Locurile de joacă pentru copii ar putea deveni în viitor "mici centrale de producere a energiei verzi şi totodată centre de educaţie ecologică", potrivit unui proiect realizat de o echipă de elevi din ţara noastră şi Norvegia, transmite un comunicat de presă remis redacţiei.
Ideea lor - EnergyGround - a fost declarată câştigătoare într-o competiţie de proiecte de sustenabilitate, organizată în Norvegia cu ocazia unui schimb de experienţă româno-norvegian, ce a implicat, în perioada 29 septembrie - 3 octombrie, elevi români şi norvegieni, împreună cu profesorii lor. Iniţiativa face parte din proiectul Greenovation Challenge, derulat la nivel naţional de organizaţia Junior Achievement (JA) România. Parcul EnergyGround, conceput de liceeni, permite producerea şi stocarea de energie în urma activităţilor sportive.
În acest loc de joacă al viitorului, activităţi precum pedalatul sau săritul corzii transformă mişcarea în energie cu ajutorul unor echipamente speciale, dotate cu senzori, panouri fotovoltaice şi cu monitoare pe care rulează animaţii explicative despre energia regenerabilă.
"Prin această experienţă am învăţat să am mai multă încredere în mine, mi-am depăşit temeri şi limite, mi-am făcut prieteni, am avut ocazia să iau parte la activităţi pe care în mod normal nu le-aş fi putut realiza în România sau la şcoală. Alături de echipa mea, am câştigat locul întâi la competiţia proiectului, dar cel mai mare câştig a fost faptul că am înţeles că preocuparea pentru natura nu are graniţe, limite de limbă sau prejudecăţi", a mărturisit Teodora Elena Ghiuţă, elevă la Colegiul Alexandru cel Bun din Gura Humorului.
Tinerii au lucrat în echipe mixte pentru a rezolva o provocare de dezvoltare durabilă cu abordare cât mai creativă, având de ales între două teme: energia regenerabilă şi casa viitorului.
"Greenovation Camp constituie un fantastic exerciţiu de socializare care reuşeşte să creeze punţi de legătură între experienţa Norvegiei şi a României în domeniul dezvoltării durabile, cu atenţie deosebită acordată aspectelor ce ţin de utilizarea inteligentă a resurselor regenerabile. Ne simţim privilegiaţi să aducem o contribuţie acestor activităţi care sunt, de fapt, un generator de idei, menit să susţină dezvoltarea durabilă a zonelor de munte", a spus Andrei Coca, asistent de proiect în cadrul Asociaţiei Romontana, partener al proiectului.
Vizita în Norvegia le-a permis elevilor români "să dobândească noi cunoştinţe în domeniul dezvoltării durabile şi să experimenteze modul de lucru şi de interacţiune dintr-o companie multinaţională, prin dezvoltarea abilităţilor de inovare, muncă în echipa, socializare, coordonare, gândire critică şi cooperare într-o limbă străină cu coechipieri necunoscuţi, provenind dintr-o cultură diferită", se arată în comunicat.
În primul an al proiectului Greenovation Challenge, peste 500 de elevi din 14 localităţi din zone montane din ţara noastră au parcurs activităţi de educaţie ecologică la clasă cu ajutorul materialelor educaţionale gratuite şi au participat la webinarii despre competiţie, sustenabilitate şi despre competenţele de care au nevoie pentru o viitoare carieră într-un domeniu în creştere - protejarea mediului şi a resurselor.
Proiectul este derulat în parteneriat cu Asociaţia Romontana şi cu organizaţia Ungt Entreprenørskap Sogn og Fjordane (UESoF) din Norvegia şi implică, în perioada 2014-2016, peste 900 de elevi şi 40 de profesori de liceu din zone montane din România şi Norvegia. Proiectul este finanţat prin granturile SEE (Spaţiul Economic European) 2009 - 2014, în cadrul Fondului ONG în România.