Black Friday 2023: Schimbări semnificative în comportamentul de cumpărare al consumatorilor

F.D.
Miscellanea / 21 decembrie 2023

Black Friday 2023: Schimbări semnificative în comportamentul de cumpărare al consumatorilor

Starcom România a lansat cea de-a IX-a ediţie a studiului Black Friday, primul studiu care, an de an, investighează comportamentul consumatorilor români, intervievând aceiaşi respondenţi înainte şi după Black Friday pentru rezultate cât mai precise şi relevante.

"Schimbările notabile în comportamentul cumpărătorilor în timpul Black Friday-ului din 2023 se reflectă în creşterea semnificativă a ratei de conversie la un nivel fără precedent de 99% (din studiile noastre HumanGraphExperience). Cumpărătorii sunt mai strategici, planifică cumpărăturile mai minuţios, folosind wishlist-urile din platforme şi chiar coşurile de cumpărături pentru lista de dorinţe. Interesul pentru viitorul Black Friday creşte, dar economisirea rămâne o prioritate, aşteptările consumatorilor fiind în creştere de la an la an.", a declarat Mihaela Nouraş - Consumer Strategist, Starcom România.

8 din 10 români au făcut achiziţii anul acesta de Black Friday

Românii manifestă în continuare o atenţie deosebită faţă de preţuri, dar observăm şi o uşoară tendinţă de a privi Black Friday ca pe un moment de răsfăţ. În 2023, am remarcat o creştere semnificativă a numărului de cumpărători de Black Friday, înregistrându-se şi o rată de conversie remarcabilă de 99% în rândul consumatorilor români din mediul urban.

Deşi în minoritate, observăm şi consumatorii cu aşteptări din ce în ce mai mari în fiecare an - aproape jumătate din cei care nu au achiziţionat nimic de Black Friday declarând că reducerile nu s-au ridicat la nivelul aşteptărilor. Cu toate acestea, numai 4% dintre respondenţi nu au avut intenţia şi nici nu au făcut achiziţii în cadrul evenimentului Black Friday, înregistrându-se o scădere faţă de procentul de 20% înregistrat în 2022.

Un segment predominant la cumpărăturile din 2023 au fost milenialii care au îmbrăţişat cu avânt reducerile, alături de familiile cu copii sub 14 ani.

Consumatorii îşi doresc să fie ţinuţi la curent cu ofertele disponibile

Conform noului studiu, brandurile au fost consecvente cu preferinţele românilor în materie de conţinut: postările zilnice despre reduceri, notificările de scădere a preţurilor pentru produsele din wishlist şi recenziile amănunţite ale produselor au fost cele mai atrăgătoare în 2023.

În plus, reclamele tradiţionale (TV, panouri publicitare, radio etc.) şi newsletterele personalizate cu oferte de Black Friday au atras şi ele atenţia, urcând în topul tipurilor de conţinut remarcate pe perioada promoţională.

Românii au adoptat abordări mai strategice, minimizând deciziile impulsive şi planificând mai bine achiziţiile.

Majoritatea celor interesaţi de Black Friday pregătesc achiziţiile meticulos, urmârind oferte pe tot parcursul anului pentru a lua decizii bine informate.

Astfel, 58% de persoane au rămas la planul inţial şi au cumpărat de Black Friday doar produsele pe care au intenţionat de la bun început să le achiziţioneze.

Comunicările de dinainte de Black Friday au stârnit entuziasmul consumatorilor români, observându-se o creştere faţă de 2022 a celor care au început să se informeze de îndată ce au văzut primele comunicari despre reduceri.

t

În etapa de planificare a cumpărăturilor, 34% salvează produsele de interes în wishlist. În plus, se remarcă un trend ascendent pentru crearea listei de dorinţe direct în coşul de cumpărături pentru a avea produsele dorite la îndemână la momentul achiziţiei.

Reducerile mari continuă să fie, de departe, principalul factor declanşator (70%); Pasionaţii de Black Friday şi-ar dori o perioadă redusă de Black Friday, dar cu reduceri substanţiale.

Cu majoritatea românilor urmârind ofertele pe parcursul întregii luni noiembrie, aceştia au fost pregătiţi să facă cumpărături imediat ce au găsit ofertele satisfăcătoare pentru ei. Se observă astfel o creştere a tendinţei de a face achiziţii înainte de ziua oficială de Black Friday din România, în special cu mai mult de două săptămâni înainte de eveniment.

În pragul ofertelor, consumatorii se pun pe primul loc

5 din 10 dintre cumpărătorii de Black Friday fac în continuare achiziţii din necesitate, alegând produsele pe care nu le deţin momentan, comportament în uşoară creştere faţă de anul trecut.

Pe de altă parte, 30% dintre aceştia se îndreaptă către produse pe care şi le doresc pur şi simplu, fără un motiv anume, subliniind o tendinţă de răsfaţ personal în cadrul acestui Black Friday.

Majoritatea pasionaţilor de Black Friday, care la început plănuiau să cumpere cadouri pentru familie şi prieteni, au început să se concentreze mai mult pe propriile dorinţe, dând prioritate răsfăţului personal.

Această modificare a comportamentului, probabil influenţată de reducerile mari la produsele dorite de ei înşişi, reflectă o schimbare în priorităţi, cumpărătorii orientându-se către satisfacerea nevoile personale.

Reclamele online au fost una dintre principalele surse de informaţii în Black Friday 2023, contracarând scăderea din ultimii ani. Site-urile retailerilor şi motoarele de căutare online rămân populare, iar reclamele TV au înregistrat o uşoară creşte în comparaţie cu anul trecut.

De asemenea, un număr crescut de consumatori preferă să se informeze direct în magazine, în timp ce site-urile de comparat preţuri şi oferte au înregistrat cea mai mare scădere faţă de 2022.

Comerţul online continuă să domine cumpărăturile de Black Friday

Deşi anul acesta a înregistrat o scădere uşoară în comparaţie cu anii trecuţi, cumpărăturile online rămân principalul canal de achiziţie.

Principalele motive pentru care online-ul rămâne alegerea populară a consumatorilor sunt legate de economisirea timpului şi uşurinţa comparării ofertelor. Cel mai probabil, din aceeaşi perspectivă de facilitate, consumatorii folosesc tot mai mult telefoanele mobile pentru a planifica şi finaliza cumpărăturile. În plus, 40% dintre cumpărători aleg platformele online pentru reducerile mai mari la care au acces.

Cumpărăturile direct din magazinele fizice au înregistrat o creştere anul acesta, consumatorii preferând în continuare să vadă sau să testeze produsele înainte de achiziţie.

Topul preferinţelor: modă, electrocasnice, telefoane mobile şi îngrijire personală

Printre categoriile de produse preferate de români de Black Friday se numără, anul acesta, articolele vestimentare, aparatele electrocasnice, telefoanele mobile/tablete/accesorii, produsele de îngrijire personală/pentru îngrijirea tenului, produsele de machiaj şi parfumurile.

Hainele/încălţămintea/accesoriile rămân principala categorie de produse adăugate pe wishlist de Black Friday; în plus, există şi o uşoară creştere în ceea ce priveşte achiziţiile în categorie.

Remarcăm o creştere de 13% în rândul celor care plănuiesc să cumpere telefoane mobile/tablete/accesorii.

Jucăriile şi produsele pentru copii, precum şi produsele de îngrijire a pielii au înregistrat cele mai bune rate de conversie. Pe de altă parte, vacanţele au înregistrat cea mai mare discrepanţă între intenţie şi achiziţia finală.

50% dintre românii din mediul urban au considerat reducerile acceptabile, indicând de asemenea că Black Friday se deosebeşte de alte perioade promoţionale din an.

Majoritatea cumpărătorilor din mediul urban au fost mulţumiţi de Black Friday din acest an, deşi există o uşoară scădere faţă de anul trecut.

Cu toate acestea, nivelul de interes pentru următorul Black Friday (2024) a crescut comparativ cu rezultatele din anul precedent.

Spiritul festiv alimentează achiziţiile românilor

Pe măsură ce ne apropiem de finalul anului, oamenii încep să se gândească la următorul eveniment important din an: sărbătorile de iarnă.

Astfel, observăm că, dintre cumpărătorii de Black Friday care profită de perioada promoţională pentru a achiziţiona cadouri, majoritatea se pregătesc pentru sezonul festiv. Când vine vorba de cadouri, românii se gândesc în primul rând la Crăciun, în timp ce interesul pentru alte ocazii în afara sarbătorilor este în declin.

Totuşi, cei mai mulţi dintre utilizatorii de internet din mediul urban obişnuiesc să facă cumpărături de Crăciun în luna decembrie, odată ce intră în atmosfera festivă.

Acest comportament este cu precădere valabil în cazul persoanelor mature cu vârsta de peste 55 de ani, pentru care preferinţa pentru cumpărăturile în magazinele fizice este deosebit de pronunţată, aşa cum am observat în perioada de Black Friday.

În plus, 27% dintre consumatori profită de reducerile din preajma Crăciunului, bucurându-se probabil de un beneficiu dublu - obţinând discounturi în timp ce se bucură de atmosfera festivă.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb