Propunerile fiscale ale MFP privind segmentul de leasing auto vor duce la o scădere trimestrială a acestei pieţe cu cel puţin cel puţin 60% şi va băga în incapacitate de plată pe unii transportatori, a declarat, ieri, secretarul general al ALB, Adriana Ahciarliu, citată de NewsIn.
"Estimez un impact la fel de negativ asupra pieţei de leasing auto precum cel al introducerii taxei de poluare, astfel încât această piaţă ar putea să scadă, trimestrial, cu mai mult de 60%", a estimat secretarul general al Asociaţiei Societăţilor Financiare din România (ALB), Adriana Ahciarliu.
"Aceste decizii fiscale se suprapun peste un domeniu care a fost lovit anul trecut de introducerea taxei de poluare. Pentru bugetul public, aceste măsuri nu vor avea efectul dorit, deoarece transmite o presiune fiscală pentru o anumită parte a transportatorilor, care nu poate fi suportată şi care va duce la incapacitate de plată a ratelor, în cazul în care ei sunt clienţi ai unor companii de leasing", a adăugat ea.
Ahciarliu spune că încasările privind veniturile din taxa pe valoare adăugată (TVA) estimate de Ministerului Finanţelor Publice (MFP) sunt nerealiste, deoarece unii transportatori vor intra în incapacitate de plată.
"Ratele de leasing vor creşte pentru o parte dintre transportatori, deoarece nu îşi vor putea deduce TVA-ul", a mai spus Ahciarliu, care a subliniat că o unii au deja restanţe la plata ratelor de două-trei luni.
"Măsura este una abuzivă, în condiţiile în care nu este legal să se introducă modificări într-un contract aflat în derulare, aşa cum este prevăzut în propunerile fiscale ale MFP", a adăugat secretarul general al ALB.
Ahciarliu a mai spus că aceste măsuri ar putea să reducă, în cele din urmă, ratigul României pentru împrumuturile pe termen mediu, având în vedere faptul că instituţiile financiare nebancare reprezintă 12% din totalul de active bancare.
Un alt impact va fi acela de creştere automată a cheltuielilor cu provizionarea societăţilor de leasing, ceea ce va impune acţionarilor acestor societăţi infuzii de capital pentru echilibrarea fondurilor proprii, subliniază Ahciarliu.
"Nu ştiu în ce măsură acţionarii unor companii de leasing vor alege să ducă în spate un domeniu pe care statul îl desfiinţează prin aceste măsuri", a mai spus şeful ALB.
• Leasingul operaţional, "interzis"
Secretarul general al ALB a subliniat că prevederile noului cod fiscal în privinţa leasingului operaţional sunt echivalente cu "interzicerea acestei pieţe în România începând cu 1 mai".
"Noile decizii fiscale lovesc în leasingul operaţional şi, indirect, în leasingul auto financiar, aruncând o presiune fiscală asupra a ceea ce reprezintă 70% din portofoliu", a spus şeful ALB.
Ahciarliu susţine că piaţa de leasing are deja experienţa unei decizii fiscale greşite, şi anume taxa de poluare, introdusă în iunie 2008 şi care a dus la o scădere a pieţei în ultimul trimestru din 2008 cu 60% faţă de trimestrul anterior. Taxa a înlocuit vechea taxă de primă înmatriculare, care a funcţionat din 2007 până în primul semestru din 2008.
"Am atras atenţia guvernanţilor şi Ministerului Finanţelor Publice că aceste măsuri nu vor aduce bani la buget, dar vor reuşi să frâneze şi mai mult un domeniu financiar care a finanţat activităţi importante ale economiei", a mai spus secretarul general al ALB.
În proiectul de Ordonanţă de Urgenţă pentru rectificarea bugetară, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) propune şi modificări ale Codului Fiscal. Astfel, nu se mai deduce taxa pentru achiziţiile de vehicule rutiere motorizate şi pentru orice achiziţii de bunuri destinate vehiculelor aflate în proprietatea sau în folosinţa persoanelor impozabile. Textul de modificare a codului fiscal face referire şi la importul sau achiziţia intracomunitară a unui vehicul sau la obţinerea acestuia în cadrul unui contract de leasing financiar.
Excepţie fac autovehiculele utilizate în scop comercial, respectiv în vederea revânzării, cele utilizate pentru transportul cu plată de persoane, inclusiv pentru activitatea de taxi sau pentru prestarea de servicii cu plată, inclusiv pentru închirierea către alte persoane, instruirea de către şcolile de şoferi, transmiterea folosinţei în cadrul unui contract de leasing financiar sau operaţional.
În cazul contractelor de leasing financiar de vehicule rutiere motorizate, în derulare la data de 1 mai 2009, se aplică prevederile menţionate pentru ratele de leasing şi valoarea reziduală a acestora, a căror exigibilitate intervine după data de 1 mai 2009 inclusiv.
În ce priveşte leasingul operaţional, se limitează dreptul de deducere al taxei la 30% pentru cheltuielile cu serviciile legate de vehiculele rutiere motorizate menţionate, inclusiv cheltuielile de modificare, reparare sau întreţinere, chiria sau rata de leasing operaţional.
În cazul contractelor de leasing operaţional sau a oricăror alte contracte de închiriere sau de punere la dispoziţia persoanei impozabile a unui vehicul rutier motorizat, în derulare la data de 1 mai 2009, se aplică prevederile menţionate pentru ratele de leasing sau chiria, a căror exigibilitate intervine după data de 1 mai 2009 inclusiv.