Inflaţia a avut un impact major asupra deciziei de cumpărare a angajaţilor din România şi asupra calităţii alegerilor alimentare ale acestora, arată Barometru FOOD 2022, potrivit unui comunicat de presă transmis redacţiei.
Conform sursei citate, cele mai mari creşteri de preţuri au fost resimţite la alimente şi la energie, pentru 86%, respectiv 84% dintre angajaţii respondenţi. Întrebaţi cum gestionează suma lunară acordată sub formă de tichete de masă, 81% au declarat că folosesc toată suma înainte de finalul lunii şi doar 7% spun că suma acordată sub formă de tichete de masă le este suficientă pe întreaga perioadă a unei luni.
Aceeaşi situaţie se înregistrează şi în Belgia, Bulgaria şi Turcia, unde aproximativ 80% dintre angajaţi folosesc toată suma acordată sub formă de tichete înainte de finalul lunii, media la nivel global situându-se la 66%, arată cea de-a IV-a ediţie a studiului anual realizat de Edenred.
Proiectul este coordonat de Edenred în 20 de ţări, inclusiv în România, se adresează beneficiarilor de tichete de masă şi restaurantelor din reţeaua Edenred şi analizează evoluţia atitudinilor şi percepţiilor privind un stil de viaţă sănătos şi combaterea risipei alimentare.
Potrivit Barometru FOOD, 9 din 10 angajati români folosesc tichetele de masă pentru prânz, fie că aleg să cumpere alimente pentru a-şi pregăti ei masa, cumpără de la restaurant sau comandă online, valoarea actuală a tichetelor de masă fiind mai eficient utilizată în acest mod.
Pentru 20% dintre angajaţi principalul beneficiu al tichetelor de masă este faptul că reprezintă o soluţie practică pentru un prânz, servit în oraş sau acasă, prin care îşi pot asigura o masă completă şi mai echilibrată.
În ceea ce priveşte obiceiul de a comanda mâncare online, peste 80% dintre angajaţii români se aşteaptă ca restaurantele să îşi dezvolte oferta de mâncare la pachet şi de livrare. Acelaşi procent se înregistrează şi în ţări precum Spania, Turcia, Brazilia, Chile, Peru, peste media la nivel global de 70%.
"Perioada pe care o traversăm continuă să fie dificilă din punct de vedere socio-economic, iar efectele se resimt prin creşterile de cost repetate. Impactul este cel mai vizibil în coşul de cumpărături. Rezultatele Barometru FOOD confirmă faptul că beneficiul nr. 1 în preferinţele angajaţilor - cardul de masă este un instrument care îi ajută pe aceştia să îşi menţină puterea de cumpărare, mai mult decât oricând. Totodată, raportul indică şi o preocupare în creştere, în rândul salariaţilor, pentru adoptarea unui stil de viaţă sănătos şi orientarea către o dietă echilibrată. Această preocupare se reflectă şi la nivelul restaurantelor, în modul în care operatorii îşi adaptează lanţul de aprovizionare, sistemul de organizare şi oferta", a declarat Ana Busuioc, Legal & Public Affairs Director Edenred România.
• Paşi importanţi spre o dietă echilibrată
Se observă o creştere a interesului angajaţilor români pentru o dietă echilibrată: 71% dintre ei spun că au devenit mai conştienţi de alegerile alimentare, dar şi de necesitatea de a avea o dietă sănătoasă.
"În România se poate observa, mai ales în oraşele mari şi la grupurile de adulţi tineri, o tendinţă crescândă de a consuma alimente pregătite în afara casei, direct în restaurant sau comandate. Această tendinţă se suprapune cu preocuparea oamenilor pentru a se alimenta mai sănătos, mai echilibrat şi, dacă e posibil, mai sustenabil. În acest cadru, INSP consideră iniţiativa FOOD ca fiind una pozitivă şi sperăm că ea va favoriza alegerile sănătoase în rândul celor care hotărăsc să îşi utilizeze tichetele de masă în restaurant", a declarat Corina Zugravu, medic primar la Institutul Naţional de Sănătate Publică.
Pentru 85% dintre respondenţii la nivel global principalul motiv pentru adoptarea unei diete echilibrate este sănătatea, cele mai ridicate rezultate, cu o medie peste 90%, înregistrându-se în Portugalia, Austria, Italia, Ungaria, Spania, Polonia, Chile, Columbia, Peru. Doar 17% dintre respondenţi ar opta pentru o dietă sănătoasă având ca motivaţie grija pentru animale şi mediu. Mai mult, 67% dintre respondenţii Barometru FOOD la nivel global asociază alimentele mai sănătoase cu produsele proaspete, comparativ cu 63% în 2021.
În acest context, 68% dintre angajaţii români se aşteaptă ca şi restaurantele să vină cu oferte mai sănătoase, care includ: produse proaspete (78%), indicarea clară a valorilor nutriţionale (28%), meniuri care conţin mai multe salate (25%). Şi risipa alimentară este un subiect de interes pentru tot mai mulţi angajaţi: 7 din 10 angajaţi declară că sunt preocupaţi de risipa alimentară şi de necesitatea protejării mediului şi, totodată, că sunt interesaţi să ştie ce restaurante acţionează împotriva risipei alimentare.
• Sistemul tichetelor de masă are un impact pozitiv asupra activităţii restaurantelor
95% dintre proprietarii români de restaurante consideră că sistemul tichetelor de masă are un impact pozitiv asupra activităţii lor pentru că, prin acceptarea tichetelor ca modalitate de plată, atrag noi clienţi (80%) şi beneficiază de promovarea afacerii (50%).
În ceea ce priveşte obiceiurile alimentare, proprietarii de restaurante au sesizat o creştere de 28% pentru cererea de preparate sănătoase. La nivel global acest rezultat se ridică la 61%, cele mai ridicate rezultate fiind în Brazilia (70%) şi Spania (56%).
3 din 5 operatori români de restaurante spun că o ofertă cu preparate sănătoase/echilibrate ar fi apreciată de clienţi, iar 68% consideră că aceste preparate sunt la fel de gustoase precum alte variante mai puţin sănătoase. Jumătate dintre ei afirmă şi că pregătirea preparatelor sănătoase este mai dificilă. Ca urmare a schimbărilor observate, în ceea ce îi priveşte pe clienţi, 40% dintre proprietarii de restaurante şi-au modificat obiceiurile şi furnizorii, pentru a putea oferi produse mai sănătoase şi preparate cu mai multe ingrediente de la furnizori locali. Acest rezultat se ridică la 61% la nivel global, proprietarii de restaurante din Portugalia, Slovacia şi Turcia adoptând cele mai multe măsuri pentru a oferi produse mai sănătoase, obţinute local.
Una din provocările cu care se confruntă restaurantele din România este risipa alimentară. Jumătate dintre proprietarii de restaurante au implementat măsuri pentru a combate acest fenomen, precum: adaptarea meniului sau a reţetelor (37%), managementul stocurilor, oferirea la pachet a porţiilor rămase (12%) sau donarea preparatelor rămase către personalul propriu. La nivel global, ţările unde proprietarii de restaurante au implementat cele mai multe măsuri pentru reducerea risipei alimentare sunt Turcia (93%) şi Slovacia (90%).
Barometru FOOD este un sondaj anual, realizat în cadrul proiectului FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand), cel mai mare program european de educaţie alimentară care promovează obiceiurile alimentare sănătoase. În România, sondajul a fost realizat pe un eşantion de 2,436 de angajaţi şi 60 proprietari de restaurante, în decursul lunii septembrie 2022.