Comisia Europeană (CE) a trimis, ieri, un aviz motivat unui număr de 21 de state membre, printre care şi România, pentru implementarea deficitară a legislaţiei europene privind infrastructura feroviară. Potrivit unui comunicat al Comisiei, au rămas încă nesoluţionate aspecte importante legate de deschiderea către concurenţă a pieţelor feroviare în Austria, Belgia, Republica Cehă, Germania, Danemarca, Estonia, Grecia, Spania, Franţa, Ungaria, Irlanda, Italia, Lituania, Luxemburg, Letonia, Polonia, Portugalia, România, Suedia, Slovenia şi Slovacia .
În urma transmiterii de scrisori de somare către 24 de state membre, în iunie 2008, un număr dintre aceste state membre a operat modificări în normele de drept intern, pentru a se conforma legislaţiei comunitare.
Comisia a deschis un dialog cu toate statele membre, în scopul identificării de soluţii posibile în mod constructiv. La peste un an de la data transmiterii scrisorilor de somare, în ciuda progreselor făcute de majoritatea statelor membre, mare parte nu se conformează, încă, pe deplin directivelor comunitare relevante. În avizele motivate, Comisia evidenţiază deficienţe precum lipsa independenţei administratorului de infrastructură în raport cu operatorii feroviari, insuficienta implementare a dispoziţiilor directivei privind tarifarea accesului la infrastructură sau lipsa unor stimulente în vederea reducerii costurilor şi a tarifelor în cazul administratorului de infrastructură, precum şi lipsa unor sisteme tarifare bazate pe costurile directe ale serviciilor feroviare.