Electromobilitatea, megatendinţa globală a vremurilor noastre, îşi face din ce în ce mai mult simţită prezenţa în sectorul transportului rutier comercial (TRC). Presiunea de reducere a emisiilor afectează nu numai producătorii, ci şi transportatorii înşişi. Funcţionarea vehiculelor alimentate cu baterii ridică provocări şi cerinţe specifice, arată un raport al Eurowag.
Potrivit sursei citate, electromobilitatea este încă la început în transportul rutier comercial, dar potenţialul pe care îl oferă este deja uriaş. Datele ne arată că 90% din comenzile de transport sunt pentru călătorii mai mici de 300 km. În plus, aceste călătorii reprezintă aproape jumătate din kilometrii parcurşi de transportul rutier de marfă în ansamblu. Prima generaţie de camioane electrice oferă o autonomie de la 200 la 300 km. Rezultă că tehnologia camioanelor alimentate cu baterii poate gestiona deja o mare parte a comenzilor de transport.
Cu toate acestea, nu ne putem aştepta ca transportatorii să-şi trimită vehiculele diesel existente la dezmembrări. Nici nu există niciun motiv pentru a face acest lucru: având în vedere starea infrastructurii de încărcare, sunt puse în funcţiune în principal camioanele electrice pe distanţe scurte. Transportul pe distanţe lungi este încă doar un plan de viitor. Prin urmare, este probabil ca vehiculele diesel să-şi păstreze dominaţia aici pentru încă o vreme de acum încolo. Prin urmare, companiile de transport aşteaptă cu nerăbdare o perioadă de aşa-numite flote hibride (sau mixte), în care vor implementa treptat vehicule alimentate cu baterii în flotele lor actuale, arată sursa citată.
Electrificarea flotei prezintă noi provocări
Vehiculele alimentate cu baterii impun noi cerinţe managerilor de flote, dispecerilor şi proprietarilor de companii de logistică. Principalele criterii cu care se lucrează includ costul de achiziţie al camioanelor electrice, estimarea autonomiei pe încărcare, prezentarea de ansamblu a opţiunilor de încărcare, construirea de puncte de încărcare în garajele companiei, cooperarea cu clienţii şi posibilitatea de alimentare în timpul descărcării transportului, costul de încărcare, asigurarea vehiculului, taxele de trecere sau chiar valoarea reziduală a camionului electric.
Dar intră în joc şi probleme operaţionale comune, de exemplu: cum să implementăm plăţile de reîncărcare în sistemele corporative? Cum se adaptează funcţionarea şi întreţinerea vehiculului la cerinţele de sănătate a bateriei? Cum se pregătesc şoferii să conducă maşini electrice? Cum vor afecta sezoanele afacerea?
Datele de trafic sunt cheia
Pentru a opera eficient flotele mixte, transportatorii vor avea nevoie de instrumentele potrivite, cum ar fi platformele telematice şi digitale de gestionare a flotei. Într-adevăr, însăşi decizia dacă şi cum să-şi electrifice flotele depinde în mare măsură de datele reale de trafic. Aceasta este baza pentru calcularea modului în care electrificarea poate economisi costuri şi care este rentabilitatea investiţiei.
În plus, instrumentele potrivite pot face operaţiunile flotei mai eficiente în multe moduri: permit şoferilor să realimenteze sau să reîncarce comod şi rapid, simplifică sarcina administrativă şi urmăresc date importante despre trafic (ore lucrate, stilul de condus al şoferilor, autonomia vehiculului actual) şi vehicule (nivel de încărcare, capacitatea şi starea bateriei). Capacitatea de a colecta datele potrivite şi de a le introduce în sistemele potrivite determină cât de rapid şi eficient se poate bucura un transportator de beneficiile incontestabile ale electromobilităţii, mai precizează sursa citată.