Când vine vorba despre sistemul de sănătate, principalele nemulţumiri ale românilor sunt reprezentate de timpul lung de aşteptare şi de lipsa specialiştilor. Ştiaţi însă că puteţi beneficia de consultaţii medicale instant, de oriunde vă aflaţi pentru orice problemă cu care vă confruntaţi? Medicii eTELEDOC, prima platformă de telemedicină în parteneriat cu Societatea Naţională de Cruce Roşie din România, vă stau la dispoziţie, indiferent de oră sau de zi, 24/7! Acestor avantaje li se adaugă profesionalismul medicilor înscrişi în platformă, care activează în camerele de gardă ale marilor spitale din ţară, având experienţă vastă în medicina de urgenţă, precum şi în cabinete de medicină de familie profesioniste. Detalii despre platforma eTELEDOC şi beneficiile pe care le aduce pentru fiecare român când vine vorba despre propria sănătate sau a celor din jur ne-a oferit, în interviul de mai jos, dr. Steliana Maria Dolana, medic specialist Medicină de Familie.
Care sunt avantajele platformei eTELEDOC?
În primul rând, prin intermediul videoconsultaţiilor, pacienţii economisesc timp. Am avut un caz cu febră foarte ridicată. Pacientul a spus că şi-ar dori foarte mult să-l ajut să nu mai fie nevoit să meargă la camera de gardă, pentru că îi era greu să conducă, ceea ce este un atu, pentru că putem ajuta pacienţii acasă. De cele mai multe ori, timpul este foarte preţios. Sunt multiple situaţiile în care platforma eTELEDOC poate ajuta pacienţii fără a pierde timp - fie că vorbim despre pacienţi singuri acasă, ori imobilizaţi, ori se află într-un loc care nu le permite să meargă la un spital. Cu eTELEDOC avem o consultaţie medicală din faţa ecranului!
În plus, noi, medicii, avem posibilitatea să sunăm la 112, în timpul conversaţiei, pentru situaţiile ce necesită consult fizic şi ambulanţă, şi putem transmite geolocaţia pacientului, pentru că ne permite platforma. Practic, ştim exact unde se află abonatul în timp real. Este un lucru major, pentru că se câştigă foarte mult timp. În primul rând, pentru că un medic apelează serviciul de ambulanţă şi, datorită faptului că avem documentele la dispoziţie în cont şi ştim ce simptomatologie are pacientul, putem oferi toate informaţiile necesare. S-ar pierde timp important în cazul în care, după discuţia cu noi, pacientul ar fi nevoit să apeleze singur 112 şi să explice din nou simptomatologia. Este un timp foarte preţios pentru pacientul care necesită ambulanţă şi un consult de urgenţă.
Care sunt cele mai dese situaţii pentru care este apelat eTELEDOC?
Cele mai frecvente situaţii medicale cu care m-am confruntat au fost febrele mari, care nu se pot ţine sub control, mai ales la copii. Am avut de exemplu un caz de tuse persistentă post-infecţie COVID, care era destul de sâcâitoare, iar pacientul mersese deja la doi medici. Începuse deja să-şi pună anumite întrebări, dar am concluzionat diagnosticul având deja radiografia şi alte documente medicale încărcate în contul său de abonat (antecedentele personale, patologice, ce boli are, ce operaţii a suferit, ce tratament a urmat şi sub ce tratament se află acum, scrisori medicale, analize), care m-au ajutat foarte mult să stabilesc un diagnostic, alături de conversaţia verbală şi videocallul cu pacientul.
Alte patologii pe care le-am întâlnit au fost vărsăturile, în condiţiile în care mama mersese cu copilul la urgenţă şi făcuse perfuzie. Nu dorea să se mai întoarcă, pentru că timpii de aşteptare erau foarte mari, şi a apelat eTELEDOC, noi având posibilitatea să ne ajutăm pacienţii imediat ce au nevoie.
De ce este bine să avem un abonament eTELEDOC?
Abonamentele eTELEDOC sunt utile în special familiilor, cu atât mai mult cu cât sunt prezenţi şi copii. Un abonament familial este cu atât mai important cu cât ne planificăm o deplasare în afara ţării. Aşa cum ştim, obţinerea unei programări durează şi în străinătate enorm de mult. Cu eTELEDOC, din orice colţ al lumii unde există internet, pacienţii pot să ia legătura cu noi şi noi putem să-i ajutăm în doar 21 de secunde!
Îmi amintesc că acum câteva luni m-a sunat un domn pe care-l muşcase un câine, pacientul fiind la mare. Domnul era speriat şi nu ştia ce să facă. Îşi achiziţionase un abonament eTELEDOC cu doar două zile înainte de acest eveniment, care reprezenta o problemă acută şi, în acelaşi timp, o urgenţă. I-am oferit informaţiile cu privire la modul corect de curăţare a plăgii, l-am sfătuit să meargă la prima farmacie şi să-şi cumpere dezinfectant, compresii sterile, să se dezinfecteze şi să se panseze până când ajunge la un spital pentru a începe schema de tratament cu antirabic, în condiţiile în care se afla într-o zonă izolată şi nu erau cabinete medicale sau spitale în proximitate.
În sezonul estival, ca urmare a riscurilor la care putem fi expuşi cu toţii la mare, de exemplu, un abonament eTELEDOC este extrem de util, pentru a salva viaţa unor persoane aflate în pericol de către cei din jur, prin indicaţiile noastre. Prin videocall, noi putem să arătăm şi putem să explicăm manevrele prin care poate fi salvată persoana respectivă. Este foarte important că vedem unde se află şi ce este în jurul pacientului şi să ne dăm seama dacă, în timp ce îl ajutăm, este necesar să chemăm ambulanţa, care deja pleacă spre locaţia acestuia, şi atunci câştigăm foarte mult timp preţios.
La mare sunt frecvente şi toxiinfecţiile alimentare, arsurile solare, diareea. În astfel de situaţii, le putem recomanda abonaţilor ce medicamente să ia, în primă fază, dintre cele aflate chiar în trusa lor de voiaj, câştigând timp preţios până ajung la farmacie, de exemplu.
Un caz care m-a impresionat a fost cel al unei mămici care avea un bebeluş cu o colică abdominală. Mama a apelat, într-o noapte, platforma eTELEDOC foarte speriată, căci nu ştia ce are bebeluşul şi îi era foarte greu să plece la urgenţă, pentru că mai avea o fetiţă de 3 ani, iar soţul nu era acasă. Nu avea practic posibilitatea de a merge la spital. A avut posibilitatea însă să sune la o firmă care face cumpărături, inclusiv de medicamente, şi - în baza reţetei pe care i-am trimis-o, a putut intra în posesia tratamentului.
Medicii eTELEDOC pot fi apelaţi şi pentru a stopa sângerarea unei plăgi, de exemplu, până când pacientul ajunge la cel mai apropiat centru medical, în cazul în care vorbim despre o tăietură cu pierdere de sânge majoră.
În caz de hipertensiune, iarăşi, medicii eTELEDOC pot fi de un real ajutor, pentru că o hipertensiune poate complica situaţia foarte mult, poate chiar duce la decesul pacientului, şi atunci noi venim în ajutorul lui, încercând în primul rând să-l liniştim.
Pacienţii care se ştiu cu patologie hipertensivă, cardiacă, se impacientează când văd că tensiunea e mare şi se simt rău. De aceea, în primul rând trebuie să calmăm pacientul pentru a putea lua corect tratamentul recomandat. O altă situaţie care trebuie menţionată în acest context este atacul de panică şi orice situaţie care ne-ar stârni motive de îngrijorare.
eTELEDOC este de un real ajutor şi pentru românii plecaţi în străinătate, ai căror părinţi rămân singuri în ţară, pentru că le oferă un sentiment de siguranţă, ştiind că părinţii lor ne pot contacta la orice oră din zi sau din noapte, pentru că suntem nonstop la datorie. În orice moment în care au nevoie de un consult, de un ajutor, de un sfat medical, noi suntem aici. Şi asta este foarte important pentru toată lumea, şi pentru părinţii rămaşi în ţară singuri, dar şi pentru cei care sunt plecaţi în străinătate şi le este foarte greu să ajungă la un consult! Este o plasă de siguranţă indiferent unde te-ai afla. Este foarte important că noi vorbim limba română, şi atunci au o siguranţă că înţelegem ceea ce au vrut să spună! Preluarea apelurilor în doar 21 de secunde, eliminarea timpilor de aşteptare, rezolvarea situaţiei medicale la domiciliu, fără necesitatea deplasării, aduc un plus pentru sănătatea pacientului!
Ce calităţi au medicii eTELEDOC?
Medicii care sunt înscrişi în platforma noastră sunt profesionişti, au o vastă experienţă în domeniu şi sunt empatici. Este foarte important ca medic să profesezi şi în telemedicină, pentru că, din punctul meu de vedere, dorinţa de a ajuta cât mai mulţi oameni este mare, iar videoconsultaţiile ne permit acest lucru din orice colţ al lumii. Este o oportunitate şi a pacientului şi a medicului că pot să colaboreze din orice loc. Acest lucru vine din dorinţa de a exercita meseria de medic cu empatie şi cu dorinţa de a ajuta pe absolut oricine oriunde s-ar afla şi m-aş afla!