Beneficiile consumatorilor în negocierile cu băncile, prin CSALB, au depăşit 3,3 milioane euro, anul trecut

Emilia Olescu
Bănci-Asigurări / 6 februarie

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB

În 2023 s-au adresat CSALB cei mai mulţi consumatori din ultimii şapte ani Peste 11,3 milioane euro - suma totală a beneficiilor obţinute de consumatori în urma negocierilor purtate între 2016-2023 în cadrul CSALB.

Consumatorii de servicii şi produse financiare au obţinut beneficii mai mari din negocierile cu băncile şi IFN-urile desfăşurate anul trecut în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), au anunţat reprezentanţii CSALB. Conform acestora, în 2023 s-au adresat CSALB cei mai mulţi consumatori din ultimii şapte ani, iar băncile au acceptat cu 15% mai multe cereri de negociere decât în 2022. Valoarea beneficiilor obţinute de consumatori în urma negocierilor cu băncile a depăşit, anul trecut, 3,3 milioane de euro.

2.932 de cereri a primit CSALB în anul 2023 de la consumatorii care au solicitat băncilor (1.885 cereri) şi IFN-urilor (1.047 cereri) intrarea într-o negociere în cadrul Centrului. Începând din anul 2016, CSALB a primit aproximativ 15.000 de cereri de negociere cu instituţiile de credit.

Anul trecut, băncile au acceptat cu 100 mai multe cereri trimise de consumatori decât în 2022. Astfel, au fost formate 754 de dosare de negociere cu băncile şi doar patru cu IFN-urile, conform reprezentanţilor CSALB.

Numai în opt din 100 de negocieri părţile nu au acceptat soluţiile propuse de conciliatori şi nu s-au înţeles, arată sursele citate. Conciliatorii CSALB au avut, astfel, cel mai mare procent de eficienţă a concilierii de la înfiinţarea CSALB (92%).

Alte 555 de înţelegeri între consumatori şi bănci/IFN-uri s-au rezolvat amiabil, prin înţelegere directă, după ce consumatorii au trimis cererile către CSALB. Majoritatea acestora erau probleme simple, care se puteau rezolva şi fără aportul unui conciliator al Centrului sau care nu ţineau de condiţii ce puteau fi negociate (cum sunt cererile de ştergere a înregistrărilor în Biroul de Credit).

Timpul mediu de negociere cu banca a fost de 24 de zile, anul trecut. "Deşi, conform legii, (OG 38/2015) perioada maximă pentru identificarea unei soluţii prin conciliere este de 90 de zile şi poate depăşi acest termen în cazul negocierilor mai complicate, rapiditatea soluţionării alternative la instanţă a crescut constant în ultimii ani", subliniază specialiştii de la CSALB, adăugând: "Cele mai rapide înţelegeri au fost finalizate în 2023 într-o singură zi (14 cazuri) sau în două zile (37 cazuri). Au existat şi 31 de negocieri mult mai dificile, care s-au încheiat după mai mult de 100 de zile. Conciliatorii care au soluţionat negocierile cel mai rapid sunt Roxana Mustăţea (medie de 12 zile), Nela Petrişor (medie de 14 zile), Septimiu Stoica şi Ionuţ Ştefan (medie de 15 zile). Conciliatorii care au intermediat cele mai multe negocieri în 2023 sunt Alexandru Ambrozie (60 de dosare de conciliere), Mihaela Budişteanu (59 de dosare) şi Valentin Cocean (59 de dosare)".

Suma totală a beneficiilor obţinute de consumatori în urma negocierilor purtate între 2016-2023 în cadrul CSALB se ridică la peste 11,3 milioane de euro. Cea mai mare sumă rezultată din negocieri s-a înregistrat anul trecut (3,3 milioane euro), cu peste 60% mai mare decât în 2022.

În medie, un consumator a obţinut beneficii de 5.000 de euro dintr-o negociere purtată anul trecut. De altfel, beneficiile de până în 5.000 de euro reprezintă jumătate dintre înţelegerile intermediate de CSALB. Sumele reprezintă diminuări ale costului creditului, prin reducerea sau eliminarea unor comisoane, diminuarea dobânzii, scăderea ratelor şi chiar ştergerea întregii datorii (în cazuri dificile).

Peste 500 de procese purtate în instanţele din România au fost soluţionate amiabil în ultimii trei ani, în cadrul CSALB. Băncile şi judecătorii au propus consumatorilor soluţionarea alternativă, prin conciliere, de la primul termen de judecată.

Astfel, consumatorii au redus timpul în care şi-au rezolvat problema (de la câţiva ani în instanţă, la o medie de 30 de zile în ultimii ani, în cadrul CSALB) şi au beneficiat de gratuitatea concilierii pentru persoanele fizice, în schimbul cheltuielilor pe care le implică un proces.

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB, subliniază: "Ne aflăm în al optulea an de conciliere a relaţiei dintre consumatori şi bănci/IFN-uri, iar creşterea activităţii de la un an la altul demonstrează îmbunătăţirea continuă a mecanismului de negociere condus de conciliatorii CSALB şi disponibilitatea mai mare a băncilor de a rezolva problemele întâmpinate de consumatori. În plus, creşterea numărului de procese în care părţile doresc o rezolvare amiabilă confirmă principalul motiv al înfiinţării CSALB: acela de a le oferi consumatorilor şi instituţiilor financiar-bancare o alternativă la instanţa de judecată.

Românii îmbrăţişează tot mai des această soluţie rapidă şi fără costuri pentru ei. Sunt multe cazuri în care oamenii şi-au rezolvat problema cu banca în una sau două zile. Practic, după ce au petrecut câteva minute completând cererea pe site-ul CSALB, consumatorul a primit răspuns de la bancă în aceeaşi zi. A urmat deschiderea unui dosar de conciliere, în care conciliatorul a propus imediat o soluţie. Aceasta a fost acceptată de ambele părţi, iar cazul s-a încheiat câteva ore mai târziu, după schimburi de emailuri şi discuţii telefonice. Această deschidere şi disponibilitate manifestată de unele bănci comerciale contribuie la consolidarea încrederii întregului sistem bancar.

Din păcate, mai sunt bănci care resping o parte dintre cererile pe care le primesc de la propriii clienţi, prin intermediul CSALB. În aceste circumstanţe, recomandarea noastră reiterată inclusiv pentru anul 2024 este ca aceste instituţii de credit să evite ca astfel de speţe să ajungă în instanţele de judecată, încercând soluţionarea directă a problemei consumatorului. Dacă solicitarea nu poate fi rezolvată prin negociere directă între părţi, este de preferat ca aceasta să fie soluţionată prin implicarea conciliatorilor CSALB, evitându-se calea contencioasă. Astfel, părţile aflate în dispută ar economisi resurse de timp şi bani, iar instanţele publice s-ar degreva de procese lungi şi dificile, în care, la final, doar una dintre cele două părţi are de câştigat, nu amândouă cum se întâmplă în conciliere".

Cele mai multe solicitări au vizat:

- Renegocierea contractelor prin conversie credit, găsirea unei soluţii în urma negocierii, suspendarea plăţilor (13,2%);

- Soluţionarea amiabilă a litigiilor din instanţă (13,1%);

- Restituiri de sume (comisioane, dobânzi) (11,6%);

- Rezolvări pentru problemele generate de creşterea IRCC/ROBOR sau trecerea la dobândă fixă (10,6%);

- Reeşalonarea, rescadenţarea, refinanţarea unui credit (7,4%).credit (7,4%).

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb