Luna cu promoţii de Black Friday a luat sfârşit, iar 4Service şi-a propus să exploreze aspecte ale comportamentului de achiziţie din mediul urban cu privire la categoriile de produse care au participat în această campanie.
În zilele de Black Friday, aproximativ 51% dintre respondenţi optează pentru o experienţă hibridă de cumpărături, consumatorii diversificându-şi metodele de achiziţie, explorând atât magazinele fizice, cât şi platformele online.
Un alt procent semnificativ de 23% preferă să îşi achiziţioneze produsele exclusiv online, iar 6% preferă să facă cumpărăturile doar din magazinele fizice. De menţionat este faptul că această categorie cuprinde în cea mai mare parte consumatori care aleg să achiziţioneze electrocasnice mari (16%) sau produse pentru întreţinerea locuinţei (13%). De asemenea, 20% dintre respondenţi afirmă că, în mod obişnuit, nu participă deloc la cumpărăturile de Black Friday.
Anul aceasta de Black Friday 31% dintre românii din mediul urban au ales să cerceteze ofertele şi să-şi planifice în avans lista de cumpărături, în timp ce 38% s-au lăsat ghidaţi de impuls, luând decizii de moment în ziua respectivă, în special cei cu venituri mari de peste 8000 de RON în gospodărie (46%). De asemenea, 32% au declarat că nu au achiziţionat nimic cu ocazia acestei campanii.
Totodată, în medie, bugetul alocat pentru cumpărături în cadrul campaniei de Black Friday din acest an s-a situat la 1500 de RON. Detaliind această tendinţă, bărbaţii au avut un buget mediu mai generos, de aproximativ 2000 de RON, în timp ce femeile au optat pentru un buget mediu de 1000 de RON.
Analiza topului categoriilor de produse achiziţionate dezvăluie că cele mai populare au fost din sfera produselor de îngrijire personala şi cosmetice (aparate pentru îngrijirea părului, parfumuri, machiaje, periuţe electrice etc.), fiind cumpărate de aproximativ 38% din totalul de respondenţi. De asemenea, această categorie a fost preferată într-o proporţie semnificativ mai mare de către femei (51%) şi de către persoanele cu un venit mai redus, de până în 4000 de RON pe gospodărie (55%).
Locul al doilea în topul preferinţelor de cumpărături de Black Friday a fost ocupat de articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte, înregistrând o cotă de 35%, iar pe poziţia a treia s-a plasat categoria electrocasnicelor mici, care a atras atenţia a 33% dintre cumpărătorii activi din mediul urban.
De asemenea, în acest an observăm un nivel redus de interes pentru categoria de gaming şi jocuri, doar 4% dintre respondenţi recunosc că au profitat de reducerile oferite la aceste produse. Este evident că această categorie nu a fost la fel de atractivă pentru cumpărători în cadrul campaniei de Black Friday, sugerând o schimbare a preferinţelor sau a priorităţilor în rândul consumatorilor.