Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului, Eugen Tănăsescu, consideră că în privinţa stabilirii unei date comune pentru sărbătorirea Paştelui de către ortodocşi şi catolici sinoadele vor discuta această problemă, precizând că el crede că se va ajunge la consens, dar acesta nu poate fi realizat prin impunere, potrivit news.ro.
Eugen Tănăsescu a declarat astăzi că după ce calendarul s-a "îndreptat", Patriarhia Română a sărbătorit data Învierii pe calendarul nou.
Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului a precizat: "Când s-a îndreptat calendarul, Patriarhia Română vreo trei, patru ani a sărbătorit data Învierii pe calendarul nou şi s-a constatat că nu este bine ca fraţii ortodocşi să fie dezbinaţi între ei. Aşa că la Sinodul din 1923, care a fost ţinut la Moscova, ce ironie, s-a hotărât ca toate patriarhiile ortodoxe să aştepte îndreptarea calendarului în toate celelalte patriarhii ca să avem totuşi o dată comună. De ce este important Ierusalimul? Este foarte simplu. Pentru că Sărbătoarea Învierii la Sfântul Mormânt şi dacă vreţi chiar şi argumentul Sfintei Lumini deşi este cel care uneşte până la urmă întreaga lume creştină, sărbătoarea se face la rânduiala Patriarhului Ierusalimului. El este cel care cheamă Sfânta Lumină, care face slujba la mormânt. S-a hotărât de comun acord să se aştepte şi probabil acum este un bun moment, au socotit patriarhiiile între ele să discute mai apăsat această treabă. Citesc pe ştiri că şi reprezentantul Constantinopolului la Consiliul Mondial al Bisericilor şi un cardinal al Vaticanului au spus acelaşi lucru, că ar fi minunat ca în 2025 să fie un an bun pentru introducerea acestei date comune".
El a fost întrebat dacă se va găsi un numitor comun în interiorul Bisericii Ortodoxe pentru stabilirea unei date comune de sărbătorire a Paştelui.
Eugen Tănăsescu a precizat: "Patriarhiile vor discuta, sinoadele vor discuta problema şi cred că se va ajunge la un consens, dar nu poate fi acest consens prin impunere. Pentru că în ortodoxie sinodalitatea asta înseamnă nu e o impunere a părerii cuiva asupra altcuiva deşi în exterior aşa pare şi de aici presupusul război între Constanţa şi Bucureşti. Nu este niciun război. ÎPS Teodosie a spus clar că e dorit ca credincioşii să facă la aceeaşi dată, dar să nu se interpreteze ca o impunere. Subiectul este delicat şi sinoadele vor trebui să găsească argumentele necesare ca toată lumea să fie lămurită. Mişcarea aceasta de a pune intelectuali mai întâi să discute subiectul şi să îl ducă la Sinod probabil că este din acest spectru, haideţi să vedem ce spune societatea laică şi apoi discută Sinodul. Avem discuţie de multă vreme că unele decizii ale Sinoadelor sunt luate fără consultarea credincioşilor. Acum este momentul în care societatea este consultată".
Rectorul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj, Daniel David, a explicat marţi, la Prima News, de ce susţine acest demers ca Paştele să fie sărbătorit în aceeaşi zi de ortodocşi şi de catolici.
Daniel David a afirmat: "Susţin acest demers. Iată cum văd lucrurile. Sunt conştient de faptul că uneori adevărul poate să aibă o argumentare raţională, dar există demersuri în societatea care încearcă să întemeieze adevarul prin revelaţii şi pot accepta faptul că atunci când sunt astfel de situaţii când revelaţia intră în opoziţie cu raţionalitatea, cu logica sunt diverse soluţii care nu neapărat merg pe ideea logicii. În această situaţie nu ne aflăm în această condiţie fiindcă trebuie să alegem între două opţiuni laice. Nu e vorba de revelaţie , dogmă versus raţionalitate logică, ci este vorba de a alege între două opţiuni laice. (...) Dacă am accepta faptul că un calendar este îndreptat, dacă pe baza acestui calendar ne-am modifica data tuturor sărbătorilor, am revenit asupra datei Paştilor cu mulţi ani în urmă, este clar că decizia este una laică şi trebuie să aibă în spate un suport raţional logic şi suportul raţional logic este să funcţionăm pe calendarul îndreptat".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.04.2023, 22:21)
Ce e rău că există această diversitate? Mă uit cu plăcere și bucurie la sărbătoarea catolicilor, apoi trăiesc bucuria și la noi la ortodocși! Că apar anumite inconveniente cu vacanța, zile libere? Dacă suntem oameni le rezolvăm!