de CSR în 2022 ca şi în 2021 (stagnare).
Ce departament gestionează bugetul de CSR?
În 2022, 55% dintre companii, în scădere cu -10 puncte procentuale faţă de anul 2021, spun că departamentul de PR şi Marketing este cel care prevede o linie de buget pentru CSR. Procentul scade masiv pentru prima dată, după 5 ani de stagnare la 65%.
Chiar dacă principala linie de buget de CSR rămâne la PR şi Marketing, departamentul de sustenabilitate urcă pe locul al doilea, înregistrând o creştere de +12 puncte procentuale.
Departamentul de CSR se află acum pe locul al treilea, fiind urmat la mică distanţă de cel de HR.
De ce se implică companiile în CSR?
În 2022 65% dintre companii spun că s-au implicat în CSR deoarece face parte din strategia lor de sustenabilitate şi numai 35% faţă de 55% în anul 2021, pentru că face parte din strategia de relaţii publice.
Pe locul al doilea, sunt la egalitate companiile care spun că acest demers le aduce recunoaştere şi vizibilitate (41%) cu cele care spun că face parte din filosofia companiei (41%).
Pe locul al treilea sunt la egalitate din nou companiile care spun că acţiunile de CSR sunt cerute de acţionari (35%) cu cele care spun că CSR-ul facilitează dezvoltarea brandului de angajator (35%).
Cum se stabileşte strategia de CSR?
Aproape jumătate dintre companiile respondente, 45% în 2022, faţă de 40% cu un an înainte, spun că au o strategie de CSR primită de la firma-mamă, pe care o implementează local.
Răspunsurile la această ediţie arată că procentul companiilor care spun că au o strategie de CSR locală scade cu -7 puncte procentuale. De asemenea, procentul companiilor care spun că au primit strategia de CSR de la firma-mamă creşte de la 40% la 45%.
Este de remarcat şi creşterea marginală cu +2 puncte procentuale a companiilor care spun că nu au o strategie de CSR.
Cum se urmăreşte impactul activităţilor de CSR?
Dintre companiile respondente, 49% în 2022, comparativ cu 45% în 2021, spun că au o raportare după standarde internaţionale prin care urmăresc impactul activităţilor de CSR.
Faţă de anul trecut, raportarea în conformitate cu standardele internaţionale înregistrează o creştere +4 puncte procentuale, cea după sisteme de evaluare proprii scade cu -14 puncte procentuale, iar cea bazată pe evaluări oferite de parteneri creşte cu +6 puncte procentuale.