După un an de la izbucnirea conflictului din Israel, în care războiul din Orientul Mijlociu a escaladat dramatic, apare o teamă în mediul economic în ce priveşte o posibilă blocare a Strâmtorii Ormuz, unul dintre principalele hub-uri de transport al petrolului, arată Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB
România, într-un comunicat la redacţie.
Unul dintre principalele focare de atenţie pentru piaţă este petrolul, care a fost afectat de creşterea tensiunii dintre Iran şi Israel. În ultimele luni, preţul barilului a avut de suferit de pe urma dezacordurilor dintre membrii OPEC, a scăderii cererii
globale şi a posibilei victorii a lui Donald Trump în următoarele alegeri.
Instabilitatea din Orientul Mijlociu a stimulat preţul petrolului: după atacul iranian de săptămâna trecută, preţul petrolului a crescut cu peste 4%, o tendinţă care a continuat la scurt timp, când a crescut cu încă 2%.
Strâmtoarea Ormuz este unul dintre cele mai importante şi strategice rute maritime din lume şi unul dintre cele mai importante noduri pentru transportul de petrol la nivel mondial.
Situată între Oman şi Iran şi având o lungime de doar trei kilometri, această strâmtoare conectează pasajul maritim al ţărilor din Golf (Iran, Kuweit, Arabia Saudită, Bahrain, Qatar şi Emiratele Arabe Unite) cu Marea Arabiei şi cu alte regiuni din afara acesteia şi serveşte drept punct de legătură între producătorii de petrol din Orientul Mijlociu şi pieţele cheie din Asia-Pacific, Europa şi America de Nord.
Totodată, Strâmtoarea Ormuz este una dintre principalele rute comerciale maritime la nivel internaţional. De fapt, se estimează că această strâmtoare este responsabilă pentru aproximativ 11,1% din comerţul maritim, arata datele XTB.
Conform celor mai recente date ale Agenţiei Internaţionale pentru Energie, se estimează că aproximativ 30% din comerţul mondial total cu petrol trece prin această zonă, deşi între ianuarie şi octombrie 2023 această cifră a crescut la aproape 40%, explică analistul XTB România.
Conform datelor Administraţiei americane pentru informaţii energetice (EAI), aproximativ 21 de milioane de barili de petrol pe zi au trecut prin Strâmtoarea Ormuz în 2022, echivalentul a 21% din consumul mondial de lichide petroliere.
"Între 2022 şi prima jumătate a anului 2023, fluxul de petrol prin acest canal a reprezentat mai mult de un sfert din totalul petrolului comercializat pe mare în lume. Iar dacă se adaugă volumele de petrol şi ţiţei care au trecut prin Strâmtoarea Ormuz între 2020 şi 2022, numărul total de barili se ridică la peste 2,4 miliarde pe zi, cifre care evidenţiază ponderea enormă pe care o are această enclavă în comerţul mondial cu ţiţei", explică Radu Puiu.
Strâmtoarea Ormuz este şi principala rută de export pentru petrolul din Iran, Arabia Saudită, Irak, Emiratele Arabe Unite, Kuweit şi Qatar. Aceste exporturi sunt direcţionate în principal către Asia şi, în special, către China, Japonia şi India.
Concret, se estimează că aproximativ 5% din fluxul de petrol care trece prin Strâmtoarea Ormuz este direcţionat acum către Europa, ceea ce este echivalent cu aproximativ 900.000 de barili pe zi. Înainte de conflictul ruso-ucrainean, aceste importuri erau echivalente cu aproximativ 700.000 de barili pe zi, ceea ce înseamnă că Europa şi-a crescut importurile de petrol cu aproximativ 25%.
Pe lângă petrol, Strâmtoarea Ormuz joacă un rol important şi în transportul altor materii prime precum propanul sau gazele naturale. În cazul propanului, se estimează că aproximativ 31% din comerţul mondial trece prin această zonă, în timp ce în cazul gazelor naturale, această cifră reprezintă aproximativ 20%.
Prin urmare, o blocadă în această zonă ar putea avea consecinţe grave nu numai pentru petrol, care a suferit deja primele creşteri de preţ, ci şi pentru comerţul cu alte materii prime, a afirmat analistul XTB România.
Iranul a ameninţat de mai multe ori, în ultimii ani, că va bloca strâmtoarea Ormuz, în 2011, 2012 şi 2016. Cu toate acestea, până în prezent, strâmtoarea nu a fost supusă niciunui blocaj semnificativ, cu excepţia celei din 1984, în plin război între
Iran şi Irak.
O eventuală blocare a strâmtorii Ormuz, aşa cum a ameninţat Iranul de mai multe ori, în ultimii ani, ar putea avea consecinţe importante pentru comerţul mondial. Concret, se estimează că, "dacă strâmtoarea Ormuz ar fi blocată, preţul petrolului ar putea ajunge chiar între aproximativ 150 şi 200 de dolari", subliniază Radu Puiu.
Este dificil de previzionat preţul petrolului: "totul depinde de răspunsul Israelului la atacul Iranului. În acest moment, credem că posibilitatea atenuării conflictului este limitată, deşi am mai văzut acest lucru în aprilie şi acum un an, în octombrie: răspunsul ambelor părţi a fost limitat, ceea ce a redus creşterile iniţiale înregistrate de ţiţei", a explicat analistul XTB România.
În prezent, preţul petrolului este de aproximativ 75 de dolari pe baril, după creşterile suferite după escaladarea conflictului din Orientul Mijlociu.
Un lucru e cert, Strâmtoarea Ormuz va juca un rol cheie în determinarea modului în care va evolua petrolul în următoarea perioadă.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2024, 11:12)
O lovitura israeliana asupra terminalului Kharag va duce foarte probabil la blocarea stramtorii Ormuz, pretul petrolului avand toate sanseoe sa treaca de 150 dolari pe baril. In acest caz cel mai mare castigator, la mare distanta de oricine altcineva, va fi Putin. Iar cea mai mare pierzatoare va fi Harris pentru ca pretul la pompa in SUA va exploda, ducand inflatia la noi maxime.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2024, 12:24)
pierzatorii cei mai mari vom fi toti, ca nu ne lipseste benzina 10 lei la pompa, si o noua transa de scumpiri la tot, mancarea prima.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2024, 13:26)
Exact, in Romania cand benzina se scumpeste, toate cresc, cand scade, nimic. Apoi daca creste irasi la nivelul anterior, iarasi decoleaza preturile!
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2024, 13:51)
Alt analfabet, SUA este cel mai mare producator de petrol 13.5 milioane barili pe zi si asta crede ca SUA importa petrol de la Iranieni:-)
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2024, 14:07)
Pretul petrolului se stabileste pe bursa , nu intre ion si marie sau us si iran. mai il faci si pe altul analfabet.
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2024, 15:27)
Cand ai inceput cu "alt analfabet" cred ca doar ti-ai facut intrarea, prezentandu-te! Dupa Putin, care-ar fi marele castigator al blocarii stramtorii Ormuz, urnatorii mari castigatori vor fi companiile petroliere anericane, nu americanii de rand! Americanii de rand n-au nicio treaba cu cat petrol produce SUA, ei doar urnand a plati la pompa (si-n restul magazinelor) pretul din care se vor ingrasa companiile petroliere!