Înainte de a face câteva observaţii la declaraţiile domnului Adrian Vasilescu, Consultant de Strategie la BNR, cer să mi se răspundă public de către Guvernatorul BNR la următoarele întrebări:
1. Este adevărat că, în România, băncile locale sunt pe primul loc în topul celor mai profitabile din UE, rentabilitatea fiind de două ori peste media europeană?
2. De ce costurile la credite în România sunt duble faţă de alte ţări din UE?
3. Consideraţi normală marja dobânzii cu 6-8% peste Robor la împrumuturi de nevoi personale (deci 8-10%), în condiţiile în care băncile plătesc sub 1% la depozite?
4. Consideraţi legitimă dorinţa cetăţenilor şi companiilor din România să acceseze împrumuturi cu costuri similare celor din ţări precum Germania, Franţa, Austria, Olanda, Belgia şi altele?
5. Este adevărat că ţări precum Germania, Franţa, Spania, au limitat dobânzile remuneratorii şi penalizatoare atunci când climatul de afaceri şi educaţia financiară nu au manifestat eficienţa aşteptată?
6. Este adevărat că azi avem în vigoare OG 13/2011 care introduce limitări în ceea ce priveşte dobânda remuneratorie şi cea penalizatoare care, ciudat, nu se aplică şi în relaţia creditori bancari şi nebancari - persoane fizice?
Domnul Adrian Vasilescu vorbeşte de mercurial în materie de dobânzi, ceea ce este profund greşit din multiple perspective. E suficient una dintre ele: dobânda e un preţ macro, nu e un preţ al cartofilor, ouălor, pantofilor sau cârnaţilor, ca să se formeze pe baza cererii şi ofertei. ROBOR se calculează de BNR, dobânda de intervenţie se stabileşte cvasi-arbitrar de BNR, masa monetară este creată de BNR (nota bene: între 2014-2017, masa monetară primară, M1, cea emisă de BNR, a crescut de la 100, la 200 miliarde de lei, ceea ce alimentează dobânzile artificial mici). Toate dobânzile pieţei se raportează la aceste "preţuri" de laborator. Cum poţi vorbi de mercurial aici, cu atâta nonşalanţă, mizând pe nepriceperea publicului?
Doi: domnul Adrian Vasilescu lansează ideea că legile pe care le scriu pentru a corecta abuzuri sunt, ele însele, abuzive. Şi, în plus, lansează intoxicări comuniste, de genul mercurialului. Ca să nu mai zic că introduce ideea complet greşită că agenţii economici au nevoie de protecţie legală. Chiar şi când abuzează IMM-urile şi consumatorii?
Trei: Art.10 din OG 9/2000 şi din OG 13/2011 trimit la reglementări speciale de dobândă practicată de Fisc, BNR şi bănci. Nu există legi speciale decât pentru Fisc şi BNR. Pentru bănci nu există nici măcar regulamente BNR (care, oricum, nu ar putea contrazice sau completa legea, în cazul dobânzii, OG 13/2011).
Patru: Pentru toţi cei de bună credinţă redau art. 5 al OG 13/2011, în vigoare azi, care este similar OG 9 dată de Isărescu în 2000:
"În raporturile juridice care nu decurg din exploatarea unei întreprinderi cu scop lucrativ, dobânda nu poate depăşi dobânda legală cu mai mult de 50% pe an".
Şi pentru domnul consultant Vasilescu care nu a citit legea şi spune că această plafonare se referă doar la dobânda penalizatoare, redau art 1. alin 4: "Dacă nu se precizează altfel, termenul dobândă din prezenta ordonanţă priveşte atât dobânda remuneratorie cât şi dobânda penalizatoare".
Quod erat demonstrandum!
1. Excelent
(mesaj trimis de Alois în data de 14.12.2017, 03:14)
Competent, succint, argumentat, corect, la tinta! Bravo!
1.1. Manolachescu ..cand raspunzi poti fi la subiect ? (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 11:22)
punem pariu ca raspunsurile, daca vor veni vor fi raspingator de lungi si presarate cu neadevaruri?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 18:20)
tataie vasilescu ia-l si pe tataia mugur isarescu si duceti-va unde a dus mutul iapa,daca n-ar fii sarbatorile v-as trimite in alta parte,ne-am saturat de slugi
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 06:36)
Wow!
Alo, Vasilescu?
3. Si piata unde mai este ?
(mesaj trimis de Vlad în data de 14.12.2017, 08:22)
Din pacate ziarul Bursa , adica piete cu cotatii stabilite liber se contrazice si vrea de fapt dobanzi fixe.
Pe langa obsesia anti- banci.
Si Ceausescu si mai modifica dobanzile si le adapta la inflatia zilei.
Daca tot vrem cotatii fixe stabilite de stat hai sa nationalizam tot si sa trecem toti cu leafa la stat.
Asa capitalism numai dupa interes dar cu principii comuniste.
Sa plafonam atunci si veniturile lui Piperea de exemplu daca tot reglementam populist tot.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de MAKE în data de 14.12.2017, 09:52)
Din pacate, alfabetizarea nu te-a invatat sa si intelegi ce citesti.
Exista o multime de idioti printre bancheri, care cred ca un ziar trebuie sa publice numai si numai ideile cu care este de acord.
In mod evident, alfabetizarea nu i-a ajutat sa inteleaga nici ce citesc, nici lumea, in general.
Daca ar fi asa cum credeti voi, atunci presa nu ar mai fi libera.
Idiotilor!
3.2. Adevarul supara. (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 10:03)
Vreti libertatea presei si e fb.
Dar sustineti o economie pe dos.
Adica reglementata, adica de fapt o ciorba.
NB : - eu nu am facut " idiot " pe nimeni in public.
Nu cadreaza.
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Gigi în data de 14.12.2017, 10:08)
Dle MAKE...daca-mi permiteti: reactia dvs la comentariul dlui Vlad este disproportionata.Ea nu raspunde la chestiunea de fond ridicata si anume preturi fixe versus preturi libere. Daca vi s ar aplica REGULAMENTUL ar trebui sa fiti banat o perioada!
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de MAKE în data de 14.12.2017, 10:55)
Nu, pe mine nu adevarul ma supara, ci minciunile tale.
Dovedeste-ti afirmatiile!
Poti?
Nu, nu poti.
Doar minti, sau nu pricepi.
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 11:01)
Nu, ceea ce este cenzurabil este reactia ta dimpreuna cu comentariul lui Vlad: care este justificarea sa abati subiectul articolului intr-o discutie idioata despre ziar?
Doar idiotenia si reaua credinta.
Care idiotenie si rea credinta, (m-am convins, de cind am vazut, pe Facebook, comentariul lui Daniel Oanta, bancher din BNR), este proprie unui mare numar de idioti dintre bancheri.
3.6. 3.5. imi apartine (răspuns la opinia nr. 3.5)
(mesaj trimis de MAKE în data de 14.12.2017, 11:04)
....Si, Gigi, ai grija....lasa-ma in pace....vezi-ti de subiectul articolului...daca vrei sa scrii contra mea, atunci fa-ti ziarul tau.
3.7. nu este piata libera, este gainarie (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Anton Paul în data de 14.12.2017, 11:06)
Te faci ca nu intelegi articolul 10 al OG 9. Ei bine, langa o institutie a statului, BNR, si langa STAT, ministerul de finante, a fost varat, la gramada, si un sector economic, bancile si IFN-urile. Sa ne explici c respecta acest lucru libertatea economica on raport cu restul economiei. De ce agricultura nu are acest avantaj? Productia de sticle de bere de cw nu are acest avantaj?
Eu te inteleg ca nu-ti convine, dar reglementarea se aplica tuturor. Nu stiu daca ai observat, dar sectoarele economice aveau nevoie de ajutor de la sectorul bancar. Iar acest sector joaca numai la sigur, ceea ce nu mai este piata libera. Este o optiune, da. Este chiar usor sa lucrezi cu statul in acest mod, mai ales cand nu iti aduci banii de acasa ci folosesti banii altora...
Domnul Make a fost rezonabil cand a catalogat ca idiot. Nu este fair dar nu si-a permis sa va spuna ca sunteti de rea credinta si abuzivi. In fine...
3.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 11:46)
Aia cu idioti se poate sterge, cerur scuze, de acord.
3.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 11:50)
Piata libera cu programul p casa cum se impaca? De atatia ani, bail in-out la fel?
3.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.8)
(mesaj trimis de MAKE în data de 14.12.2017, 11:52)
Ha, ha!
N-ai putut semna?!
Nu te-ai asteptat sa nu poti semna "MAKE"...
Mici trucuri...
3.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.10)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 12:05)
N-am incercat.
Sunt cititor fidel, anonim.
3.12. Pe bune (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de daniel în data de 15.12.2017, 00:31)
si nu e cenzurat?
Adica sters mesajul?
Parerarea unui citior = idiot?
Make
Pe bune?
Rezon monser. E pre mult ...
4. fără titlu
(mesaj trimis de Gigi în data de 14.12.2017, 08:46)
Nea Zamfir asteapta raspuns public la intrebari de cultura generala.Hai ca i raspund eu sa nu se mai chinuie.1.Nu, nu este adevarat, dar daca ar fi, ce ar fi rau in asta bai papleaca? Sugerezi ca din cauza dobanzilor mari la credite? Pai daca ar fj mari n ar lua lumea credite si deci rentabilitatea ar scadea,, dar iata lumea ia.2.Pentru ca avem parlamentari ca tine care vin cu legi riscante.Deci dobanda trebuie sa acopere si riscul asta care afara nu exista.Sunt si explicatii economice pe care nu ai cum sa le intelegi ca trebuie sa mergi la scoala.4.Dorinta e legitima dpar ca nu plafonarea dobanzii e solutia genialule.Aia va duce la incetarea creditatii.5.Nu.6.Nu e nimic ciudat tu esti ciudat. 3.Vezi 2. Hai pa+
4.1. Esti un pic cam bankster/mafiot ! (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Constantin în data de 14.12.2017, 10:26)
Esti un poc cam pe afara pretenas ,dar dacă te deranjează așa mult plafonarea dobânzilor nu mai lua credit tu personal sau du-te in alta țara ca sa nu mai te roadă niște legi pro cetățean si împotriva unui sistem cartelar bancar ,dar cel mai important este ca opinia ta nu prea contează deloc !
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Gigi în data de 14.12.2017, 10:50)
Iar tu esti un pic cam milog.Ce e aia bankster? Esti spalat pe creier de Piperea? Legea nu e procetatean e proprosti ca nu vei mai putea lua credit. Asa e cand plafonezi pretul dispare marfa.Am avut credit l am platit nu stau cu mana intinsa...
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 11:09)
Cum de l-ai platit? Ai furat?
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 11:09)
DNA sa vina sa te ia!
4.5. ce pseudonim ati ales domnule Vasilescu! (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Anton Paul în data de 14.12.2017, 11:26)
De ce nu aveti curaj sa semnati cu numele domnule Vasilescu? Sau va cheama Isarescu si v-a apucat batul ca pupilul dumneavoastra o sa fie dat jos din copac. Adevarul este ca raspunsurile, asa cum sustineti si dumneavoastra, sunt cunoscute de toata lumea, de la al cu tata-n gura pan' la al cu barba sura. Se pune intrebarea: De ce sistemul bancar nu acorda credite nou nascutilor?!?
Bine ati venit printre pamanteni domnule Vadilescu! Va apreciez limbajul si clarviziunea. Si proverbialul bun simt.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 08:54)
BNR nu mai are acces la MFP pentru a modifica legislatia in favoarea bancilor....BNR a spus ca a facut tot ce a putut ca legea darii in plata sa nu se aplice,,,,dar socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ...
6. Robin Hood
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 09:06)
Bai fratilor, dobanda este un pret liber care se stabileste unde se intersecteaza cererea cu oferta, asa am invatat eu acum ceva ani. E ca si cum i-ai impune unei patiserii sa vanda covrigul cu 1.5 * costul fainei..... Sorry but it doesn't make sense, doar o concurenta mai puternica intre banci poate duce dobanzile in jos.
Tot nea Zamfir, a dat-o si p-aia cu francul, a calcualt cineva costul mediu al uni credit in franci vs unul in lei in periaoda 2006-2017? sa faceti asta si o sa fiti surprinsi, prostii care au platit in LEI au avut un cost mai mare.....
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 09:26)
Comparatia nu are nicio noima, pentru ca vorbim de banci, nu se patiserii. Daca patiseria da faliment, nu se iau 1000 de masuri cu titlu de interes national sau nu stiu de care, nu sar 1000 de autoritati sa faca 1000 de actiuni, nu intervine statul, patiseriile nu au autoritati de supraveghere si legi speciale, nu se declara risc sistemic etc. Sunt chestiuni diferite, care trebuie reglementate diferit
6.2. Prima casa (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 11:56)
Iti anuleaza opinia.
6.3. Discutabil (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 12:03)
Pretul graului e reglementat. Subventie diferite pe tari, unul produce cu utilaje vechi, altul cu noi, pretul grauluu difera ca si cost dar e reglementat de bursa.
Unul cu chirie, altul nu.
Bani cati au acoperire din circulatie?
Criza ne spune cca 50%, varianta optimista.
Asa s-a inventat insolventa-faliment, adica stergerea banilor.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 11:42)
Astept raspuns.
8. fără titlu
(mesaj trimis de zaza în data de 14.12.2017, 11:47)
....De la inceput va spun ca NU sunt pro-banci si unele aspecte ce rezulta din comentariile prezente pot fi analizate...dar cu o mai multa doza de obiectivitate.
In ceeace privesc intrebarile puse de D. Zanfir dati-mi voie sa va spun ca intrebarile sunt pertinente dar nu pot fi comparabile. Nu poti vorbi despre Germania,Franta,Olanda etc referitor la dobanzi sau costuri de depozite si credite.
In primul rand aceste tari au o alta pozitie privind NIVELUL sau economic si pozitia de predictibilitate si nivel de trai social....este ca si cum ai compara mere cu pere.
Deci nivelul si gradul de RISC al Romaniei este cu totul altul. Romania este o tara saraca...la coada tarilor Europene din toate punctele de vedere...nu avem NIMIC dezvoltat la nivelul tarilor cu care D.Zanfir face comparatia....si atunci toate aceste comparatii nu pot pleca de la acelasi nivel.
Deci am afirmat de la bun inceput ca intrebarile sunt pertinente dar nu pot fi comparabile cu tarile amintite...eventual sa vedem cum este in Bulgaria...dar si aceasta tara in unele aspecte a inceput sa fie mai credibila ca noi.
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de lili în data de 14.12.2017, 11:56)
.....de la NIVELUL de dezvoltare si credibilitate a unei TARI se porneste TOTUL...Tara noastra este o TARA cu cel mai slab nivel de trai si economic din UE. ..cu un grad de saracie....( mi-e rusine sa scriu}...Din disperare oameni se "arunca" la credite bancare...cu un nivel de risc mare etc.
8.2. Hmmm (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 12:10)
Motorina e la fel aproape.
Vestul ne vrea saraci, saraciti si culmea ca reuseste cu acordul Parlamentului European.
8.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.2)
(mesaj trimis de laco în data de 14.12.2017, 17:42)
...Dar cine a rescumpit motorina ???( Parlamentul European ??} Iar pe de alta parte te rog spune-mi care tara din UE are procentual accizele in pretul carburantilor asa de mari cum se regasesc in Romania..
9. Interesu' poarta fesu' lu' don Zamfir
(mesaj trimis de Anonim în data de 14.12.2017, 13:59)
Oameni buni, stati calmi ca nu de grija voastra " moare" don Zamfir ci de a lu' frate-sau Zamfir Theodor Cosmin, care are 16 procese cu Credit Europe, toate pierdute si e executat silit pentru mai mult de 500 000 Eur
Asta-i toata miza, dragi postaci...
Cat priveste pe Zamfurt ( cum i se spune pe strada), el sa explice cum e cu suveica de firme create de el si cum i se aplica legea 656 ( referitoare la spalarea banilor)
Aud????
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de Anonimu în data de 14.12.2017, 15:28)
Partea si mai haioasa ca frasu lu Zamfir il are ca avocat pe Piperea care bineinteles ca i a pierdut procesul.Bine doar fraierii mai cred ca aceste coincidente sunt intamplatoare! Pur si simplu aven de a face fix cu acest element declansator despre care Zamfir tace profund. Ca sa nu mai vorbim ca si Piperea e benficuarul unui credit ipotecar modest de 800000 de euro.
9.2. Fesu' (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de A politic în data de 14.12.2017, 17:55)
E de ieri cu Gusa, ma bucur ca ti-a placut.
Daca era adevarat ce spui sunt convins ca aparea in presa, inclusiv in Bursa ceea ce spui.
9.3. Sigur ca aparea in Bursa (răspuns la opinia nr. 9.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 19:40)
Da da, asteapta tu mult si bine
Dar e foarte simplu de verificat pe portal.just.ro daca dai caitare dupa Zamfir Theodor Cosmin si Credit Europe
Cealalta cautare e pe mj.romjust.ro care e site-ul Arhivei Electronice de garantii realr mobiliare ( in care se inregistreaza ipotecile mobiare si orice garantii mobiliare , pentfu opozabilitate fata de terti)
Nu trebuie sa fii Einstein sau Zweistein ca sa gasesti infirmstiile, care sunt publice si gratuite
Doar cine nu vrea nu le gaseste
Spor la citit !
10. fără titlu
(mesaj trimis de Haha DNA în data de 14.12.2017, 15:41)
E adevarat domnule Zamfir ce se spune la 9 si 9.1? Poate sa faca doamna Oana Stancu o ancheta d aia cum stie numai dansa ca sa aflam adevarul? Ceva gen Mafia din Voluntari dezvaluiri spectaculoase un breaking news ceva?
10.1. 720 000 eur (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de Anonim în data de 14.12.2017, 16:42)
Asta e suma pt care e executat fratele iar don Zamfurt vrea sa- l faca scapat
Informatii gasiti pe portal.just.ro si pe portalul arhivei electronice de garantii reale imobiare mj.romarhiva.ro daca veti cauta inscrierea avand indicatorul
2016-00042190382983-DYV
By the way, zamfurt-fratele a garantat pentru creditcu terenuri de prin Pipera...Interesant de vazut de la cine le-a cumparat....
10.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2017, 16:52)
WoooW
11. fără titlu
(mesaj trimis de Gigi în data de 14.12.2017, 23:43)
Yay