ANALIZĂ XTB: Cât de importantă este Strâmtoarea Ormuz pentru petrol?

A.D.
Comunicate de presă / 7 octombrie

Sursa foto: XTB Romania

Sursa foto: XTB Romania

După un an de la izbucnirea conflictului din Israel, în care războiul din Orientul Mijlociu a escaladat dramatic, apare o teamă în mediul economic în ce priveşte o posibilă blocare a Strâmtorii Ormuz, unul dintre principalele hub-uri de transport al petrolului, arată Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB

România, într-un comunicat la redacţie.

Unul dintre principalele focare de atenţie pentru piaţă este petrolul, care a fost afectat de creşterea tensiunii dintre Iran şi Israel. În ultimele luni, preţul barilului a avut de suferit de pe urma dezacordurilor dintre membrii OPEC, a scăderii cererii

globale şi a posibilei victorii a lui Donald Trump în următoarele alegeri.

Instabilitatea din Orientul Mijlociu a stimulat preţul petrolului: după atacul iranian de săptămâna trecută, preţul petrolului a crescut cu peste 4%, o tendinţă care a continuat la scurt timp, când a crescut cu încă 2%.

Strâmtoarea Ormuz este unul dintre cele mai importante şi strategice rute maritime din lume şi unul dintre cele mai importante noduri pentru transportul de petrol la nivel mondial.

Situată între Oman şi Iran şi având o lungime de doar trei kilometri, această strâmtoare conectează pasajul maritim al ţărilor din Golf (Iran, Kuweit, Arabia Saudită, Bahrain, Qatar şi Emiratele Arabe Unite) cu Marea Arabiei şi cu alte regiuni din afara acesteia şi serveşte drept punct de legătură între producătorii de petrol din Orientul Mijlociu şi pieţele cheie din Asia-Pacific, Europa şi America de Nord.

Totodată, Strâmtoarea Ormuz este una dintre principalele rute comerciale maritime la nivel internaţional. De fapt, se estimează că această strâmtoare este responsabilă pentru aproximativ 11,1% din comerţul maritim, arata datele XTB.

Conform celor mai recente date ale Agenţiei Internaţionale pentru Energie, se estimează că aproximativ 30% din comerţul mondial total cu petrol trece prin această zonă, deşi între ianuarie şi octombrie 2023 această cifră a crescut la aproape 40%, explică analistul XTB România.

Conform datelor Administraţiei americane pentru informaţii energetice (EAI), aproximativ 21 de milioane de barili de petrol pe zi au trecut prin Strâmtoarea Ormuz în 2022, echivalentul a 21% din consumul mondial de lichide petroliere.

"Între 2022 şi prima jumătate a anului 2023, fluxul de petrol prin acest canal a reprezentat mai mult de un sfert din totalul petrolului comercializat pe mare în lume. Iar dacă se adaugă volumele de petrol şi ţiţei care au trecut prin Strâmtoarea Ormuz între 2020 şi 2022, numărul total de barili se ridică la peste 2,4 miliarde pe zi, cifre care evidenţiază ponderea enormă pe care o are această enclavă în comerţul mondial cu ţiţei", explică Radu Puiu.

Strâmtoarea Ormuz este şi principala rută de export pentru petrolul din Iran, Arabia Saudită, Irak, Emiratele Arabe Unite, Kuweit şi Qatar. Aceste exporturi sunt direcţionate în principal către Asia şi, în special, către China, Japonia şi India.

Concret, se estimează că aproximativ 5% din fluxul de petrol care trece prin Strâmtoarea Ormuz este direcţionat acum către Europa, ceea ce este echivalent cu aproximativ 900.000 de barili pe zi. Înainte de conflictul ruso-ucrainean, aceste importuri erau echivalente cu aproximativ 700.000 de barili pe zi, ceea ce înseamnă că Europa şi-a crescut importurile de petrol cu aproximativ 25%.

Pe lângă petrol, Strâmtoarea Ormuz joacă un rol important şi în transportul altor materii prime precum propanul sau gazele naturale. În cazul propanului, se estimează că aproximativ 31% din comerţul mondial trece prin această zonă, în timp ce în cazul gazelor naturale, această cifră reprezintă aproximativ 20%.

Prin urmare, o blocadă în această zonă ar putea avea consecinţe grave nu numai pentru petrol, care a suferit deja primele creşteri de preţ, ci şi pentru comerţul cu alte materii prime, a afirmat analistul XTB România.

Iranul a ameninţat de mai multe ori, în ultimii ani, că va bloca strâmtoarea Ormuz, în 2011, 2012 şi 2016. Cu toate acestea, până în prezent, strâmtoarea nu a fost supusă niciunui blocaj semnificativ, cu excepţia celei din 1984, în plin război între

Iran şi Irak.

O eventuală blocare a strâmtorii Ormuz, aşa cum a ameninţat Iranul de mai multe ori, în ultimii ani, ar putea avea consecinţe importante pentru comerţul mondial. Concret, se estimează că, "dacă strâmtoarea Ormuz ar fi blocată, preţul petrolului ar putea ajunge chiar între aproximativ 150 şi 200 de dolari", subliniază Radu Puiu.

Este dificil de previzionat preţul petrolului: "totul depinde de răspunsul Israelului la atacul Iranului. În acest moment, credem că posibilitatea atenuării conflictului este limitată, deşi am mai văzut acest lucru în aprilie şi acum un an, în octombrie: răspunsul ambelor părţi a fost limitat, ceea ce a redus creşterile iniţiale înregistrate de ţiţei", a explicat analistul XTB România.

În prezent, preţul petrolului este de aproximativ 75 de dolari pe baril, după creşterile suferite după escaladarea conflictului din Orientul Mijlociu.

Un lucru e cert, Strâmtoarea Ormuz va juca un rol cheie în determinarea modului în care va evolua petrolul în următoarea perioadă.

Opinia Cititorului ( 3 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. O lovitura israeliana asupra terminalului Kharag va duce foarte probabil la blocarea stramtorii Ormuz, pretul petrolului avand toate sanseoe sa treaca de 150 dolari pe baril. In acest caz cel mai mare castigator, la mare distanta de oricine altcineva, va fi Putin. Iar cea mai mare pierzatoare va fi Harris pentru ca pretul la pompa in SUA va exploda, ducand inflatia la noi maxime.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. pierzatorii cei mai mari vom fi toti, ca nu ne lipseste benzina 10 lei la pompa, si o noua transa de scumpiri la tot, mancarea prima.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Exact, in Romania cand benzina se scumpeste, toate cresc, cand scade, nimic. Apoi daca creste irasi la nivelul anterior, iarasi decoleaza preturile!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
rpia.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

07 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9770
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5425
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2961
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9374
Gram de aur (XAU)Gram de aur387.6905

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
energyexpo.ro
cnipmmr.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb