Cei mai mari producători japonezi de autovehicule au vîndut un număr record de unităţi pe piaţa americană, în 2004, fapt care le-a adus, pentru prima oară, creşterea la peste 30% a cotei acestora la nivel mondial. Situaţia se datorează vînzărilor mari realizate în SUA de "Toyota", "Honda" şi "Nissan", care au înregistrat şi cîştiguri semnificative, în pofida aprecierii yenului în raport cu dolarul.
"Toyota", al doilea producător mondial de autoturisme, a consemnat o creştere de 10% a vîn-zărilor sale pe piaţa din SUA, la 2,06 milioane de unităţi, arată datele oficiale. Astfel, compania a depăşit pentru prima oară pragul de 2 milioane de unităţi. Cel mai căutat model Toyota a fost în SUA, în 2004 - pentru al treilea an consecutiv, Camry sedan.
La rîndul său, "Honda" şi-a majorat cu 3% vînzările în SUA, la 1,39 milioane de unităţi. Vîn-zările "Nissan" au urcat cu 24%, la recordul de 985.989 de unităţi. Succesul niponilor pe piaţa SUA a generat scăderea vînzărilor companiilor autohtone din domeniu, printre care "General Motors" (GM) şi "Ford". Aşadar, vînzările GM au scăzut cu 1,3%, iar cele ale "Ford" - cu 4,5%. "Produsele japonezilor - pe lîngă faptul că sînt competitive, sînt oferite la preţuri rezonabile", declară Tatsuo Yoshida, analist la "Deutsche Securi-ties", sucursala din Tokyo.
Specialiştii aşteaptă ca producătorii auto niponi să-şi majoreze în continuare cota pe piaţa SUA. Aceştia din urmă pregătesc pentru anul în curs, în mod special, noi modele de camionete.
"Toyota" şi-a stabilit, pentru anul care a început, un obiectiv de 2,15 milioane de unităţi vîndute pe piaţa americană - în creştere cu 4%, iar "Honda" urmăreşte o creştere de 5%, la 1,45 milioane de vehicule. Această din urmă companie va lansa, în luna martie, o nouă utilitară sport.
"Mazda", un producător auto nipon mai mic, deţinut în proporţie de 33,3% de "Ford", şi-a majorat cu 1,9% vînzările pe piaţa SUA, în 2004, la 263.882 de unităţi. Trebuie menţionat, însă, că nu toate companiile japoneze de profil au avut aceeaşi soartă. "Mitsubishi Motors", implicată într-un scandal generat de retragerea de pe piaţă a unui număr semnificativ de autoturisme defecte, a suferit o scădere de 37% a vînzărilor pe piaţa SUA, la 161.609 unităţi.