• Nemulţumirile acestora au apărut după publicarea rezultatelor financiare, care arată scăderea cererii pentru produsele companiei în Europa
• Conducerea respinge ideea divizării societăţii
Conducerea companiei anglo-olandeze "Unilever" Plc se confruntă cu o revoltă a acţionarilor şi a unor investitori, care solicită divizarea firmei, informează The Observer. Cererea acţionarilor vine după publicarea, săptămîna trecută, a rezultatelor financiare ale companiei, care arată că vînzările au stagnat în primul trimestru în Europa, piaţa-cheie pentru această companie, cunoscută pentru mărcile Persil, Hellman, Lipton, Dove.
"Caracterul conservator este prea puternic în această companie", a declarat unul dintre actionari, citat de Observer. Alt investitor a precizat: "Vom face presiuni asupra conducerii în săptămînile următoare, astfel încît acestea să implementeze schimbări menite să îmbunătăţească situaţia grupului şi să-i crească valoarea - aflată sub nivelul la care ar trebui să fie".
Acţionarii consideră că managementul "Unilever" pare să nu fie conştient de gradul schimbărilor ce se impun în companie. Aceştia susţin că trebuie luate în considerare mai multe variante de schimbare, de la vînzarea mărcilor neperformante, pînă la separarea diviziei alimentare de cea de îngrijire personală, mai ales că nu sînt multe sinergii între acestea.
Acţionarii aşteaptă ca, în săptămînile acestea, să se întîl-neas-că cu directorul executiv al companiei, Patrick Cescau. Oricum, unul dintre purtătorii de cuvînt ai companiei a res-pins ideea divizării acesteia. Chiar şi preşedintele companiei, Antonz Burgmans, a declarat, ieri, că societatea nu îşi va modifica structura pe termen scurt.
Compania are o structură duală - două sedii principale, iar conducerea nu vrea să renunţe la acest tip de management, pe motiv că unificarea ar presupune cheltuieli în plus. Situaţia îi nemulţumeşte pe investitori.
• Vînzările companiei cresc datorită cererii din SUA
Menţionăm că "Unilever", al treilea producător mondial din domeniul alimentar, a raportat o creştere de 6% a cîştigurilor sale în primul trimestru din 2006, însă asta nu în baza Europei, ci în condiţiile sporirii vînzărilor pe teritoriul SUA. Compania a avut un profit net de 990 milioane de euro (1,25 miliarde de dolari) în primele trei luni din acest an, comparativ cu 934 milioane de euro în intervalul similar din 2005. Analiştii aşteptau doar 911 milioane de euro.
Vînzările au sporit cu 9%, la 9,54 miliarde de euro. Dacă nu sînt luate în calcul fluctuaţiile de curs valutar, vînzările societăţii au crescut cu 2,9%, în vreme ce analiştii anticipau o creştere de 3,9%.
Conducerea companiei şi-a îndreptat atenţia către piaţa SUA, majorînd cheltuielile de marketing pentru lansarea de noi produse.