Banca Naţională a României (BNR) va supune dezbaterii, în cadrul unui grup de lucru, constituirea unui mecanism independent care să se ocupe cu soluţionarea neînţelegerilor apărute între bănci şi consumatori, înainte ca acestea să ajungă în Instanţă, după cum a anunţat, ieri, Bogdan Olteanu, viceguvernatorul BNR.
Domnia sa a menţionat că protecţia consumatorului de servicii financiare este o necesitate în ţara noastră, adăugând că sunt întrebări la care va trebui ca BNR să dea un răspuns în această primăvară şi după aceea să facă propuneri în acest sens. "Aşteptăm un cadru legal din partea Parlamentului", a conchis domnul Olteanu, subliniind că şi medierea sau arbitrajul ar putea fi o soluţie alternativă de rezolvare a litigiilor dintre cele două părţi.
Oficialul BNR a menţionat: "Va trebui să alegem o cale. O instituţie cu competenţe pe toate domeniile. Sau constatăm şi în această situaţie existenţa unei specificităţi a industriei financiare şi a serviciilor financiare şi necesitatea separării domeniului pieţelor financiare, care este mai larg decât al serviciilor bancare? Separăm aceste pieţe financiare de zona economiei reale? (...) Sunt întrebări la care trebuie, probabil în această primăvară, să dăm un răspuns şi să facem propuneri de legiferare".
În opinia domniei sale, asigurarea unui echilibru între consumator şi operatorul economic este importantă inclusiv din perspectiva asigurării stabilităţii financiare, dar şi din punctul de vedere al stabilizării şi încurajării creditului: "Cel puţin din aceste două puncte de vedere, interesul BNR în instituirea mecanismului este evident".
Afirmaţiile lui Bogdan Olteanu vin în contextul în care autorităţile lucrează la implementarea Directivei 11/2013, care subliniază, printre altele, că soluţiile propuse pentru rezolvarea conflictelor dintre cele două părţi trebuie să presupună costuri zero pentru consumator, să fie rapide şi eficiente.
În acest context, Alexandru Păunescu, director în BNR, a subliniat că trebuie stabilit de unde vor proveni fondurile din care va fi finanţată respectiva entitate.
În ţara noastră, pentru soluţionarea unor probleme, consumatorul se adresează ANPC, ASF, mediatorilor, arbitrilor şi/sau instanţelor judecătoreşti.
Potrivit domnului Păunescu, entităţile de genul mediatorilor presupun adoptarea unor soluţii pe cale amiabilă, imparţiale, confidenţiale, cu acceptul autorităţilor, dar nu garantează niciun rezultat, cursurile pe care mediatorii le fac nefiind suficiente pentru ca aceştia să se specializeze în domeniul bancar.
Arbitrajul este alternativa cu caracter privat, dar care presupune costuri semnificative, a mai spus Alexandru Păunescu, apreciind că instanţele sunt cel mai des acceptate pentru soluţionarea disputelor, dar că această procedură durează şi costă foarte mult.
Varianta unui organism specializat independent este destul de conturată şi plauzibilă, având ca scop detensionarea consumatorului, a mai precizat domnia sa, invitându-i să facă parte din grupul de lucru atât pe reprezentanţii Ministerului Justiţiei, cât şi pe specialiştii din domeniul arbitrajului, dar nu numai.
Şi Brânduşa Ştefănescu, vicepreşedintele Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României, este de părere că mediatorii nu sunt specializaţi în dreptul bancar şi subliniază că aceştia percep onorariu, ceea ce contravine Directivei europene. Nici judecătorii nu sunt specializaţi în drept bancar, susţine doamna Ştefănescu, adăugând că "nu se face nicăieri această specializare, iar dreptul bancar este foarte stufos şi greu de stăpânit".
În opinia domniei sale, forma cea mai potrivită ar fi arbitrajul specializat, putând să fie instituit un Centru de conciliere şi arbitraj, în acest sens.
Întrebarea pe care o adresează, însă, Brânduşa Ştefănescu este pe lângă cine ar putea fi înfiinţat un astfel de centru, care nu poate rezista fără finanţare.
Incertitudinea este mult mai mare, din punctul de vedere al lui Liviu Stancu, secretar de stat în Ministerul Justiţiei, care spune: "România are de răspuns la întrebarea «Putem construi o entitate care să fie imparţială?». Este rezistentă o astfel de soluţie la noi? Cum rezolvăm aspectul de neîncredere, pentru că avem clienţi care nu mai sunt dispuşi să-şi achite ratele la bancă?".
• Mierlea, InfoCons: "Nu am dori să se ajungă la vitrine de bănci sparte şi la ieşitul oamenilor în stradă"
În urmă cu câteva zile, la sediul Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România (InfoCons), a fost adusă o reclamaţie de către "un om cu un pistol", a subliniat Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei, care a menţionat: "Am înfiinţat Centrul Naţional de Consiliere şi Informare acum doi ani şi nouă zile şi ne aşteptam ca astăzi să avem cazuri rezolvate, nu să ne aflăm aici, în această situaţie. De când a fost înfiinţat Centrul, am înregistrat lunar peste 150 de sesizări de la consumatori, care se simt neascultaţi. (...). Acum câteva zile, ultima reclamaţie a fost adusă de un om cu un pistol. Nu am dori să se ajungă la vitrine de bănci sparte şi la ieşitul oamenilor în stradă".
Domnia sa subliniază că dacă operatorii nu conştientizează importanţa dialogului cu clienţii se va ajunge la o problemă sistemică.
Alin Iacob, preşedintele Asociaţiei Utilizatorilor de Servicii Financiare din România (AURSF), crede că este nevoie de specialişti care să soluţioneze problemele dintre bănci şi clienţi înainte de Instanţă, "dar de specialişti independenţi".
Finanţarea ar trebui să vină din partea industriei bancare sau de la băncile reclamate, pentru că acestea din urmă au provocat neînţelegerile, spune domnia sa.
"Ne dorim ca relaţia client-bancă să se reîntoarcă dinspre Tribunal la ghişeu", a spus Alin Iacob.
Domnia sa subliniază că băncile care au acordat finanţări în franci elveţieni (CHF) să răspundă solicitării venite din partea consumatorilor pentru negocierile colective, care se află în derulare în aceste zile.
Primele astfel de negocieri au avut loc vineri, între consumatori şi reprezentanţii Raiffeisen Bank, potrivit informaţiilor publicate pe Grupul clienţilor cu credite în CHF.
AURS, care conduce discuţiile, informează că detalii complete despre aceste negocieri vor fi făcute publice peste câteva zile.
"Rămânem extrem de concentraţi în ceea ce priveşte reprezentarea corespunzătoare a intereselor tuturor celor care ne-au mandatat cu responsabilitatea de a-i reprezenta în relaţia cu băncile care i-au creditat într-o monedă pe care nu au dorit-o şi despre riscurile căreia nu li s-a menţionat nimic la momentul acordării creditului. Suntem dispuşi să negociem cu băncile inclusiv soluţii individuale în beneficiul fiecăruia dintre cei pe care îi reprezentăm".
• Simona Opriş, CPBR: "Există o lipsă reciprocă de încredere între bănci şi clienţi"
Simona Opriş, reprezentantul Consiliului Patronatelor Bancare din România (CPBR), subliniază că, în prezent, există o lipsă reciprocă de încredere între părţi.
Printre altele, domnia sa a precizat că există atât litigii între bănci şi consumatori, cât şi conflicte între ANPC şi BNR, o lipsă de încredere între cele două părţi, acţiuni speculative (din partea indivizilor) versus acţiuni abuzive (din partea băncilor), costuri directe pentru ambele părţi, condiţii de finanţare mai grele, frânarea consumului etc.
"Există o lipsă de experienţă în gestionarea situaţiei", apreciază domnia sa, pe fondul unei "educaţii financiare scăzute", a crizei care "nu putea fi estimată" şi a lipsei de creditare.
"În contextul impredictibilităţii şi a publicităţii negative, avem nevoie de redobândirea încrederii între părţi", a conchis doamna Opriş.
Florin Dănescu, preşedintele executiv al Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), a ţinut să sublinieze că, în România, băncile sunt reprezentate de "grupări foarte serioase".
În acelaşi timp, domnia sa arată că trebuie rezolvate cele peste 100 de sesizări lunare de care a vorbit domnul Mierlea, dar că băncile trebuie să aibă grijă şi de celelalte câteva milioane de consumatori bancari.
"Trebuie ascultate părerile subiective ale celor două părţi şi cineva imparţial să decidă cine are dreptate", a menţionat domnul Dănescu, apreciind că circa 50% dintre români sunt nebancarizaţi.
1. BNR vede enorm si simte monstruos
(mesaj trimis de Chiriac în data de 07.04.2015, 01:13)
Nici mai mult, nici mai putin: BNR doreste crearea unui mecanism care sa fie impus clientului bancar, inainte de a putea declansa actiunea judiciara (vezi sintagma "INAINTE CA LITIGIUL SA FIE INAINTAT UNEI INSTANTE DE JUDECATA").
Cu alte cuvinte, accesul neingradit la Justie, garantat prin Constitutie, sa fie ingradit, printr-o procedura prealabila clocita de BNR.
Chestia asta ar fi o banala tampenie, daca ar proveni de la niste tampiti, insa nu este cazul. Nu este cazul, dar nici nu este prima data cand mediul bancar o ia pe aratura.
Sa ne reamintim, printre altele, incercarea de a se pune "denigrarea bancilor" sub incidenta legii penale. Poate ca domnii Radu Gratian Ghetea si Steven van Groningen isi mai aduc aminte de aceasta enormitate juridica, grohaita in anul 2009.
Dar s-ar putea ca si domnul Mugur Isarescu sa-si mai aduca aminte de incercarile de a se pune sub semnul intrebarii Legea nr. 193/2000, afirmand ca, odata ce contractul a fost semnat de parti, ideea de "clauza abuziva" nu ar mai trebui luata in considerare de nimeni.
Sa revenim, insa, la ultima enormitate! Ideea BNR, de a se crea un "mecanism independent" care sa-i fie impus clientului bancar ultragiat, ca o procedura prealabila actiunii in Justitie, este neconstitutionala, tot asa cum s-a dovedit a fi neconstitutionala si obligarea justitiabilului de a parcurge procedura prealabila a medierii.
Va rugam, domnule Isarescu, nu-l mai trimiteti pe Bogdan Olteanu sa ne spuna chestii d-astea de toata rusinea!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.04.2015, 06:14)
Tribunal international.
3. DE CE?
(mesaj trimis de anonim în data de 07.04.2015, 09:16)
... trebuie complicat si mai mult acest sistem de rahat.
EU ca si consumator nu ma intereseaza sa-mi pierd timpul si nervii sa ma judec/mediez cu bancile.
Un singur lucru ar fi suficient:
BANCILE SA RESPECTE LEGEA
3.1. ADICA (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.04.2015, 09:26)
Sa nu mai introduca in contractele de credit comisioane si indici netransparenti care afectaza costul creditului.
E ATAT DE SIMPLU
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.04.2015, 09:40)
BNR trage de timp; este o institutie greoaie si neeficienta, iar Olteanu un politruc cu gura mare si creierul mic. rusine, BNR, v-ati discreditat forever in ochii romanilor
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.04.2015, 10:34)
CLIENTII ISI DORESC UN SINGUR LUCRU: BANCA SA RESPECTE LEGEA. NU ALTCEVA, SI TOTUL SE REZOLVA DE LA SINE ...... ATENTIE IN CAT MAI SCURT TIMP NIMENI NU O SA MAI PLATEASCA NIMIC, NUMAI VREM SA FIM PARTASI LA ABUZURILE BANCILO.
5.1. banca respecta legea, dar (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de marius în data de 07.04.2015, 11:23)
Dar legea e infuentata mult mai mult de BNR si banci decat de amaratul de client. Nu vedeti ca nu e o lege clara, intr-un oras se castiga, in altul se pierde, etc. Marile directive europene se vor aplca de anul viitor doar creditelor viitoare, ca vor fi foarte multi cu credite in CHF in viitor si pentru ei e legea. Noroc ca toate celelalte legi defavorabile se aplica contractelor in curs. E ca si cum ai spune ca noul curs CHF nu se aplica creditelor incheiate anterior. .
5.2. banca respecta legea, dar (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de marius în data de 07.04.2015, 11:23)
Dar legea e infuentata mult mai mult de BNR si banci decat de amaratul de client. Nu vedeti ca nu e o lege clara, intr-un oras se castiga, in altul se pierde, etc. Marile directive europene se vor aplca de anul viitor doar creditelor viitoare, ca vor fi foarte multi cu credite in CHF in viitor si pentru ei e legea. Noroc ca toate celelalte legi defavorabile se aplica contractelor in curs. E ca si cum ai spune ca noul curs CHF nu se aplica creditelor incheiate anterior. .
5.3. domnii de la BNR nu au citit (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 07.04.2015, 12:22)
Propriile documents emise. Sau la cat sunt de imbecil nu am reusit Sa gasesc paragrafele care Sa mentioneze late systemic risks in afara de principal si dobanda. Bine ca nu am fost Presedinte Sa ma suspendeze ca am zis ca bancile au facut profituri fabuloase in Romania, da cand o Sa Devin o Sa zic...
6. LASITATE & IRESPONSABILITATE
(mesaj trimis de Stefan Nicolescu în data de 07.04.2015, 12:29)
Inca o data BNR si institutile financiare de creditare dau dovada de lasitate si iresposabilitate. Cred ca pentru razolvarea gravelor abuzuri comise de sistemul institutilor financiare de creditare impotriva clientilor sai a mai ramas doar o singura solutie si anume: anularea tuturor creditelor neperformante care exista in sistem, suportate 50% de catre BNR si 50% de catre banci, ifn-uri, car-uri, concomitent cu anularea tuturor executarilor silite, popririlor, care in majoritatea lor sunt ilegale si imorale incalcand grav codul civil, precum si a penalitatilor care produc efecte colaterale devastatoare. Toate aceste elemente incarca aberant de mult costurile creditului si asa neperformant si nu ajuta cu absolut nimic clientii care au intrat in incapacitate de plata a ratelor pentru creditele contractate, in urma crizei economico-financiare si sociale, provocate tot de bancheri. Pentru creditele aflate in derulare sa se reduca drastic DAE si sa se elimine comisioanele imbecile, cum ar fi comisionul de risc si altele, care supraincarca aberant de mult costurile unui credit. Trebuie sa existe, acum, un moment zero de unde sistemul institutilor financiare de creditare format din banci, ifn-uri, car-uri si altele sa se transforme in mod profesionist in colaboratorul onest, corect si cinstit al clientului acestor institutii. In relatia dintre cele doua parti, institutii financiare de creditare si clientii acestora, trebuie preintampinate si eliminate abuzurile, privilegile (gen creditare Basescu, Udrea si altii), talharia si jaful asupra clientilor.
7. tari astia de la BNR
(mesaj trimis de Maxim în data de 07.04.2015, 15:21)
Deci, BNR va constitui un grup de lucru care sa adune spaga de la banci pentru a bloca dosarele catre instanta. Tari astia de la BNR.
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.04.2015, 19:30)
BNR si nu prin intermediului lui Mugur Isarescu, ci datorita sau, mai bine zis, multumita dumnealui sustine si promoveaza de ani buni camataria bancara. Iar in plasa lor a cazut populatia acestei tari, oameni de buna credinta cautandu-si degeaba dreptatea prin tribinalele
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.04.2015, 19:52)
(continuare) tribunale si judecatorii corupte si neinteresate in a face dreptate omului de rand, de la care nu se pot culege avantaje materiale sau influente politice.Nu ai bani sa dai banca in judecata, iar dupa ce faci rost si incepi un proces, constati ca esti la cheremul unor judecatori/procurori care chipurile aplica legea cea stramba facuta doar pentru cei care au si bani si putere. Omul de rand e singur mijlocul furtunii.