Există posibilitatea ca "taxa pe lăcomie" să conducă la mult mai multe cereri depuse de consumatori la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) din partea consumatorilor, a precizat, ieri, Alexandru Păunescu, membru în Colegiul de Coordonare al Centrului, răspunzând la o întrebare care i-a fost adresată.
Conform domniei sale, soluţiile propuse de CSALB pentru diminuarea poverii cursului leu/euro vor fi cele la care se recurge şi acum, respectiv reeşalonarea creditelor, rescadenţarea acestora, reducerea sau eliminarea unor comisioane din contractele de credit.
Negocierile care au avut loc între bănci şi clienţi prin intermediul CSALB au adus un beneficiu de 1,015 milioane de euro consumatorilor, această sumă reprezentând o diminuare a efortului de plată pentru clienţi obţinută anul trecut. În acelaşi timp, această reducere a poverii debitorilor permite o continuare a raporturilor contractuale în care s-au angajat cele două părţi. Faţă de valoarea înregistrată în anul 2017, suma din 2018 este de peste trei ori mai mare, a menţionat Alexandru Păunescu, precizând: "Dacă ne gândim că în anul 2017 consumatorii români au obţinut o diminuare a efortului de plată de 303.000 euro, în urma negocierilor cu băncile, creşterea înregistrată anul trecut este remarcabilă. Depăşirea pragului de 1 milion de euro arată, pe de o parte, faptul că tot mai mulţi consumatori au ales calea dialogului prin intermediul CSALB, în schimbul rezolvării litigiilor în instanţă şi, pe de altă parte, disponibilitatea băncilor de a negocia".
Reprezentantul CSALB a mai spus că 90% din dosare sunt soluţionate cu acordul părţilor şi doar 10% cu încheiere - ceea ce înseamnă că nu ajung la o înţelegere -, acesta fiind un raport foarte bun.
Cazurile rămase nesoluţionate au la bază ori faptul că sunt prea avansate în instanţă, ori că debitorii se află în procesul de executare silită sau că acestora li s-au făcut mai multe oferte, toate fiind refuzate, a mai subliniat domnul Păunescu.
Acesta a spus că, în 2019, se aşteaptă la o creştere a numărului de dosare de circa 50%, dar că targetul este îmbunătăţirea raportului cereri/dosare. Anul trecut, cel mai important caz, din punct de vedere valoric, soluţionat de conciliatorii CSALB, a fost cel al unui consumator din Bucureşti care a obţinut o reducere a efortului de plată de aproape 39.000 de euro. În acest caz, banca a acceptat eliminarea, pe viitor, a comisionului de administrare şi restituirea comisionului de acordare a creditului, au anunţat reprezentanţii CSALB. Aceştia au subliniat că acelaşi consumator a obţinut, tot prin intermediul Centrului, ştergerea soldului de 18.000 de euro pentru un credit încheiat cu o altă bancă.
Cererile depuse la CSALB în 2018 aproape s-au triplat, a precizat sursa citată, menţionând că anul trecut a adus rezultate importante. Astfel, cererile venite din partea consumatorilor au depăşit încă din luna octombrie pragul de 1.000 şi au încheiat anul la nivelul de 1.293. În 2017 au fost înregistrate doar 505 cereri, numărul dosarelor constituite în 2018 crescând cu 255% în raport cu numărul dosarelor formate în anul precedent: de la 214 dosare formate în 2017 la 550 dosare anul trecut.
"Activitatea Centrului a fost eficientizată anul trecut şi prin introducerea aplicaţiei online, prin care consumatorii pot depune cererile de conciliere. De la introducerea aplicaţiei, la sfârşitul lunii iulie, şi până la finele anului, 365 de cereri au venit direct de pe site, cu ajutorul aplicaţiei (reprezentând aproximativ 30% din numărul total al cererilor conforme înregistrate în anul 2018)", arată reprezentanţii CSALB.
În acest an, Centrul va continua campania de informare a consumatorilor prin intermediul Caravanei CSALB. În 2018, reprezentanţii Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar au prezentat beneficiile concilierii consumatorilor din Timişoara, Cluj - Napoca, Constanţa şi Iaşi.
În 2019, Caravana CSALB îşi propune să ajungă şi în alte oraşe importante ale ţării, precum Craiova, Braşov, Sibiu sau Oradea.
Consumatorii pot afla că întreaga procedură este gratuită pentru ei şi timpul de rezolvare a unui dosar este de cel mult 90 de zile. În plus, de la conciliatorii care însoţesc această Caravană CSALB, pot obţine informaţii directe despre modul în care se desfăşoară negocierile cu băncile.
Înfiinţat în anul 2015, CSALB oferă consumatorilor, cu titlu gratuit, soluţii de conciliere a litigiilor bancare. Conciliatorii sunt specialişti externi, Centrul fiind finanţat de către bănci.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Fantomas în data de 31.01.2019, 17:11)
Acest csalb este o fantoma incearca sa pacaleasca bietii oamenii sa nu mai mearga in instanta....Oameni buni evitati csalb este inutil sa pierzi timpul, este o vrajala nimic mai mult dac banca nu doreste sa discute cu tine o face prin csalb sau daca presupunem ca o va face ceea ce nu cred ti se va da praf in ochi in comparatia cu cat te a furat banca.