India a dominat pentru a doua zi Salonul aeronautic de la Paris, marţi, în timp ce Air India a finalizat o comandă uriaşă pentru 470 de avioane Airbus şi Boeing, transmite Reuters.
Acordul, schiţat în februarie, a fost cea mai mare tranzacţie pentru avioane convenită vreodată, în funcţie de numărul de avioane. Dar acesta a fost depăşit în prima zi a show-ului de la Paris de comanda rivalului indian IndiGo, pentru 500 de avioane cu corp îngust Airbus.
Finalizarea tranzacţiei o plasează în comenzile restante ale industriei aerospaţiale ca fiind comenzi ferme. Până acum, a fost doar o înţelegere preliminară.
Air India a spus că acordul valorează 70 de miliarde de dolari la preţurile de listă, deşi companiile aeriene obţin de obicei reduceri la comenzile mari în valoare de cel puţin jumătate din preţul principal, spun analiştii.
Eforturile companiilor aeriene indiene de a ţine pasul cu piaţa aviaţiei cu cea mai rapidă creştere din lume, care deserveşte cea mai mare populaţie, au dus la scăderea recordurilor din industrie, chiar dacă producătorii se străduiesc să-şi atingă obiectivele de producţie pe fondul dificultăţilor lanţului de aprovizionare.
Însă unii analişti şi-au exprimat îngrijorarea că companiile aeriene ar putea comanda în exces avioane în urmărirea aceloraşi pasageri.
Acordul Air India include 250 de avioane de la Airbus şi 220 de la Boeing. Partea Airbus cuprinde 210 avioane cu corp îngust A320neo şi A321neo şi 40 cu corp larg A350.
Acordul cu Boeing este pentru 190 de 737 MAX cu corp îngust, plus 20 787 Dreamliner şi 10 777X cu corp larg.
"Programul nostru ambiţios de reînnoire şi extindere a flotei va face ca Air India să opereze cele mai avansate şi mai eficiente aeronave din reţeaua noastră de rute în decurs de cinci ani", a declarat directorul general al Air India, Campbell Wilson, într-un comunicat.
Lista de cumpărături din partea companiilor aeriene indiene se adaugă semnelor de cerere globală puternică pentru aeronave civile, pe măsură ce călătoriile îşi revin după pandemie, iar companiile aeriene caută să-şi reducă impactul asupra mediului cu noi modele mai eficiente din punctul de vedere al combustibilului.
Cea mai mare cererea a fost pentru avioanele cu corp îngust destinate curselor pe distanţe scurte şi medii, dar producătorul de motoare Rolls-Royce a declarat marţi că şi piaţa pentru avioane cu corp lar, destinate distanţelor lungi îşi revine puternic.
Cu toate acestea, producătorii de avioane şi furnizorii lor rămân îngrijoraţi de capacitatea lor de a îndeplini registrele de comenzi mari, pe fondul creşterii costurilor, al penuriei de piese şi al deficitului de muncitori calificaţi.