Guvernul a adoptat, printr-o Hotărâre, cifrele de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar finanţat de la bugetele locale şi pentru învăţământul preuniversitar militar finanţat de la bugetul de stat, precum şi numărul de locuri - granturi de studii din instituţiile de învăţământ superior de stat, pentru anul şcolar/universitar 2015-2016.
Potrivit unui comunicat al Guvernului remis azi redacţiei, se asigură un număr de locuri corespunzător cuprinderii generaţiei de copii/elevi cu vârsta cuprinsă între 3 şi 18/20 de ani atât la învăţământul preuniversitar de masă, cât şi la învăţământul special, precum şi înscrierea în totalitate a copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august 2015 inclusiv, în clasa pregătitoare. De asemenea, se asigură continuitatea pregătirii profesionale a elevilor prin organizarea de clase pentru învăţământul profesional şi stagii de pregătire practică, mai arată Guvernul.
Sintetic, cifrele de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar şi superior de stat sunt: educaţie timpurie - 665.000 locuri; învăţământ primar - 925.000 locuri; învăţământ gimnazial - 830.000 locuri, din care 810.000 la învăţământ cu frecvenţă zi şi 20.000 la învăţământ cu frecvenţă redusă; învăţământ liceal - 208.000 locuri, din care 176.000 locuri în clasa a IX-a, învăţământ cu frecvenţă zi, 17.000 locuri în clasa a IX-a învăţământ cu frecvenţă seral şi cu frecvenţă redusă şi 15.000 locuri în clasa a XI-a, învăţământ cu frecvenţă seral; învăţământ profesional - 53.000 locuri pentru primul an şi 5.000 locuri pentru stagii de pregătire practică; învăţământ terţiar nonuniversitar (organizat în cadrul colegiilor cu o durată de 1-3 ani, în funcţie de complexitatea calificării şi de numărul de credite dobândite) - 30.422 locuri în anul I, din care la învăţământul cu frecvenţă, zi şi seral - 28.000 locuri, la învăţământul special cu frecvenţă - 300 locuri, la învăţământul militar pentru MAI - 1.085 locuri, la învăţământul militar pentru MApN - 797 locuri şi la învăţământul militar pentru MJ - 240 locuri; învăţământ de artă şi sportiv în unităţile de învăţământ cu program de muzică, arte plastice şi coregrafie şi în cele cu program sportiv - 38.500 locuri (exclusiv învăţământul liceal), la care se adaugă 53.000 de locuri pentru elevii care se pregătesc pe linie sportivă şcolară; învăţământul special pentru copii şi elevi cu deficienţe şi/sau boli cronice din cadrul unităţilor de învăţământ şi/sau a unităţilor sanitare - 28.450 locuri; învăţământul superior - numărul de granturi de studii - la ciclul universitar de licenţă (anul I) - 62.400 locuri, la ciclul universitar de masterat - 35.600 locuri, la rezidenţiat - 4.000 locuri şi la ciclul universitar de doctorat - 3.000 locuri.
De asemenea, actul normativ prevede 6.745 locuri cu finanţare totală sau parţială din bugetul MECŞ pentru tinerii de origine română din Republica Moldova, ţări învecinate şi diasporă (învăţământ preuniversitar şi superior) la care se adaugă 500 de luni-bursă pentru stagii de specializare ale cadrelor didactice şi mobilităţi studenţeşti/practică studenţi.
Hotărârea de Guvern mai prevede 6.350 locuri cu finanţare totală sau parţială din bugetul MECŞ pentru cetăţenii străini, conform documentelor bilaterale de cooperare internaţională, la care se mai adaugă 1.700 luni-bursă pentru stagii de specializare.
Defalcarea cifrelor de şcolarizare, în plan regional şi judeţean, pe unităţi şi instituţii de învăţământ, pe specializări, domenii de pregătire, profiluri şi calificări profesionale se va face prin Ordin al Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.
Sub aspectul conţinutului nu există schimbări faţă de actele normative similare elaborate de MECŞ pentru anii şcolari/universitari precedenţi.
Cifra de şcolarizare pentru anul universitar 2015-2016 este în consonanţă cu valoarea impusă de Strategia Europa 2020. România, care a implementat învăţământul universitar pe cicluri din cadrul procesului Bologna, se situează la valorile cele mai mici în cadrul UE la indicatorul privind educaţia terţiară în grupa de vârstă 30-34 ani. Tendinţa acestui indicator în România, în ultimii ani, este, însă, crescătoare.
Prin cele 3.000 de locuri alocate la doctorat, MECŞ urmăreşte creşterea potenţialului ştiinţific al forţei de muncă înalt calificate în vederea implementării Agendei Lisabona.