Livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele două luni din 2016, o creştere generală de 17,9% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015, vânzările de autoturisme majorându-se în perioada menţionată cu 12,2%, conform statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), remise astăzi redacţiei.
Potrivit sursei citate, vânzările din februarie sunt cele mai bune din ultimii şapte ani (2010 - 2016), consemnate în a doua lună a anului.
În România, vânzările realizate în luna februarie 2016 au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile realizate de persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 89,7% (versus 10,3% persoane fizice), iar în cazul autoturismelor de 87% (13% persoane fizice). Procentajele sunt similare cu cele înregistrate după două luni din 2015, efectul de aşteptare generat în piaţă de Programul 'Rabla' fiind, potrivit reprezentanţilor APIA, unul evident.
În ceea ce priveşte autovehiculele rulate, se observă faptul că, în primele două luni din 2016, importurile au crescut şi ele comparativ cu 2015, cu 11,1%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate şi cele noi să se fie unul în creştere, respectiv de 3,6 autoturisme rulate la unul nou.
APIA precizează că în primele două luni din 2016 au fost fabricate 62.875 de autovehicule, cu 9% mai puţine decât în perioada similară din 2015, dar în creştere cu 3,9% faţă de luna precedentă (ianuarie).
Dintre acestea, 53.234 au fost produse de Dacia şi 9.641 de Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 30.380 unităţi (cu 11% mai mult decât în primele două luni din 2015), urmat de Ford B-MAX (9.641 unităţi, cu 10,4% mai puţin decât în 2015), Dacia Sandero (8.203 unităţi, - 14,9%), Dacia Logan (7.769 unităţi, - 46,7%) şi Dacia Logan MCV (6.882 unităţi, +2,3%).
Exporturile au scăzut în primele două luni ale acestui an cu 7,9% faţă de perioada similară din 2015, la 58.421 unităţi, dar în februarie au crescut cu 16,7% faţă de luna ianuarie a acestui an.
Cel mai exportat model în primele două luni din 2016 a fost Dacia Duster (30.419 unităţi), în creştere faţă de 2015 cu 14,7%, urmat de Ford B-MAX (9.520 unităţi, -10%), Dacia Sandero (6.581 unităţi, -16,8%), Logan MCV (6.300 unită.i, -4,4%) şi Dacia Logan (5.601 unităţi, -52,6%).
"Ar mai fi de remarcat faptul că 92,9% din producţia naţională realizată în primele două luni ale lui 2016 a fost exportată, comparativ cu 91,8% cât s-a înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut", se precizează în comunicatul APIA.
Referitor la vânzări, APIA semnalează un volum total de 8.356 unităţi vândute în luna februarie, ceea ce a făcut ca în primele două luni din 2016 să se înregistreze un volum total de 14.960 de unităţi, respectiv cu 17,9% mai mult decât în primele două luni din 2015.
Autoturismele, care reprezintă 77,1% din vânzările înregistrate în aceste prime două luni din 2016 (11.537 unităţi), înregistrează o creştere de 12,2%, iar vehiculele comerciale (marfă şi persoane), una de 42,1%.
La autoturisme, topul pe mărci după primele două luni este condus de Dacia, cu 3.252 de unităţi (28,2% cotă de piaţă, pe un volum în scădere cu 5,5% faţă de 2015), urmată de Volkswagen, cu 1.361 unităţi (11,8% cotă de piaţă, volume în creştere cu 35% faţă de 2015), Skoda, cu 1.233 unităţi (10,7% din total piaţă, volume în creştere cu 8,7%), Ford, cu 778 de unităţi (6,7% din total piaţă, volume în creştere cu 19,7%), Renault, cu 644 de unităţi (5,6% cotă de piaţă, volume mai mari cu 7,5%), şi Opel, cu 391 unităţi (3,4% din total piaţă, volume mai mici cu 11,1%).
Pe modele, cu cele 1.469 unităţi livrate pe piaţa autohtonă, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele două luni din 2016, urmat de Dacia Sandero, cu 590 unităţi, Skoda Octavia, 573 unităţi, Dacia Duster, cu 516 unităţi şi Dacia Logan MCV cu 394 unităţi.
Analizând segmentarea pe clase, se observă o evoluţie mixtă, majoritatea segmentelor înregistrând creşteri, unele chiar importante (MPV +71,2%, Clasa D +27,3%, SUV +15%, Clasa C +8,8%, Clasa B +7,6%). În schimb, segmentul de lux şi cel al autoturismelor mici înregistrează scăderi, primul cu 27,3%, iar al doilea cu 12,1%.
În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piaţa cu o pondere de 56%, care este însă mai mică faţă de cea obţinută în aceeaşi perioadă a anului trecut (62,8% din piaţă). Situaţia din piaţă ne arată faptul că din primele 10 mărci/modele cele mai vândute 9 mărci şi, respectiv, 8 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (56%).
În ceea ce priveşte autoturismele hibride sau 100% electrice, se remarcă o creştere importantă, de 89,7% (dar pe volume mici, respectiv 74 de unităţi în 2016 faţă de 39 în 2015) comparativ cu primele două luni din 2015.
Referitor la culoarea preferată, alb şi gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 33,1% şi respectiv, 23,2% din totalul preferinţelor. Urmează albastru cu 16,2% şi negru cu 12,9%.
"În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 25,8% sunt de provenienţă autohtonă, 22,4% sunt import Germania, 12,2% din Cehia; 8,5% din Spania şi 7,1% din Franţa. În acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au scăzut în primele două luni din 2016 cu 10,3% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere importantă, respectiv de 22,9%", se mai precizează în comunicat.