Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), în parteneriat cu patronatele din industrie, reunite sub umbrela Organizaţiei de Management al Destinaţiei - (OMD) Judeţul Constanţa, organizează, în perioada 29.05 - 02.06.2024, Mega Infotripul sezonului 2024 pe Riviera Românească, eveniment care îşi propune să pună în valoare noutăţile apărute pe litoral. În acelaşi timp, cei peste 300 de agenţi de turism şi jurnalişti din ţară vor vizita hotelurile care s-au bucurat de investiţii şi modernizări în calitatea serviciilor.
Vor fi organizate două evenimente pentru mass-media, respectiv în partea de sud a litoralului un workshop în care vor fi prezentate noutăţile sezonului estival 2024 pentru destinaţia Riviera Sud - Mangalia, iar în partea de nord a litoralului, o conferinţă de presă la care vor participa, în calitate de co-organizatori: Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism, OMD Judeţul Constanţa, OMD Mamaia Constanţa, FPTR - Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc, FIHR - Federaţia Industriei Hoteliere din România, FPIOR - Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii, Organizaţia Patronală Mamaia Constanţa, Patronat Marea Mamaia Constanţa, Asociaţia Patronală Resto Constanţa, OPTBR - Organizaţia Patronală a Turismului Balnear din România şi Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa. Printre temele abordate se vor afla principalele proiecte în curs de realizare, dar şi cele viitoare, precum şi calendarul de evenimente pentru sezonul 2024.
În 2023, industria turismului din România a reprezentat 4,19% din PIB-ul ţării, faţă de 2,98% cât a avut pondere în 2019, considerat an de referinţă pentru turism. În acelaşi timp, România a depăşit anul 2019 cu 0,28% în ceea ce priveşte sosirile în unităţi clasificate de cazare, conform Institutului Naţional de Statistică (INS).
Riviera Românească păstrează trendul ascendent, rezervările pentru primele două luni, faţă de perioada similară a anului trecut, fiind în medie cu 25% mai mari. Programele "Înscrieri Timpurii" s-au bucurat de un interes major, rezervările pornind încă din toamna anului trecut cu reduceri de până la 60% din tariful pachetelor de bază. La acest lucru au contribuit şi voucherele de vacanţă a căror valoare în 2023 a fost de aproape două miliarde de lei, 95% dintre acestea fiind deja decontate.
Tarifele pe riviera românească au crescut în medie cu 10-15%, dar unele hoteluri le-au păstrat pe cele din 2023. Astfel, preţul mediu al unui sejur pe litoral este de 2.250 de lei, faţă de 1.750 de lei, cât a fost anul trecut, cu o durată medie a sejurului de 4,5 nopţi.
Turiştii sunt mai atenţi la bugetul alocat pentru vacanţă şi la raportul calitate/preţ, preferând unităţi clasificate superior, cu facilităţi suplimentare. Hotelurile cu servicii all inclusive sunt preferate pentru 2024, în acest moment existând pe litoral 51 de hoteluri de acest tip, cu 23.746 de locuri de cazare, în creştere cu 28% faţă de anul trecut.
Pe Riviera Românească sunt disponibile în acest an 4.000 de unităţi de cazare clasificate, conform Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, cu 155.927 de locuri de cazare, în creştere cu 15% faţă de 2023. Acestea reprezintă 25% din numărul total de locuri din România.
A crescut faţă de 2023 numărul de hoteluri pe litoral, în acest an fiind 387 faţă de 292 în 2023, cu următoarele clasificări: opt hoteluri de 5• , 81 de 4• , 210 de 3• , 73 de 2• şi 15 de 1• .
Numărul turiştilor sosiţi în vacanţă pe litoral a crescut în 2023 la 1.573,9 mii de persoane, cu 8,2% mai mult faţă de 2022, conform Direcţiei Judeţene de Statistică Constanţa. În acelaşi timp, înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică au fost de 5.203,1 mii în 2023, cu 9,4% mai multe decât cele din 2022.
În acelaşi timp, numărul turiştilor sosiţi în primele două luni ale anului 2024 a fost de 44,2 mii de persoane, faţă de 41,2 mii de persoane în perioada ianuarie - februarie 2023, înregistrându-se o creştere de 7,3%. Turiştii străini, în număr de 4.163 persoane, sosiţi în primele două luni ale anului 2024, sunt cu 0,7% mai mulţi decât cei sosiţi în perioada ianuarie-februarie 2023 (4.134 persoane) şi deţin o pondere de 9,4% în totalul turiştilor. Cei mai numeroşi străini care au vizitat Constanţa în primele două luni din 2024 sunt cei din Statele Unite ale Americii (698 persoane), urmaţi de cei din Turcia (450 persoane).
Staţiunile preferate de turiştii români sunt, în ordine: Mamaia şi Mamaia Nord, Eforie Nord, Venus, Neptun-Olimp, Jupiter, Saturn, Cap Aurora, Costineşti, Vama Veche, Eforie Sud, Techirghiol, Mangalia.
În 2024 se mizează pe o implicare a OMD-urilor locale şi a OMD Judeţul Constanţa, parteneriat public privat şi reţetă de succes pentru dezvoltarea şi punerea în valoare a staţiunilor de la Marea Neagră.
"Pentru noi, cel mai important este că am lucrat împreună, ANAT şi Patronatele hoteliere şi OMD-urile de pe Litoral, la acest Proiect. Este primul proiect împreună, şi următoarele vor fi mai bune şi mai eficiente. Vrem să arătăm că Litoralul, deşi "atacat" de mulţi, este mult mai bun decât percep sau susţin anumite voci! Avem multe de rezolvat: plaje, parcări, agrement, dar împreună vom reuşi!" declară Alin Burcea, preşedinte ANAT.
"Suntem onoraţi să avem oaspeţi la cel mai mare Infotrip al verii de pe litoralul românesc atât de mulţi agenţi de turism şi jurnalişti. Obiectivul principal al evenimentului este promovarea staţiunilor de la malul Mării Negre şi evidenţierea ofertelor diverse, subliniind disponibilitatea noastră de a oferi experienţe de neuitat turiştilor. Riviera Românească se pregăteşte să-şi arate farmecul. Ne propunem să insuflăm încredere vizitatorilor şi să-i încurajăm să aleagă litoralul românesc. Ne dorim ca acest eveniment să devină o tradiţie în fiecare an, astfel că ne angajăm în misiunea de a prezenta ce este mai bun pe litoralul românesc şi de a le oferi amintiri de durată tuturor celor care ne vizitează", declară Enache Bucovală, preşedintele OMD Judeţul Constanţa.