BECHTEL NE LASĂ ŞI FĂRĂ BANI, ŞI FĂRĂ AUTOSTRADĂ Bugetul statului, mai mic cu 37 milioane de euro, după rezilierea contractului cu Bechtel

Ziarul BURSA #Companii #Construcţii / 31 mai 2013

Bugetul statului, mai mic cu 37 milioane de euro, după rezilierea contractului cu Bechtel

După lungi şiruri de amânări, contractul cu Bechtel, firma americană angajată să construiască Autostrada Transilvania, a fost reziliat, statul român fiind nevoit să achite despăgubiri de aproximativ 37 de milioane de euro.

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură şi investiţii străine, Dan Şova, a declarat, miercuri seară, că a fost reziliat contractul cu Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania, ţara noastră urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

Potrivit acordului de reziliere dintre partea română şi cea americană, contractul de încetare a oricărui tip de angajament dintre Bechtel şi ţara noastră a intrat în vigoare chiar din momentul semnării, pe 29 mai.

În plus, conform documentului de reziliere, pretenţiile de orice natură pe care ţara noastră consideră că le-ar putea avea împotriva companiei Bechtel "sunt stinse în mod complet şi irevocabil prin acest acord pentru suma de trei zeci şi şapte de milioane două sute de mii de euro".

"Ministrul Şova a informat, aseară târziu (n.r. miercuri), referitor la încheierea negocierilor şi semnarea acordului, de fapt, de reziliere. Nu e vorba nici de un miliard, cum spunea un fost ministru, nici de 500 de milioane, cum spunea un alt fost minis-tru, deci înseamnă că am avut miniştri cam slabi, care nu prea ştiau să se uite prin contracte. E vorba de 30 de milioane plus TVA. În acest fel, putem practic - şi avem tot traseul liber de orice alte obligaţii - putem să gândim strategia pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere pe toată zona Ardealului. De altfel, chiar în acest an sper să putem licita segmentul Sebeş-Câmpia Turzii, deci practic să legăm Clujul de autostrada Arad-Sibiu, după care putem, fie din fonduri europene, fie în parteneriat public privat, să continuăm vechiul traseu spre Suplacul-de-Barcău şi în jos, spre Sighişoara", a declarat, ieri, premierul Victor Ponta.

Premierul a menţionat că acordul cu compania americană Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania putea fi reziliat demult dacă din partea foştilor miniştri PDL ai Transporturilor exista "mai multă minte şi mai multă bună-credinţă".

"Au fost trăznăile pe care le spuneau foştii miniştri, Berceanu, Boagiu, Nazare, ca să justifice incompetenţa lor şi chiar lipsa de interes pentru a rezolva problema, tot spuneau pe la televizor că trebuie să dăm 500 milioane, un miliard, băga fiecare o cifră cât mai mare ca să justifice de ce ei nu au făcut nimic. S-a văzut în final că era vorba de 30 milioane şi că, dacă exista mai multă minte şi mai multă bună-credinţă, puteam demult să avem reziliat acest contract şi puteam să băgăm deja pe finanţare europeană", a mai adăugat domnia sa.

Şi cu banii luaţi, şi cu autostrada neterminată

Rezilierea contractului cu Bechtel a stârnit o serie de reacţii negative din partea opoziţiei, fostul Ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, afirmând că ţara noastră a rămas fără cei 113 kilometri de autostradă şi face, în acelaşi timp, cadou 37 de milioane de euro pentru încetarea contractului. "Ce am văzut astăzi este doar un circ ieftin şi sper ca instituţiile statului să se autosesizeze. Este evidentă reaua voinţă cu care a fost încheiat acest contract şi legăturile obscure ale celor care au fost reprezentanţii legali în negocierea lui", a menţionat ieri Anca Boagiu.

Domnia sa a mai precizat că decizia de reziliere a contractului luată de Dan Şova este "absolut sută la sută de imagine, să ascundă incompetenţa lui Dan Şova", adăugând că acest lucru arată că ministrul delegat pentru mari proiecte vorbeşte în necunoştinţă de cauză.

Fostul ministru PDL al Transporturilor Anca Boagiu a mai adăugat ieri că DNA ar trebui să se autosesizeze în legătură cu contractul Bechtel, arătând că este evidentă reaua voinţă cu care a fost încheiat şi legăturile obscure ale caselor de avocatură care au negociat contractul.

Compania americană Bechtel este reprezentată de către casa de avocatură Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP), unul dintre asociaţi fiind Ana Diculescu Şova, mama ministrului Dan Şova.

Ministrul marilor proiecte, Dan Şova, a fost acuzat de reprezentanţii Ligii Întreprinzătorului Român de incompatibilitate în ceea ce priveşte gestiunea proiectului autostrăzii Transilvania. Aceştia au cerut inspectorilor de integritate să verifice dacă există o situaţie de incompatibilitate generată de faptul că ministrul Dan Şova gestionează situaţia Autostrăzii Transilvania, care a fost începută de compania americană Bechtel, în timp ce mama sa vitregă, Ana Diculescu Şova, este avocatul constructorului american, fiind senior partener la firma de avocatură NNDKP.

Ana Diculescu Şova a mai reprezentat în instanţă şi compania Roşia Montană Gold Corporation oferind asistenţă juridică în toate litigiile derulate de cei de la RMGC.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până cel târziu în 2012.

Pe fondul disputelor politice iniţiate de partidele care s-au succedat la guvernare şi fără bani alocaţi de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executaţi doar 52 de kilometri.

Contractul în baza căruia compania americană a ajuns să se ocupe de construirea autostrăzii Transilvania a fost clasificat drept secret de stat, existând numeroase voci care afirmă că acordul dintre Bechtel şi statul român ar fi fost o precondiţie pentru acceptarea României în NATO.

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

23 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7871
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3453
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0070
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.2660

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb