Mult aşteptata decizie de intrare a României şi Bulgariei în spaţiul terestru Schengen de la 1 ianuarie 2025 va crea avantaje semnificative pentru transportul de mărfuri intraunional şi nu numai, transmit într-un punct de vedere transmis redacţiei Mihai Petre, Director, Comerţ internaţional, EY România şi Cosmin Dincă, Manager, Comerţ internaţional, EY România. În prezent, zona Schengen este formată din 29 de ţări (25 de State Membre UE şi ţările EFTA - Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveţia).
România şi Bulgaria şi-au îndeplinit cu succes procesul de evaluare Schengen prevăzut în Tratatele lor de aderare, luând toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea părţilor relevante ale acquis-ului Schengen.
Odată cu intrarea completă a României în Schengen, se vor elimina timpii de aşteptare la frontierele cu Ungaria şi Bulgaria. În prezent, media de aşteptare a camioanelor la cele două frontiere este de 180 de minute.
A face parte dintr-o zonă fără controale la frontierele interne înseamnă că ţările
nu efectuează controale la frontierele lor interne, cu excepţia cazurilor de ameninţări specifice;
efectuează controale armonizate la frontierele lor externe, pe baza unor criterii clar definite.
Conform acestora, atât transportatorii, cât şi operatorii economici vor trebui să acorde o atenţie mult mai mare celorlalte obligaţii ce le revin, în funcţie de tipul de mărfuri transportate care presupun anumite formalităţi în avans.
În cadrul controalelor sanitare veterinare, este necesar să se obţină vizele corespunzătoare în sistemul TRACES atunci când se tranzitează produse alimentare. De asemenea, pentru transportul intra-Unional, este obligatoriu ca transportatorii să utilizeze codul UIT generat prin sistemul RO e-transport, care asigură urmărirea şi conformitatea cu reglementările în vigoare. În ceea ce priveşte produsele cu dublă utilizare, este necesară obţinerea licenţelor de transfer intra-UE, având în vedere că aceste produse pot fi utilizate atât în scopuri civile, cât şi militare.
Obligaţiile precum cele din exemplul de mai sus pot crea neplăceri, dacă nu sunt efectuate la timp, precum blocarea mijloacelor de transport/ mărfurilor la punctul de destinaţie în lipsa avizelor luate din frontiere, contravenţii şi întârzieri în lanţul logistic de aprovizionare, ajungând chiar până la confiscarea mărfurilor. Prin comparaţie, în prezent asemenea sincope pot fi identificate înainte de trecerea frontierei de către reprezentanţii autorităţilor (e.g. vama etc), evitând implicaţii potenţial mai grave după trecerea acesteia. În viitor, acest "ajutor" nu va mai fi disponibil.
" Recomandarea noastră pentru transportatori/ operatori economici ar fi re-evaluarea obligaţiilor ce le revin la frontieră din perspectiva Schengen şi actualizarea procedurilor necesare pe flux în acest sens, astfel încât de la 1 ianuarie 2025 să beneficieze din plin de zona Schengen.", transmit aceştia.