Epidemia cu noul coronavirus a provocat în China un declin cu 92% al vânzărilor auto în prima jumătate a lunii februarie, arată datele publicate vineri de Asociaţia Chineză de Autovehicule (PCA), transmite BBC.
Reţelele de dealeri au rămas închise, în timp ce cumpărătorii au evitat ieşirile pentru a preveni răspândirea epidemiei de Covid-19.
În prima săptămână din februarie, vânzările auto în China, cea mai mare piaţă auto din lume, au scăzut cu 96% la o medie zilnică de doar 811 vehicule.
Dealerii şi-au reluat gradual operaţiunile luna aceasta, iar PCA speră la o redresare a livrărilor în următoarele săptămâni, deşi va fi sever afectată şi producţia auto.
China este responsabilă pentru 27% din producţia auto globală, faţă de 7% în 2003, conform datelor UBS.
Extinderea perioadei în care sunt închise fabricile afectează şi fluxul auto global de componente auto. Procentajul exporturilor Chinei din totalul exporturilor de componente auto este de aproximativ 8%, faţă de 1% în 2003, indică UBS.
În provincia Hubei, epicentrul epidemiei cu noul coronavirus şi un hub auto major, responsabil pentru aproape 90% din producţia Chinei, companiile auto au anunţat că vor amâna reluarea producţiei.
Conform estimărilor, piaţa auto din China s-ar putea contracta pentru al treilea an consecutiv în 2020, analiştii bazându-se pe relansarea vânzărilor în oraşele mici pentru a ajuta la diminuarea ritmului declinului.
Asociaţia Producătorilor Auto din China mizează în 2020 pe o scădere cu 2% în ritm anual a vânzărilor de vehicule, după o contracţie de 8,2% în 2019, an în care vânzările de autovehicule au fost afectate de noile standarde de poluare, de încetinirea economiei şi de tensiunile comerciale cu SUA.
Piaţa auto chineză a început să scadă în 2018, când a înregistrat o primă contracţie de 2,8%, care a pus capăt unei creşteri ce a început în anii '90. Încetinirea pieţei auto globale şi a celei chineze vine într-un moment în care producătorii auto cheltuiesc miliarde de dolari pentru a răspunde tranziţiei la vehiculele electrice.