Departamentul Securitate Internă al Statelor Unite ale Americii a efectuat teste de "igienă cibernetică" privind sistemele de vot din întreaga ţară, înaintea alegerilor prezidenţiale, potrivit BBC.
Riscul ca procesul de votare să fie perturbat de hackeri a fost luat în serios de SUA. Oficialii erau încrezători în tehnologia folosită, însă existenţa unor puncte slabe a fost luată în considerare, astfel că profesioniştii de securitate cibernetică erau gata să intervină în cazul unor nereguli ale sistemului, precizează sursa citată.
Matt Bernhard şi profesorul Alex Halderman, experţi în securitate cibernetică din cadrul Universităţii din Michigan au declarat: "Cu excepţia cazului în care rezultatul alegerilor este extraordinar de strâns, este puţin probabil ca un atac să schimbe rezultatul, iar candidatul să fie ales greşit".
În SUA, votarea a avut loc prin intermediul cabinelor electronice, marea majoritate nefiind conectate la internet. Diferite state şi zone din SUA folosesc sisteme cibernetice de votare diferite - o durere de cap din punct de vedere al logisticii, dar o mană cerească de securitate, deoarece un sistem neunitar este mult mai greu de atacat în masă.
Andrew Appel, profesor de informatică la Universitatea Princeton a afirmat într-un interviu pentru BBC: "Două din ultimele patru alegeri prezidenţiale au avut un rezultat atât de strâns încât o schimbare a câtorva zone dintr-un singur stat ar fi schimbat rezultatul alegerilor prezidenţiale naţionale". Domnia sa a precizat că hackerii nu ar trebui să atace toate jurisdicţiile din SUA, ci în cazul în care alegerile vor avea un scor strâns între cei doi candidaţi, un atac cibernetic asupra unui singur stat ar putea afecta rezultatul final.
De asemenea, agenţiile de informaţii din SUA au acuzat Rusia de săvârşirea unor atacuri digitale în alegerile prezidenţiale, anunţă revista americană Wired. Conform publicaţiei, sunt rapoarte care indică faptul că oficialii americani se pregătesc pentru scenarii de securitate cibernetică de mari proporţii deoarece, în ultimele câteva luni, hackerii din afara Statelor Unite au cercetat şi uneori au reuşit să intervină în sistemele de înregistrare a alegătorilor, fie să se răspândească teamă, să găsească punctele slabe ale sistemului, sau ambele.
Guccifer 2.0, considerat o creaţie a grupurilor ruseşti de hacking sponsorizate de stat, a publicat pe Twitter în data de patru noiembrie: "Fac apel la alţi hackeri să mi se alăture, să monitorizeze alegerile din interior şi să informăm societatea americană cu privire la faptele de fraudă electorală". Conform blogului financiar Zero Hedge, Guccifer 2.0 este entitatea care a publicat pe internet informaţii obţinute în urma unui atac cibernetic, printre care email-uri şi alte documente care au relevat lucrări interioare ale Comitetului Naţional Democrat (DNC), dar şi informaţii despre Fundaţia Clinton care a primit donaţii suspecte de la persoane legate de Arabia Saudită în timp ce Hillary Clinton a servit ca secretar de stat în SUA.
CU APLICAŢII ŞI OFERTE
Companiile tehnologice, implicate în alegerile din SUA
Companiile din domeniul tehnologiei s-au implicat în alegerile prezidenţiale din Statele Unite ale Americii, fiecare lansând aplicaţii şi oferte menite să stimuleze prezenţa la vot, informează Cnet. Companii precum Facebook, Google şi Twitter au lansat instrumente care anunţau cine conduce în opţiunile alegătorilor, unde se poate vota şi chiar cine câştigă scrutinul.
Google a anunţat că va furniza rezultatele alegerilor în mai mult de 30 de limbi (la închiderea ediţiei, scrutinul era în curs de desfăşurare).
Serviciul de muzică online YouTube, care este deţinut de Alphabet - compania-mamă a Google, a difuzat dezbateri în direct privind alegerile, desfăşurate la posturile de televiziune americane NBC, MTV şi Telemundo.
Mark Zuckerberg, cofondator şi director executiv al Facebook, a declarat: "Votul este una dintre responsabilităţile noastre în calitate de cetăţeni într-o democraţie (...) De aceea, probabil, ne-aţi văzut încurajând în mod activ pe toţi cei care pot vota să meargă la vot". Domnia sa a declarat că reţeaua socială a ajutat mai mult de două milioane de oameni să se înregistreze ca să poată vota, precizează sursa citată.
De asemenea, pe serviciul de microblogging Twitter, alegătorii au putut direcţiona mesaje către @Gov, astfel încât să găsească cea mai apropiată secţie de votare.
Actualul preşedinte al SUA, Barack Obama, s-a implicat la rândul său, îndemnând la vot printr-un mesaj lansat pe aplicaţia de difuzare de muzică şi videoclipuri Spotify. Vocea sa a apărut într-un spot publicitar pe Spotify, în care afirma: "Milioane de americani merg la vot, ar trebui să fii unul dintre ei".
Uber, aplicaţia care înlocuieşte taxiurile, a ajutat atât pasagerii, cât şi şoferii să se înregistreze pentru vot începând din luna septembrie, iar ieri, Uber a lansat un instrument în aplicaţia sa prin care le-a amintit utilizatorilor că este ziua alegerilor şi a localizat secţia de vot cea mai apropiată de aceştia.
În unele state, Zipcar, un serviciu de închiriere de maşini pe oră, le-a oferit gratuit maşini membrilor săi ca să ajungă la urnele de votare.