Jumătate din sumele cheltuite de partidele politice în campania electorală din 2004 sunt bani negri, a declarat, ieri, coordonatorul proiectului "Bani şi politici" derulat de Asociaţia Pro Democraţia (APD), Costel Popa, la lansarea lucrării "Alegeri la limita democraţiei. Analiza procesului electoral din România, octombrie-decembrie 2004".
Costel Popa s-a referit la sumele de bani cheltuite în campania electorală de către partidele politice, acestea ridicîndu-se, conform afirmaţiilor sale, la 10.000.000 de dolari. Se detaşează suma cheltuită de Uniunea PSD+PUR cu 6.000.000 de dolari, jumătate din aceasta fiind peste plafon, în timp ce Alianţa D.A. PNL-PD a investit în jur de 1.600.000 de dolari pentru fiecare dintre cele două campanii electorale, pentru publicitatea în presa scrisă şi stradală.
Campania prezidenţială a candidatului Uniunii PSD+PUR, Adrian Năstase, a fost finanţată cu peste 1.000.000 de dolari în plus faţă de plafonul admis, în timp ce campania lui Train Băsescu candidatul Alianţei D.A. PNL-PD a fost de 1,3 ori mai mare decît veniturile declarate, a arătat Costel Popa. Potrivit datelor furnizate de reprezentantul APD, citat de Rompres, în jur de 50% din fondurile destinate campaniei electorale au fost absorbite de către candidaţii la funcţia de preşedinte al României.
Pe de altă parte, preşedintele Pro Democraţia, Cristian Pîrvulescu, a vorbit despre contextul politic în raporturile de forţe şi despre influenţa bipolarizării, "una din sursele tentaţiei de fraudare a alegerilor". El a sugerat o serie de soluţii cu privire la rezolvarea problemelor cu care se confruntă procesul electoral din România, între acestea menţionînd elaborarea şi adoptarea unui cod electoral, o lege unică în domeniu, rezolvarea problemei autorităţii electorale permanente, ca şi cea a alegătorilor care în ziua votării nu îşi pot exercita dreptul la secţia la care sunt arondaţi.
Asigurarea imparţialităţii preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare şi a locţiitorilor acestora, îmbunătăţirea prevederilor legale referitoare la finanţarea partidelor şi a campaniilor electorale ca şi modificarea reglementărilor privind mass-media în campania electorală sunt alte sugestii la care a făcut referire preşedintele APD.
• PSD: Concluziile analizei Pro Democraţia creează confuzie în opinia publică
Partidul Social Democrat (PSD) apreciază că rezultatele analizei procesului electoral din noiembrie - decembrie 2004, date publicităţii ieri de Asociaţia Pro Democraţia, sunt inexacte cu privire la sumele investite în campania prezidenţiala de către PSD şi, în consecinţă, creează confuzie în opinia publică. PSD remarcă, într-un comunicat, faptul că înşişi autorii analizei recunosc că baza de calcul a constituit-o "preţul de listă" utilizat de difuzorii de publicitate, omiţînd reducerile substanţiale negociate în cadrul contractului între părţi.
"Amatorismul unei asemenea abordări ne determină să atragem atenţia asupra caracterului eronat al interpretării, cu atît mai mult cu cît cheltuielile efective la capitolul invocat nu au însumat în realitate nici jumătate din plafonul admis prin lege, astfel cum rezulta şi din raportul mandatarului financiar pentru campania prezidenţială a PSD, predat Curţii de Conturi în termenul legal", precizează curtea citată. PSD salută demersurile oneste ale societăţii civile, dacă acestea probează corectitudine şi obiectivitate atît în utilizarea surselor de informare, cît şi în prelucrarea şi analiza datelor. "Riscul pierderii credibilităţii aparţine în acest caz exclusiv organizaţiilor neguvernamentale care îşi asumă abordări lipsite de fundament ştiinţific", conchide comunicatul PSD.