În ultimii ani, piaţa construcţiilor din România a fost sever afectată de criza economică globală, ceea ce a reprezentat o adevărată provocare atât pentru producătorii de materiale de construcţii cât şi pentru companiile de profil. Piaţa materialelor de construcţii, care reprezintă aproximativ o treime din industria construcţiilor a avut de suferit pe parcursul anilor de criză, înregistrând un regres de 40%, potrivit datelor de pe piaţă.
În ceea ce priveşte evoluţia pieţei materialelor de construcţii, în anul 2007, atunci când a început colapsul, a fost atinsă o valoare de profit de 16 miliarde RON. Din această sumă semnificativă, o mare pondere au avut-o produsele din magazinele specializate pe construcţii. În anul 2009, însă, s-a înregistrat un declin pe piaţa materialelor de construcţii de 40,8% faţă de anul anterior, când profitul s-a ridicat la valoarea de 36 miliarde RON, calculând şi importurile. Din anul 2013 s-a observat o uşoară revenire a pieţei, datorită numărului mare de români care au început să îşi construiască case în afara oraşelor mari, fapt care a dus implicit şi la creşterea numărului de solicitări pentru materiale şi servicii în construcţii, în special pe perioada verii. Mai mult, românii plecaţi în străinătate s-au întors în ţară cu scopul de a construi case în care să poată reveni cu plăcere în vacanţe, reprezentând un elan evident pentru piaţa de construcţii. Cu toate acestea, valoarea totală înregistrată în anul 2013 a fost de 14 miliarde RON, o valoare similară cu cea a anului 2012. Deşi a făcut faţă cu greu crizei economice în ultimii ani, în anul 2014 situaţia pare să se îmbunătăţească în ceea ce priveşte piaţa materialelor de construcţii. În prezent au apărut oportunităţi de creştere a pieţei, întrucât economia europeană se află într-o continuă revenire, iar cei care fac parte din această industrie privesc întreaga situaţie cu mult optimism. Pe piaţa românească există o gamă largă de magazine specializate pe materiale de construcţii, diferenţierea dintre acestea bazându-se pe elementele inovative aduse de fiecare magazin şi calitatea produselor puse la vânzare, dar mai ales în funcţie de preţuri şi oferte.
Un brand de succes, care a reuşit să se impună pe piaţa românească de materiale de construcţii încă din anul 2002, este compania Praktiker România. Odată cu deschiderea primului magazin în judeţul Ilfov, compania a luat amploare printre consumatorii români. În prezent, Praktiker s-a extins în ritm dinamic în 24 de oraşe din România, şi reuşeşte să ofere clienţilor o gamă de peste 40.000 de produse şi servicii de calitate. Întrucât în ultimii ani cei mai mulţi români şi-au construit case în afara oraşelor mari, preferând să se retragă în timpul liber în zonele mai puţin aglomerate, vânzările produselor precum parchet laminat, gresie, faianţă, ţiglă şi plăci gipscarton au crescut considerabil în magazinele Praktiker. În prezent, compania s-a repoziţionat pe piaţa DIY, oferind astfel ocazia tuturor clienţilor să îşi personalizeze locuinţele după bunul plac şi să experimenteze produsele inovative în atelierele specializate. Scopul companiei Praktiker a fost dintotdeauna acela de a rămâne aproape de clienţii săi, de a-i întâmpina cu produse şi materiale la cel mai bun raport preţ-calitate şi cu oferte speciale, dezvoltate în semn de recunoştiinţă pentru fidelitatea consumatorilor. Astfel, Praktiker România a reuşit să încheie al doilea trimestru al anului 2014 cu un profit operaţional de aproape 12 milioane RON.
Companii precum Praktiker România sunt cele care ajută în continuare la o evoluţie a pieţei de materiale de construcţii, încurajând românii să experimenteze şi să îşi personalizeze atât locuinţele cât şi grădinile.