Digitalizarea tot mai accentuată, tendinţele de creştere a joburilor cu activitate de la distanţă, dar şi dezvoltarea noilor tehnologii ce reconfigurează aptitudinile necesare pe piaţa muncii se reflectă asupra interesului angajaţilor români pentru dezvoltare profesională. Cei mai mulţi (şapte din zece) îşi doresc în primul rând dezvoltarea competenţelor tehnice, abilităţile soft fiind cele mai importante pentru unul din patru angajaţi, arată un sondaj realizat de BestJobs, conform unui comunicat remis redacţiei.
Competenţele tehnice pe care angajaţii români plănuiesc să le înveţe în viitorul apropiat sunt, în primul rând, dezvoltarea abilităţilor specifice meseriei pe care o practică (36% dintre respondenţi), fluenţa într-o limbă străină (32,3%), cursuri de calificare (22%), programare (19,5%), project management (16,4%), digital marketing (15,2%), inteligenţă artificială (9,1%) şi product management (8,5%). Pe următoarele locuri se află competenţe de Computer Networking, Cloud Computing, analiză Big Data, Business Intelligence, Digital Business Analysis şi Securitatea Informaţiei.
În privinţa abilităţilor soft, cei mai mulţi dintre respondenţi (31,4%) au spus că vor să îşi dezvolte competenţele pe partea de negociere, de rezolvare complexă a problemelor (24,8%), precum şi capabilităţile de învăţare continuă (24,4%). Aproape la fel de importante sunt managementul echipelor (22,5%), inteligenţa emoţională (20,2%), gândirea critică (17,8%), creativitatea (16,4%), precum şi capacitatea de planificare şi organizare (15%). Totodată, angajaţii români mai doresc să-şi îmbunătăţească abilităţile de comunicare (13,1%), capacitatea de analiză a informaţiilor (12,7%), de lucru în echipă (12,2%), disciplina (11,7%), adaptabilitatea (10,8%), orientarea către client (8,4%), autonomia (8%) şi proactivitatea (6,1%).
În prezent, doar 4% dintre respondenţi spun că au suficiente abilităţi de negociere şi 8,6% capabilităţi suficient de bune de rezolvare a problemelor pentru a se angaja în domeniul sau departamentul dorit la un nou loc de muncă. Abilităţile soft pe care cei mai mulţi dintre respondenţi spun că le au sunt adaptabilitatea (47,2% dintre respondenţi), disciplina şi organizarea (33%) şi învăţarea continuă (19,4%).
Multe domenii în care respondenţii îşi caută un job permit munca de la distanţă sau ca freelancer, cele mai atractive zone de activitate fiind, conform răspunsurilor la sondaj, IT/Telecom (16,6%), Management (14,9%), Marketing (14,4%), Administrativ/Secretariat (13%), Resurse Umane (12,2%), Finanţe-Bănci/ Contabilitate (12,2%), Producţie/Logistică (12,5%), Call center/Servicii clienţi (10,8%), Inginerie (10,8%), Medicină/Sănătate (9,5%), Industrii creative (9,2%), Retail (8,4%), Transporturi/Distribuţie (8,4%), Consultanţă (7,6%). Pe ultimele locuri se află domenii precum: Specialişti/Tehnicieni, Administraţie publică, Construcţii/Instalaţii, Auto, Turism/HoReCa.
Pentru a se angaja în domeniul şi departamentul pe care şi-l doresc, majoritatea respondenţilor (şase din zece) mizează în primul rând pe abilităţile specifice dobândite odată cu experienţa într-un domeniu. Alte competenţe tehnice pe care le au sunt: fluenţa într-o limbă străină (39,6%), cursuri de calificare într-un anumit domeniu (35%) şi permisul de conducere (34%).
Sondajul a fost efectuat în perioada 27 aprilie - 7 mai pe un eşantion de 1.028 de utilizatori de internet din România.