Peste 1,3 milioane de numere de telefon au fost portate între operatorii din România în 2024, iar de la lansarea serviciului în 2008, s-au transferat peste 12,6 milioane de numere, potrivit unui comunicat ANCOM, remis redacţiei.
Anul trecut, au fost portate 1.360.111 numere de telefon în România, dintre care 94% (1.282.509) au fost numere de telefonie mobilă, iar restul numere fixe. În medie, s-au realizat 113.343 de portări pe lună, cu un vârf de aproape 140.000 în ianuarie. Datele ANCOM arată că majoritatea portărilor de numere mobile (88%) au fost făcute de persoane fizice, iar 75% din numerele fixe portate au fost cerute de persoane juridice. 36 de furnizori au participat la procesul de portare.
În 2024, din cele 1.282.509 numere de telefonie mobilă portate, cei mai mulţi utilizatori au ales ofertele furnizorului Digi Romania, care a primit 726.428 de numere. Vodafone a portat 284.193 de numere, Orange 192.444, iar Telekom Romania Mobile Communications 79.427. Restul numărului de portări au fost distribuite între alţi furnizori.
Anul trecut, din cele 1.282.509 numere de telefonie mobilă portate, 58% (741.566) au fost numere utilizate pe bază de abonament. În ceea ce priveşte telefonia fixă, au fost portate 77.602 numere, cele mai multe fiind transferate către Vodafone (21.196), Colt Technology Services (18.460) şi Digi Romania (18.170).
De asemenea, 28.002 dintre numerele de telefonie fixă portate au fost independente de locaţie, oferind acces gratuit sau tarif special. Acest fapt sugerează că, deşi telefonia fixă este în scădere faţă de telefonia mobilă, utilizatorii păstrează în continuare servicii esenţiale, cum ar fi numerele speciale.
În 2024, ANCOM a înregistrat 746 de petiţii privind portarea numerelor, majoritatea legate de anularea proceselor de portare şi de reofertarea din partea furnizorilor. Procesul de portare trebuie să fie clar şi transparent, iar utilizatorii trebuie să poată alege liber furnizorul dorit.
Utilizatorii pot verifica reţeaua în care funcţionează orice număr de telefon din România, inclusiv cele portate, pe platforma www.portabilitate.ro. Înainte de a iniţia o portare, este recomandat ca utilizatorii să verifice condiţiile din contractul cu furnizorul actual pentru a evita penalităţile.
ANCOM sprijină operatorii pentru o desfăşurare eficientă a proceselor de portare, însă nu intervine în aprobarea, refuzul sau anularea cererilor.
Opinia Cititorului