ANCOM propune scăderea tarifelor pentru instalarea reţelelor de comunicaţii electronice pe autostrăzi

A.B.
Miscellanea / 13 februarie

ANCOM propune scăderea tarifelor pentru instalarea reţelelor de comunicaţii electronice pe autostrăzi

ANCOM a adoptat decizia prin care sunt reduse, în medie, cu 90% tarifele orientative de acces la unele infrastructuri fizice rutiere pentru instalarea reţelelor de comunicaţii electronice, în cadrul ultimei şedinţe a Consiliului Consultativ, potrivit unui comunicat emis redacţiei. De asemenea, a fost adoptată şi decizia prin care sunt stabilite criteriile de rezonabilitate pentru asigurarea accesului persoanelor fizice la un serviciu funcţional de internet în bandă largă, prin intermediul unei conexiuni la punct fix.

Tarife orientative infrastructură fizică rutieră

Adoptarea deciziei reduce semnificativ, cu peste 90%, tarifele actuale. De exemplu, conform modelului de calcul publicat pe pagina de internet a ANCOM, dacă în prezent, pentru autostrăzi, tariful pentru cablu subteran în lungul drumului, sub partea carosabilă este de 0,47 euro/m/lună, fără TVA, adică 5.647,06 euro/km/an fără TVA, tariful orientativ stabilit de ANCOM va fi de 0,02 euro/m/lună fără TVA, respectiv 282,91 euro/km/an fără TVA. Pentru drumurile expres şi drumurile naţionale, tarifele orientative pentru cablul subteran în lungul drumului sub partea carosabilă conform modelului de calcul vor fi de 0,02 euro/m/lună fără TVA, respectiv 191,51 euro per km/an fără TVA.

Tarifele adoptate au un caracter orientativ şi vor servi drept reper pentru negocierile între părţi, asigurând o transparenţă crescută şi prevenind stabilirea unor tarife excesive pentru accesul la infrastructura rutieră. Operatorii de reţea trebuie să ţină cont în cel mai înalt grad de aceste tarife în negocierea contractelor, orice abatere necesitând o justificare obiectivă.

Aceste măsuri sunt menite să sprijine dezvoltarea reţelelor de comunicaţii de mare viteză şi să reducă costurile de instalare a infrastructurii necesare în acest sector.

Tarifele orientative adoptate de ANCOM pentru accesul la infrastructura fizică rutieră deţinută sau administrată de un operator de reţea sunt diferenţiate în funcţie de categoria de drum şi zona de acces (zona de siguranţă/ampriză-în afara părţii carosabile/sub partea carosabilă).

Acestea au fost calculate luând în considerare costurile cu investiţiile în infrastructură realizate de operatorul de reţea, costurile operaţionale aferente infrastructurii fizice la care este acordat accesul furnizorilor de reţele de comunicaţii electronice, precum şi evaluarea impactului accesului solicitat asupra planului de afaceri al operatorilor de reţea şi îmbunătăţirile aduse infrastructurii fizice de către furnizorul de reţele de comunicaţii electronice, în măsura în care acestea aduc beneficii şi operatorului de reţea, pentru fiecare dintre categoriile de operatori de reţea identificate.

ANCOM a urmărit să dezvolte un model echilibrat privind tarifele orientative de acces, vizând să contribuie la evitarea potenţialelor litigii, dar şi să accelereze soluţionarea eventualelor dispute.

Criteriile de rezonabilitate pentru accesul la internet în bandă largă

Conform prevederilor Legii nr. 175/2022, decizia defineşte condiţiile de rezonabilitate în care persoanele fizice pot beneficia de dreptul de acces la un serviciu funcţional de internet în bandă largă într-o anumită zonă:

Disponibilitate servicii - Niciun furnizor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice nu oferă serviciul de acces la internet în bandă largă la nivelul minim de calitate.

Domiciliu solicitant - Adresa de domiciliu sau de reşedinţă a solicitantului trebuie să fie în zona în care se solicită furnizarea serviciului.

Proiecte de finanţare - Nu există şi nu este angajat niciun proiect finanţat din fonduri publice, naţionale sau europene, pentru a furniza internet în bandă largă în zona în care se solicită furnizarea serviciului. Situaţia trebuie să fie valabilă în decurs de un an de la data la care ANCOM publică pe pagina de internet lista zonelor fără acces la acest serviciu, iar respectiva zonă să fie inclusă în lista publicată de ANCOM.

Angajament de utilizare - Cererea este însoţită de un angajament al solicitantului de a utiliza serviciul instalat pentru o perioadă de minimum 12 luni, dar care nu poate să depăşească 24 de luni de la data conectării.

Furnizare serviciu - Nu se solicită furnizarea serviciului de către un furnizor care nu a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal pentru zona respectivă.

Costuri de instalare - Costurile de instalare nu depăşesc echivalentul în lei a 2.000 de euro/cerere, exclusiv TVA. Dacă aceste costuri sunt mai mari, solicitantul poate acoperi diferenţa.

Nivelul minim de calitate care poate asigura un serviciu de acces funcţional la internet în bandă largă la punct fix se realizează printr-o conexiune ce permite o viteză de transfer al datelor necesară pentru descărcare (download) de 100 megabiţi/secundă (Mbps).

Autorităţile centrale şi locale au un rol important în extinderea reţelelor de comunicaţii electronice şi sprijinirea conectivităţii în zonele albe (identificate de ANCOM). Măsurile luate de autorităţi se pot concretiza, de exemplu, în prioritizarea procedurilor de construire a reţelelor publice de comunicaţii electronice, în atragerea de fonduri sau în acces gratuit, nediscriminatoriu, pe proprietatea publică sau privată pe care o deţin sau pe care o au în administrare.

În cazul în care măsurile luate de autorităţile centrale şi locale, dar şi celelalte mecanisme ale pieţei nu vor contribui la atingerea unui nivel adecvat de conectivitate în zonele albe, ANCOM asigură aplicarea dreptului fiecărui cetăţean de acces la un serviciu funcţional de internet în bandă largă prin mecanismul serviciului universal, definind condiţiile de acces la acest serviciu, precum şi procedura de desemnare a furnizorului de serviciu universal, urmând a se asigura astfel suportul legal complet necesar acestui scop. Astfel, furnizorul de serviciu universal va avea obligaţia de a răspunde cererilor care îndeplinesc criteriile de rezonabilitate stabilite prin această decizie. Impunerea unor obligaţii de serviciu universal nu ar trebui să constituie un scop în sine, utilizarea mecanismului de serviciu universal fiind subsidiară utilizării altor mecanisme.

Deciziile vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I şi vor intra în vigoare la data publicării.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

13 Feb. 2025
Euro (EUR)Euro4.9773
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7785
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2687
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9705
Gram de aur (XAU)Gram de aur448.3005

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
solarenergy-expo.ro
thediplomat.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb