Reporter: Stimate domnule Alexandru Rizea, care a fost cifra de afaceri a grupului Lemet în primul semestru şi cum preconizaţi că va fi în întregul an 2013? Dar în 2014?
Alexandru Rizea: Reţeaua de magazine LEM'S a înregistrat, în primele nouă luni ale acestui an, o cifră de afaceri de 148 milioane de lei, cu 11 procente mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Pentru sfârşitul lui 2013, estimăm menţinerea creşterii de 11% înregistrată la 9 luni. Pentru 2014, este prematur să ne pronunţăm, totuşi estimăm că vom merge şi în anul viitor pe creştere.
Reporter: Câte magazine aţi inaugurat în acest an şi câte preconizaţi să mai deschideţi în 2014? Care sunt oraşele ţintă pentru deschiderea magazinelor LEM'S în 2014?
Alexandru Rizea: Până la acest moment, am inaugurat 11 noi magazine LEM'S în oraşe mari, printre care Constanţa, Piteşti, Craiova, Sighetu Marmaţiei sau Bucureşti, unde studiile noastre ne-au arătat că cererea de mobilier nu este în totalitate acoperită. Este greu să spunem la acest moment cu exactitate cât magazine vom deschide în 2014. Suntem deja în discuţii cu posibili parteneri pentru extinderea şi consolidarea reţelei LEM'S.
Pentru 2014 ne-am propus să ne concentrăm mai mult pe Capitală unde, odată cu magazinul deschis luna aceasta, ajungem la 5 unităţi. Bucureştiul este oraşul cu cel mai mare potenţial de dezvoltare, în care studiile ne arată că cererea de mobilier nu este în totalitate acoperită, iar cele 5 magazine LEM'S nu sunt suficiente.
Reporter: La cât se ridică valoarea investiţiilor din acest an?
Alexandru Rizea: Valoarea totală a investiţiilor realizate în 2013 s-a ridicat la peste 12,4 milioane de lei. Investiţiile au fost făcute pentru cele 11 magazine LEM'S deschise anul acesta. Dată fiind diversificarea gamelor de produse, extinderea reţelei de magazine şi căutarea de spaţii tot mai generoase, în centre comerciale noi, extinderea reţelei de magazine a devenit o nevoie acută. Astfel, anul acesta, investiţiile au vizat doar dezvoltarea reţelei de magazine.
Reporter: Ce măsuri aţi luat pentru contracararea efectelor crizei?
Alexandru Rizea: Trei au fost pilonii care au stat la baza creşterii companiei pe timp de criză şi care mai apoi au contribuit la contracararea efectelor aceste perioade. Dezvoltarea reţelei de magazine LEM'S pe care am perfecţionat-o an de an a contribuit semnificativ la evoluţia pozitivă a companiei. Am înţeles că oamenii nu sunt dispuşi să meargă de la Tulcea la Constanţa şi nici măcar de la Ploieşti la Bucureşti, pentru a achiziţiona mobilier. Facilitarea accesului consumatorului român la mobilierul LEM'S reprezintă unul din motoarele creşterii înregistrate în ultimii ani.
Un alt factor important a fost dezvoltarea de noi produse şi lărgirea categoriilor de clienţi cărora ne adresăm.
Am venit pe piaţă cu produse premium şi de lux care au ajuns anul acesta să contribuie la cifra de afaceri a companiei cu un procent semnificativ.
Investiţiile în noi linii de producţie complet automatizate, bazate pe cele mai noi tehnologii existente la nivel mondial, ne-au ajutat să trecem de la producţia de produse de serii la producţia de produse personalizate şi a contribuit semnificativ la contracararea crizei. Aceştia au fost factorii care ne-au ajutat să diminuăm consecinţele negative pe timp de criză, dar şi după aceasta, când consumul a început să crească.
Pentru că am ştiut că, după o perioadă de criză, consumatorul va fi mult mai chibzuit şi atent atunci când face o investiţie, ne-am pregătit şi am adaptat produsele în funcţie de preferinţele, nevoile şi bugetul lui.
Reporter: Cum apreciaţi dezvoltarea producţiei de mobilă din ţara noastră?
Alexandru Rizea: Piaţa de mobilă din ţara noastră va înregistra cel mai probabil şi anul acesta o scădere, ceea ce nu înseamnă că producţia de mobilă nu este în continuă dezvoltare. Investiţiile în noi produse făcute în ultimii ani de producătorii autohtoni şi cele în tehnologii de ultimă generaţie au făcut ca produsele româneşti să fie competitive la nivel internaţional. Acest aspect a dus la o creştere semnificativă a exporturilor de mobilă care au reprezentat "gura de oxigen" de care producătorii aveau nevoie.
Reporter: Care sunt tendinţele pe piaţa mobilei?
Alexandru Rizea: Pe piaţa autohtonă de mobilă, tendinţele sunt în continuă schimbare. În reţeaua noastră de magazine am constatat o orientare în continuă creştere către produsele premium şi lux. Putem observa că preferinţele românilor sunt îndreptate către un mobilier modern, care arată foarte bine, dar care este realizat dintr-un material uşor de transportat şi de întreţinut. "Multifuncţionalism" şi "modularitate" sunt cuvintele care definesc mobilierul anului 2013. După ce consumatorul se asigură că a găsit mobilierul cu toate aceste caracteristici, ceea ce determină achiziţia este raportul calitate preţ.
Reporter: Aţi accesat fonduri europene? Ce probleme aţi întâmpinat în această procedură?
Alexandru Rizea: Ultimele investiţii în linii de producţie şi depozite noi le-am făcut şi cu bani obţinuţi din fonduri europene. Nu pot spune că am întâmpinat dificultăţi. Aveam un proiect bun, sustenabil, în care am crezut şi nu ne-am oprit până nu am reuşit.
Reporter: Au crescut preţurile produselor pe care le comercializaţi?
Alexandru Rizea: Trecem printr-o perioadă în care clienţii sunt foarte chibzuiţi atunci când vine vorba de noi investiţii, indiferent de domeniu şi este din ce în ce mai atent la cheltuielile pe care le face în materie de mobilier. Motiv pentru care nu au existat fluctuaţii de preţuri în 2013 la colecţia de mobilier LEM'S. Ba din contră, încercăm să venim în sprijinul intenţiei de achiziţie a potenţialilor consumatori cu reduceri substanţiale la o gamă largă de produse. Pe tot parcursul anului vom menţine aceleaşi preţuri şi nici pentru anul viitor nu am prevăzut o creştere a preţurilor.
Reporter: Care este strategia Lemet pentru perioada de Crăciun?
Alexandru Rizea: În perioada sărbătorilor de iarnă, românii sunt preocupaţi de achiziţionarea de cadouri pentru cei dragi, de pregătirea mesei de sărbători şi din ce în ce mai mulţi români pleacă în concediu în această perioadă, drept pentru care interesul pentru achiziţionarea de mobilier scade semnificativ. Din experienţa noastră, noiembrie este luna în care românii îşi achiziţionează noi piese de mobilier. Motiv pentru care am preferat să facem o campanie de reduceri valabilă până pe 30 noiembrie. Românii pot achiziţiona până la această dată livinguri, canapele, bucătării şi alte piese de mobilier cu reduceri de până la 40% la sută şi asta în toate magazinele LEM'S.