Asociaţia Investitorilor pe Piaţa de Capital (AIPC) solicită publicarea de către AVAS (n.r. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului) a contractului adiţional încheiat cu "Ford Motor Company".
"Publicarea actului adiţional este esenţială având în vedere că proiectul de act adiţional nu este publicat pe site-ul AVAS, deşi obligaţia legală de transparenţă impunea acest lucru", se arată în comunicatul transmis de AIPC.
Asociaţia Investitorilor pe Piaţa de Capital subliniază că atât interesele statului român, cât şi cele ale investitorilor care sunt vizaţi de procesul de restructurare cereau respectarea deplină a obligaţiilor legale şi contractuale asumate de către "Ford Motor Company".
De asemenea, AIPC anunţă că, întrucât actul adiţional nu a fost publicat şi nu a avut loc o dezbatere publică asupra acestuia, "urmează să analizeze dacă modificările aduse prin actul adiţional prevăd continuarea şi finalizarea procesului de restructurare anterior prevăzut de articolul 7 din Legea nr. 36/2008, precum şi aplicarea imediată a penalităţilor stabilite pentru nerespectarea obligaţiilor asumate de către Ford Motor Company".
Aurelian Popa, în dubla sa calitate de oficial al AVAS, dar şi de preşedinte al Comisiei de negociere, a semnat, vineri, alături de Don Gelinas, reprezentant al "Ford Motor Company", un act adiţional la contractul de privatizare al "Automobile Craiova".
Principalele modificări operate prin documentul semnat ţin de simplificarea procesului de restructurare prevăzut în contractul iniţial, prelungirea, până la 31 decembrie, a termenelor de realizarea a obligaţiilor post-privatizare asumate de cumpărător şi simplificarea procedurii de eliberare a garanţiilor pentru executarea investiţiilor, acomodarea ajutoarelor de stat autorizate cu noile condiţii din planul de afaceri şi din contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni şi achitarea penalităţilor prevăzute în contract, drept compensaţie pentru nerealizarea numărului de autovehicule asumat prin contract.
De asemenea, compania "Ford" trebuie să plătească statului penalităţi de 14,25 milioane euro pentru că nu a produs la Craiova numărul de maşini stipulat prin contractul de privatizare şi pentru că aceasta a renunţat la un ajutor de stat de 57 milioane euro pentru formarea angajaţilor, potrivit actului adiţional la contractul de privatizare a "Automobile Craiova" semnat cu AVAS.
Actul adiţional a fost elaborat în urma unor runde de negocieri care au avut loc în perioada mai 2010 - decembrie 2011 între reprezentanţii Ford şi o comisie guvernamentală.
Grupul american a preluat în 2007, de la stat, compania "Automobile Craiova", iar, conform contractului de privatizare, avea obligaţia să realizeze până la 19 martie 2012 investiţii tehnologice şi de mediu de 675 milioane euro şi un volum de autovehicule de aproximativ 250.000 unităţi.
Potrivit contractului, Ford Româ-nia ar fi trebuit să ajungă, într-un interval de patru ani, până în septembrie 2011, la un volum de producţie de peste 250.000 unităţi, în caz contrar compania americană trebuie să plătească statului daune de până la 25% din valoarea achiziţiei "Automobile Craiova".
Nivelul sancţiunilor scade, conform contractului, la 10% din valoarea contractului la o producţie între 200.000 şi 225.000 de vehicule şi la 5% dacă se vor construi între 225.000 şi 250.000 unităţi.
Ford a anunţat la sfârşitul lunii ianuarie că va produce la Craiova, în acest an, 60.000 de unităţi B-Max, iar pentru anul viitor estimează construcţia a cel puţin 100.000 de maşini. Modelul B-Max, produs exclusiv la fabrica de la Craiova, va ajunge în "showroom"-urile din ţara noastră în luna iulie, însă comenzile vor fi onorate începând cu luna septembrie. Conceptul B-Max a fost prezentat în luna martie a anului trecut la Salonul Auto de la Geneva, iar în iunie Ford a început să fabrice la Craiova primele prototipuri.
Constructorul american a asamblat la Craiova, în intervalul aprilie 2010-octombrie 2011, un număr de peste 17.000 autoutilitare Transit Connect. Ulterior, producţia utilitarei a fost mutată la fabrica Ford din Valencia, în urma deciziei grupului american de a reorganiza activitatea tuturor fabricilor pe care le deţine în Europa.
În România, vânzările de autovehicule au scăzut drastic comparativ cu 2008, când au fost livrate 324.080 de maşini, cu 11,7% mai puţine faţă de anul anterior, iar în 2009 a fost înregistrat un declin de 46%, la 147.962 de unităţi.
În 2010, vânzările auto s-au redus cu 19%, la 119.417 unităţi, pentru ca în 2011 declinul să fie de 7,4%, la 110.598 de maşini.