Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii (ANC), Liviu Nistoran, intenţionează să propună anularea articolului 20 din Legea 298/2008 privind reţinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice pentru că acesta dă naştere la interpretări.
"Formula articolului 20 din Legea 298/2008 lasă portiţe şi dă naştere la multe interpretări şi implicit abuzuri. Fără acest articol actul normativ va respecta prevederile directivei europene care a stat la baza elaborării acestei legi", a declarat vineri, preşedintele Liviu Nistoran într-o întâlnire cu presa.
Formularea articolului 20 lasă loc unor interpretări potrivit cărora operatorii ar putea reţine nu numai datele ci şi conţinutul apelurilor.
"Prin formularea date reţinute se înţelege şi conţinutul unei convorbiri, al unui mesaj scris sau al unul e-mail, nu doar a datelor tehnice legate de acestea şi intenţionăm să-l eliminăm printr-o ordonanţă de urgenţă", a menţionat Nistoran.
Articolul 20 din legea menţionată prevede că "în scopul prevenirii şi contracarării ameninţărilor la adresa securităţii naţionale, organele de stat cu atribuţii în acest domeniu pot avea acces, în condiţiile stabilite prin actele normative ce reglementează activitatea de realizare a securităţii naţionale, la datele reţinute de furnizorii de servicii şi reţele publice de comunicaţii electronice".
Operatorii de telefonie fixă şi mobilă sunt obligaţi, începând din 20 ianuarie, să stocheze pentru o perioadă de şase luni anumite date despre apelurile din reţea, conform Legii nr. 298/2008.
Legea nu se aplică în ceea ce priveşte conţinutul comunicării sau a informaţiilor consultate în timpul utilizării unei reţele de comunicaţii electronice.
Astfel, toţi operatorii de telefonie fixă şi mobilă din România vor stoca pentru şase luni numărul de telefon al apelantului şi al celui care a fost apelat, adresa abonatului, locaţia celui apelat, când a fost făcut apelul şi durata apelului.
Pentru apelurile internaţionale va fi înregistrată identitatea internaţională a apelantului şi apelatului, precum şi identificarea celulei din care a fost activat serviciul. Aceleaşi obligaţii se aplică şi în cazul SMS-urilor.
Potrivit legii, furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au obligaţia de a asigura, pe cheltuiala proprie, crearea şi administrarea unei baze de date în format electronic, în vederea reţinerii acestor date timp de 6 luni de la momentul efectuării comunicării.
În cazul serviciilor de poştă electronică şi telefonie prin internet, furnizorii de internet sunt obligaţi să stocheze, începând din 15 martie 2009, pentru acelaşi interval de timp, date de unde a fost trimis e-mailul, data şi ora de conectare la internet, cui îi este adresat e-mailul (adresa IP, numele şi adresa fizica a abonatului), precum şi data şi ora deconectării.
La sfârşitul perioadei de reţinere, toate datele reţinute în temeiul prezentei legi, cu excepţia datelor puse la dispoziţia autorităţilor competente, potrivit legii, şi care au fost păstrate de către acestea, trebuie să fie distruse prin proceduri automatizate, ireversibil.
Împiedicarea cu intenţie a punerii la dispoziţia autorităţilor competente a datelor reţinute ca urmare a aplicării prezentei legi constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la un an.