Donald Trump nu va putea penaliza "General Motors" (GM) pentru că produce automobile în Mexic fără să încalce acordul comercial NAFTA. Totuşi, acest lucru nu poate să îl împiedice adoptarea unei măsuri fără precedent împotriva unei companii americane, potrivit Bloomberg.
Experţii comerciali sunt de acord că preşedinţii SUA au o gamă largă de instrumente prin care pot penaliza importurile, cel puţin temporar, chiar dacă acestea pot fi declarate ulterior ilegale în justiţie.
Penalizarea unei singure companii cu tarife vamale, aşa cum a avertizat Trump, într-o postare făcută ieri pe Twitter, este un fapt fără precedent şi interzis de Acordul Nord-American pentru Comerţ Liber (NAFTA), potrivit experţilor comerciali.
Aplicarea unei taxe vamale mărite către GM pentru automobilele fabricate în Mexic, sau oricare altă companie americană care şi-a transferat acolo producţia, riscă să atragă un răspuns prompt din partea Mexicului, care să afecteze exporturile americane şi să crescă preţurile tuturor bunurilor din ţara respectivă.
Edward Alden, experţ comercial la Consiliul pentru Relaţii Externe, a spus: "Noţiunea de a se folosi de autoritatea de urgenţă pentru a majora tarifele, pentru a influenţa deciziile de investiţii ale unei singure companii, ar fi un fapt fără precedent şi dincolo de ceea ce a intenţionat Congresul".
Acesta a adăugat: "Folosirea acestor puteri asupra unei singure companii americane pentru că nu îţi place strategia lor este, pur şi simplu, fără precedent".
Trump a scris marţi pe Twitter că va face "General Motors" să plătească o taxă vamală mare pentru automobilele Chevy Cruze care sunt fabricate în Maxic şi livrate apoi dealerilor americani.
În aceeaşi zi, "Ford Motor", competitorul principal al GM a anulat planurile de a-şi extinde operaţiunile în Mexic, anunţând că va crea noi locuri de muncă la o fabrică din Michigan.
Un purtător de cuvânt al General Motors a spus că grupul a importat în SUA numai 4.500 de automobile Cruze fabricate în Mexic. Americanii au cumpărat aproximativ 190.000 de sedanuri Cruze construite la fabrica GM din Lordstown, Ohio.
Trump a promis să renegocieze acordul NAFTA, vechi de 20 de ani, care interzice Statelor Unite să taxeze bunurile provenite din Canada şi Mexic. Ca preşedinte, Trump are dreptul să retragă SUA din NAFTA, dar niciun preşedinte nu a abandonat un tratat comercial din anii 1800. Totuşi, chiar şi dacă ar renunţa la acordul NAFTA, Trump nu va putea impune taxe vamale de 35%, aşa cum a promis în campanie.
"Taxele vamale pe produsele din Mexic ar putea creşte doar la nivelul statelor care beneficiază de clauza naţiunii favorizate, de circa 4%", a spus Doug Irwin, economist la Dartmouth College.
Trump mai poate impune o taxă de 15% timp de 100 de zile pentru vehiculele "General Motors" invocând o urgenţă pentru balanţa de plăţi. Alte penalizări, precum taxele anti-dumping, ar necesita proceduri de lungă durată.
Pentru impunerea unei taxe vamale de 35%, Trump ar trebui să ceară Congresului să o includă în codul fiscal modernizat.
Trump şi republicanii din Camera Reprezentanţilor sunt de acord în mare asupra politicii fiscale, dar nu şi în privinţa importurilor. Ambele părţi vor reducerea impozitului maxim pe profit, dar Donald Trump vrea la 15%, iar Camera Reprezentanţilor la 20%. Republicanii ar vrea însă ca taxa de 20% să fie aplicată doar comercializate în SUA, precum şi bunurilor importate de companii, nu şi exporturilor.