Industria modei trece printr-o nouă revoluţie, iar de această dată Inteligenţa Artificială (IA) este parte a acestei transformări. Chat GPT, Midjouney, Runway şi, recent, Sora de la OpenAI arată capacităţile impresionante ale inteligenţei artificiale generative de a crea imagini şi videoclipuri folosind doar indicaţii pe bază de text. Într-un studiu recent, 73% dintre directorii din domeniul modei au declarat că IA generativă va fi o prioritate pentru business-ul lor în 2024, însă doar 28% au încercat să o folosească în procesele creative pentru design şi dezvoltarea produselor. Dar ne aflăm încă în faza incipientă a IA iar aceasta va continua să evolueze, spune Bogdan Maioreanu, analist eToro.
Potrivit sursei citate, capacitatea incredibilă a IA de a crea imagini se dovedeşte deja a fi o direcţie inovatoare în industria modei. Am avut deja prima ediţie a AI Fashion Week în aprilie anul trecut, la New York. A fost o iniţiativă a retailerului online Revolve şi a Maison Meta, o agenţie de creaţie centrată pe IA, iar primii trei câştigători şi-au prezentat colecţiile în magazin. Două dintre colecţiile câştigătoare au venit de la designeri fără experienţă în domeniul modei. Câştigătorii şi-au creat colecţiile folosind generatoarele de imagini IA Midjourney şi Stable Diffusion şi, în unele cazuri, le-au editat în Photoshop.
"Pentru a testa cât de uşor este să faci design de modă cu ajutorul IA, le-am cerut Chat GPT şi Midjourney, cu câteva indicaţii simple, să creeze o mică colecţie de modă pentru vara anului 2024, iar imaginile de mai jos sunt rezultatul primei iteraţii. Pentru o persoană cu zero experienţă în design a fost nevoie de aproximativ cinci minute pentru a rafina solicitările şi a genera imaginile.
În timp ce IA pare să dea startul la democratizarea industriei modei, marile case fac şi ele paşi pentru a integra IA în ciclurile lor de creaţie şi producţie. Louis Vuitton Moët Hennessy, cea mai valoroasă companie europeană din această industrie, şi-a anunţat colaborarea cu Institutul pentru inteligenţă artificială centrată pe om (Stanford HAI) de la Universitatea Stanford pentru a explora aplicaţiile tehnologiei IA în activitatea sa. Compania a precizat că utilizează de mai mulţi ani inteligenţa artificială în diverse segmente ale lanţului său valoric, dar consideră că recentele descoperiri legate de IA generativă prezintă noi oportunităţi majore de inovare şi îmbunătăţire a eficienţei, dar şi provocări şi riscuri. Alte branduri de modă, precum Collina Strada şi Heliot Emil, au introdus imagini ale look-urilor lor anterioare într-un instrument de inteligenţă artificială generativă pentru a produce noi modele care ar putea fi rafinate cu ajutorul unor indicaţii sub formă de text pentru a crea colecţiile lor de primăvară/vară 2024. Brand-ul spaniol Desigual a lansat, de asemenea, o colecţie de modă "on-demand" care a fost creată folosind instrumente de IA", arată analistul eToro.
În timp ce partea vizibilă a IA acoperă generarea imaginilor, există şi o parte mai puţin vizibilă care poate ajuta industria modei să abordeze tot felul de provocări. Aceasta poate ajuta la standardizarea producţiei de îmbrăcăminte, la identificarea diferenţelor de model sau de culoare, a defectelor şi de asemenea, la optimizarea ciclurilor de cumpărare a materialelor, contribuind la eficientizarea producţiei. De asemenea, poate ajuta, prin analizarea rezultatelor din social media şi din comerţul online, la prognozarea tendinţelor în materie de modă, permitând companiilor să-şi minimizeze pierderile cauzate de colecţiile nereuşite.
Bogdan Maioreanu mai precizează că pentru a fi pusă la treabă, IA are nevoie de centre de date şi de putere de procesare. În acest moment, se estimează că NVIDIA furnizează 98% din GPU-urile (unităţile grafice de procesare) pentru centrele de date, vânzările sale crescând cu 400% faţă de anul trecut. Acţiunile companiei au crescut aseară cu 6,4% după închiderea pieţei în urma raportărilor rezultatelor trimestriale ale gigantului din industria semiconductorilor, care au depăşit cu mult aşteptările pieţelor în ceea ce priveşte veniturile şi profiturile. Preţul acţiunilor NVIDIA a crescut cu peste 236% în ultimele 12 luni, performanţele bursiere impresionante făcând firma americană foarte populară şi printre investitorii individuali. NVIDIA este al 9-a cea mai deţinută acţiune de către investitorii români pe platforma socială de tranzacţionare şi investiţii eToro.