Bogdan Maioreanu, eToro: "Îmbrăcămintea este pe cale să se scumpească şi anul acesta"

Miscellanea / 14 martie

Bogdan Maioreanu, eToro: "Îmbrăcămintea este pe cale să se scumpească şi anul acesta"

Industria modei navighează în acest an într-o mare de incertitudini. De la noi trenduri care afectează comportamentul clienţilor la schimbările climatice şi tensiunile geopolitice, companiile anticipează un an cu o creştere economică moderată, încredere redusă a consumatorilor şi creşteri ale preţurilor materiilor prime, cum ar fi bumbacul şi fibrele sintetice, spune Bogdan Maioreanu, analist eToro.

Potrivit sursei citate, În 2023, industria a înregistrat o creştere lentă pe tot parcursul anului la nivel regional în Europa şi Statele Unite, în timp ce performanţa iniţial puternică a Chinei s-a estompat în a doua jumătate a anului, potrivit raportului "State of Fashion", realizat de compania de consultanţă McKinsey. Raportul estimează că industria globală a modei va înregistra o creştere a activităţii de bază de 2 până la 4% în 2024, cu variaţii la nivel regional şi naţional. Se aşteaptă ca segmentul de lux să genereze cea mai mare parte a profitului. Cu toate acestea, chiar şi aici, companiile vor fi puse la încercare de mediul economic dificil.

În sectorul non-lux, raportul preconizează o creştere de până la 2%. Şi China este de aşteptat să aibă aceleaşi probleme, pe fondul unei creşteri de 4 până la 6%, ceea ce reprezintă doar o creştere mică faţă de sfârşitul anului 2023, dar încă lentă, dacă luăm în considerare evoluţia istorică.

Situaţia dificilă este, de asemenea, declanşată de o oarecare revenire a preţurilor materiilor prime de bază, cu bumbacul conducând creşterile de preţ. Preţul acestei materii prime, care este crucială în întreaga industrie a îmbrăcămintei, fast fashion şi în comerţul cu amănuntul, a crescut cu aproape 28% faţă de minimele din noiembrie anul trecut. India şi China sunt principalii producători mondiali de bumbac brut, cu 47% din total. Însă cea mai mare parte este utilizată la nivel local. Statele Unite sunt cel mai mare exportator de bumbac brut, cu 29% din total. Statele Unite sunt, de asemenea, cel mai mare importator de produse finite din bumbac.

"Având în vedere că 70% din materialele utilizate în industria modei sunt fibre sintetice pe bază de petrol care depind de preţul petrolului, cum ar fi poliesterul, preţul lor relativ este un factor cheie pentru cererea de bumbac. Bumbacul domină piaţa fibrelor naturale, 80% fiind utilizat pentru îmbrăcăminte, în special pentru produse de tip denim. Restul este folosit în principal pentru lenjerii de pat şi prosoape de uz casnic, ceea ce face ca zona consumului personal şi, în special, cel legat de fast fashion să fie principalele motoare ale cererii.

Creşterea preţurilor la bumbac şi problemele legate de sustenabilitate pot crea probleme majore pentru comercianţii cu amănuntul, cum ar fi Inditex - proprietarul unor mărci precum Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka etc. - H&M, GAP şi Levi Strauss, pentru a menţiona doar câteva. De asemenea, este posibil să asistăm la o creştere a preţurilor la îmbrăcăminte în acest an. La nivelul întregii industrii, intenţia netă de a creşte preţurile este de peste 50%, potrivit sondajului Business of Fashion - McKinsey", spune Bogdan Maioreanu.

Preţurile la îmbrăcăminte în România au crescut cu aproape 9% în februarie 2024 faţă de aceeaşi lună a anului trecut, iar o creştere a preţurilor marilor producători şi comercianţi internaţionali se va reflecta probabil şi în preţurile de pe piaţa românească.

Inditex, cel mai mare retailer de modă din Europa, şi-a publicat rezultatele financiare, înregistrând o creştere semnificativă în 2023, profitul net crescând cu 30,3%, la 5,38 miliarde de euro. Vânzările au crescut cu 10,4%, la 35,94 miliarde de euro, subliniind eficienţa strategiei multicanal a companiei şi a expansiunii sale globale. Compania intenţionează să investească aproximativ 1,8 miliarde de euro în 2024 în optimizarea spaţiilor sale comerciale şi în integrarea tehnologică.

Analistul eToro mai precizează că acest lucru vine în contextul în care industria evoluează, raportul McKinsey menţionând că, în 2024, cel mai proeminent sentiment în rândul liderilor din industria modei este incertitudinea, reflectând perspectiva unei creşteri economice reduse, a unei inflaţii persistente şi a unei încrederi scăzute a consumatorilor. În acest context, companiile vor fi căuta să identifice zonele de valoare şi să deblocheze noi motoare de performanţă.

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

24 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9748
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7860
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3158
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0002
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.6698

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb