Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a stabilit, ieri, tarifele maximele pentru primele RCA, după ce Guvernul i-a dat dreptul, prin Ordonanţă de Urgenţă, să fixeze preţuri maxime pentru aceste poliţe pentru o perioadă de şase luni.
De exemplu, pentru un autovehicul de transport marfă cu masa peste 16 tone deţinut de o persoană juridică, rezultă o primă maximă de 7.534 de lei, iar în cazul autovehiculelor de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri, aplicarea metodologiei de tarifare a condus la o primă maximă de 6.600 lei, arată ASF. Totodată, pe segmentul autovehiculelor cu o capacitate cilindrică între 1.201-1.400 cmc, deţinute de persoane fizice din categoria de vârstă 31-40 de ani, tariful de primă maxim rezultat este de 610 lei.
Tarifele maxime stabilite de ASF, potrivit legii, vor fi transmise Ministerului Finanţelor Publice, care le va supune aprobării Guvernului.
Conform ASF, formula de calcul cuprinde frecvenţa daunelor, dauna medie, daunele întâmplate, dar neraportate (IBNR), inflaţia daunelor şi încărcarea de siguranţă, care determină prima de risc, la care se adaugă cheltuielile de achiziţie şi administrare, fixe şi variabile, precum şi încărcarea de Bonus/Malus (15%) şi cota de profit (1%).
Cheltuielile de achiziţie şi administrare ale societăţilor de asigurare cuprind o cotă de 25%, în care intră contribuţiile asiguratorilor la fondurile de garantare şi compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele străzii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu reţelele de distribuţie şi/sau intermediarii din piaţă (brokeri) - 10%, costul de capital de circa 2%, şi cheltuieli proprii variabile (5%). La aceasta se adaugă o cotă fixă de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., în sumă de 70 lei per unitate de expunere, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice, mai arată Autoritatea.
Săptămâna trecută, transportatorii au anunţat, după o întâlnire cu conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară, că au convenit asupra unui preţ maxim pentru o poliţă RCA, în cazul unui camion cu masa de peste 16 tone, de 7.690 lei pe an.
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a transmis, săptămâna trecută, că respinge categoric propunerea ASF cu privire la cotaţia de primă în sumă de 7.960 lei a unei poliţe RCA pentru un autovehicul de peste 16 tone şi a reamintit faptul că prima de risc pentru această categorie reprezintă 2.011 lei (raport Milliman), iar diferenţa de 5.949 lei reprezintă costuri administrative şi profitul societăţilor de asigurări pentru produsul RCA.
Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, ne-a spus, ieri, că se pare că se ajunge, uşor, uşor, la tarifele reale: "La camioane, încă nu este preţul corect, dar la autobuze a scăzut destul de bine preţul. Sper ca tarifele să nu se mărească după cele şase luni de plafonare".
Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), consideră că preţurile anunţate de ASF trebuiau să fie mai mici cu 25-30%, pe baza calculelor care compun tarifele RCA.
Domnia sa ne-a declarat: "Dacă ne raportăm la preţurile actuale, tarifele anunţate de ASF sunt un câştig substanţial pentru transportatori. Dar, dacă ne raportăm la elemetele care compun preţul RCA (prima de risc, cheltuieli administrative şi rezerva de daune), atunci tarifele maxime sunt prea mari, De exemplu, la camioanele mai mari de 16 tone, conform raportului Milliman, prima de risc reprezintă 2.011 lei, adică 28% reprezintă prima de risc, iar 72% alte cheltuieli. Este enorm ca, pe un produs obligatoriu, să ai 72% cheltuieli de administrare. Pe acelaşi calcul, la persoanele fizice, prima de risc reprezintă doar 31%, iar la autobuze este de 13%. Este strigător la cer! Prin comparaţie cu orice ţară europeană, situaţia aceasta se traducea într-un dosar la Parchet. Este o realitate ascunsă de ASF. Cum a putut funcţiona un astfel de sistem, sub supravegherea ASF, pentru că vedem că preţurile puteau fi mult mai mici, raportate la calculele care compun preţul RCA. "
ASF a anunţat pe 15 septembrie, după întâlnirea cu reprezentanţii transportatorilor rutieri care au organizat protestele la nivel naţional, că urma să stabilească un tarif de referinţă pentru asigurările auto obligatorii RCA, estimând un nivel de 7.500 de lei pe an în cazul camioanelor de peste 16 tone.