România se clasează pe locul 3 între statele membre UE din Europa Centrală şi de Est în ceea ce priveşte valoarea comerţului electronic, după Polonia şi Cehia, conform Raportului European Ecommerce 2024, comandat de Ecommerce Europe şi EuroCommerce şi realizat de Centrul pentru Cercetări de Piaţă al Universităţii de Ştiinţe Aplicate din Amsterdam, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Potrivit raportului, în 2023, comerţul electronic românesc de bunuri şi servicii a atins valoarea de 10,6 miliarde de euro, reprezentând 3,32% din PIB, în creştere faţă de anul precedent (3,17% din PIB). Această evoluţie subliniază rezilienţa şi capacitatea de adaptare a sectorului ecommerce din România, care a devenit un pilon principal al economiei digitale.
Există un potenţial semnificativ de extindere în adoptarea cumpărăturilor online, cu 50% din populaţie efectuând cel puţin o comandă online în 2023. Această statistică indică oportunităţi majore pentru dezvoltarea sectorului de comerţ electronic, atrăgând interesul tot mai multor companii, atât locale, cât şi internaţionale.
Pentru 2024, estimările din raport indică o creştere spre 10% a vânzărilor online de bunuri şi servicii, sectorul urmând să ajungă la 11,7 miliarde de euro, echivalentul a 3,42% din PIB. Se anticipează că procentul populaţiei care va efectua cumpărături online va ajunge la 55%, reflectând tendinţa de digitalizare şi preferinţa tot mai mare a consumatorilor români pentru comerţul online.
"România este pe un traseu ascendent în domeniul comerţului electronic, iar ARMO este dedicată să accelereze această creştere prin iniţiative strategice şi colaborări cu autorităţile pentru a stimula inovaţia şi adoptarea digitală. Perspectivele României pentru viitor sunt optimiste, datorită digitalizării rapide şi a dezvoltării infrastructurii logistice din ţara noastră, care facilitează livrări rapide şi eficiente la nivel naţional şi internaţional. Ne propunem să consolidăm poziţia ţării noastre de lider regional în ecommerce" - Cristi Movilă, preşedintele Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO).
Raportul evidenţiază revenirea apetitului europenilor pentru cumpărături online. Cu toate acestea, Europa se confruntă cu provocări legate de concurenţa din partea comercianţilor non-UE. Ecommerce Europe subliniază într-o scrisoare separată necesitatea unor măsuri la nivel european care să asigure un cadru echitabil pentru toţi actorii din domeniul comerţului electronic.