Cel mai mare eveniment de shopping din lume, "Singles Day" din China, s-a încheiat ieri. Rezultatele sale sunt considerate un barometru al sentimentului consumatorilor. Ediţia din acest
an a început pe 14 octombrie, cu o săptămână mai devreme decât în anii precedenţi, pe fondul preocupărilor legate de încetinirea creşterii economice şi a prudenţei consumatorilor. Primele rezultate arată că a fost un eveniment de succes pentru retaileri, cu o creştere a vânzărilor faţă de anul trecut, potrivit analizei de specialitate eToro.
Singles Day sau "Dublu 11" este o sărbătoare care a început în 1993 la Universitatea Nanjing.
Sărbătoarea s-a răspândit în alte universităţi şi s-a extins devenind un festival global al cumpărăturilor abia în 2009, când Alibaba a început să ofere reduceri atractive în această zi pentru a atrage cumpărătorii, imitând cumva Black Friday din SUA.
Deşi iniţial s-a limitat la China, odată cu aderarea altor mari retaileri online, precum JD.com, festivalul cumpărăturilor a devenit un eveniment global. Anul acesta, de exemplu, Aliexpress a avut oferte speciale pentru clienţii din SUA. Pentru a demonstra cât de departe poate ajunge un singur dolar în timpul Singles' Day, AliExpress şi Klarna au lansat "$1 Challenge", unde cumpărătorii din SUA pot obţine un PlayStation 5 sau un computer HP, printre alte premii,
pentru doar 1 dolar cheltuit, şi vor avea chiar şansa de a câştiga un credit de zbor de 10.000 de dolari sau un credit de cumpărături de 3.000 de dolari. De asemenea, retailerul online a avut reduceri de până la 90% la anumite produse.
Festivalul ajunge şi în Europa, inclusiv la noi în ţară, deoarece platformele de shopping chinezeşti sunt accesibile în întreaga lume.
Evenimentul este încă masiv, dar în ultimii ani şi-a pierdut o parte din noutate odată cu creşterea altor evenimente similare în China, inclusiv vânzările de la mijlocul anului "618" care
sunt pe locul doi în ţară. Anul acesta, Singles Day a avut loc pe fondul unei crize imobiliare, a unei economii în declin şi a cheltuielilor prudente ale consumatorilor.
Cu toate acestea, potrivit Reuters, furnizorul de date Syntun, a estimat că vânzările pe principalele platforme de comerţ electronic au crescut cu 26,6%, ajungând la 1,44 trilioane de yuani (199 miliarde de dolari sau 187 miliarde de euro) în timpul evenimentului Singles Day din acest an, care a fost cu 10 zile mai lung decât cel de anul trecut. Aceasta depăşeşte sumele cheltuite de obicei în timpul evenimentelor de cumpărături din SUA, cum ar fi "Black Friday", "Cyber Week" sau Amazon Prime Days. Pentru comparaţie, Black Friday din SUA a avut vânzări de 16,4 miliarde de dolari, iar Cyber Week, care i-a urmat, a avut vânzări de peste 70 de miliarde de dolari anul trecut.
Cea mai mare companie de comerţ electronic din China, Alibaba Group, a declarat că a înregistrat o "creştere robustă" a vânzărilor şi un "număr record" de cumpărători. JD.com, a
doua mare companie de comerţ electronic din China, nu a dezvăluit informaţii privind vânzările, dar a raportat o creştere de peste 20% a numărului de cumpărători în timpul evenimentului din acest an faţă de cel din 2023.
Singles Day este, de asemenea, un indicator al sănătăţii economice a Chinei. În acest an, se pune o întrebare cheie cu privire la nivelul cheltuielilor de consum ale chinezilor şi a eficienţei recentelor pachete de stimulare a unei economii aflate în declin. Până în prezent, datele par promiţătoare - ponderea cheltuielilor online este deja la un nivel record. Consumatorii devin, de asemenea, mai selectivi, optând pentru produse practice în loc să caute pur şi simplu preţuri scăzute.
Peste 80% din vânzările de Singles Day provin de pe platforme precum Alibaba, JD.com şi Pinduoduo, restul fiind generate prin vânzări live pe Kuaishou şi Douyin. Anul acesta, consumatorii au preferat articole mai practice, ceea ce a scăzut popularitatea mărcilor de lux precum Louis Vuitton sau Gucci în favoarea mărcilor sportive precum Lululemon. Potrivit Alibaba, 45 de mărci au depăşit 1 miliard de yuani (130 de milioane de euro) şi 589 de mărci au depăşit 100 de milioane de yuani (13 milioane de euro) în valoarea brută a mărfii (GMV), o creştere masivă de 46,5% faţă de anul trecut, cu brand-uri de top precum Apple, Nike, Haier şi Xiaomi care au condus vânzările.
Săptămâna aceasta vom vedea rezultatele financiare pentru T3 ale JD.com şi Alibaba.
Cu toate acestea, analiştii eToro spun că rezultatele complete ale Singles Day vor fi disponibile abia peste aproximativ trei luni, în prima raportare financiară din anul viitor. Pentru investitori, rezultatele Singles Day sunt importante, deoarece le dau o imagine despre economia Chinei şi a perspectivelor giganţilor săi de retail. Alibaba este a 9-a cea mai deţinută acţiune la nivel global şi a 10-a de către investitorii români individuali de pe platforma de tranzacţionare şi investiţii eToro.