Cu un 2023 care se apropie de final, companiile de turism planifică acum sezonul 2024. Acestea anticipează apariţia unor noi tendinţe, cum ar fi o revenire a căutării de experienţe, inclusiv aventuri, relaxare sau turism gastronomic. De asemenea, majoritatea turiştilor va căuta locuri în care să se poată răcori de căldura care le afectează zona de reşedinţă, schimbările climatice având un impact tot mai mare asupra planurilor de călătorie.
Gigantul de rezervări Booking.com a publicat previziunile sale de călătorie pentru 2024, pe baza unui studiu global la care au participat 27.000 de călători din 33 de ţări. Conform sondajului, mai mult de trei sferturi dintre respondenţi (78%) au dezvăluit că se simt mai vii ca niciodată atunci când sunt în vacanţă iar 68% dintre respondenţi consideră că sunt capabili să se debaraseze de inhibiţii când călătoresc. În acelaşi timp, 42% din respondenti ar plăti chiar şi pentru a închiria o maşină mai bună decât cea pe care o conduc acasă.
Un alt studiu, al lanţului hotelier Hilton, ne oferă o imagine a turismului din 2024 în funcţie de vârsta călătorilor. Generaţia Z (16-26 de ani) este în căutare de aventuri şi experienţe. Astfel, 43% din respondenţii din această categorie spun că este foarte important să experimenteze ceva nou atunci când călătoresc, iar peste jumătate (52%) declară că priorităţile principale pentru bugetul lor de călătorie sunt explorarea şi aventura.
Milenialii (27-42 de ani) au nevoie să simtă că se îngrijeşte cineva de ei în timpul călătoriei. Astfel, 83% din ei declară că sunt dispuşi să cheltuiască mai mult pentru confort şi comoditate. Aceştia doresc să se odihnească şi să se reîncarce cu energie (60%), dar au ca prioritate explorarea şi aventura (52%). De asemenea, opţiunile prietenoase pentru familie sunt deosebit de importante pentru părinţii milleniali atunci când călătoresc (91%).
Generaţia X (cu vârste cuprinse între 43 şi 56 de ani) declară că doresc să experimenteze ceva nou atunci când călătoresc (84%) şi că vor să se simtă îngrijiţi sau răsfăţaţi (78%). Aceştia acordă prioritate restaurantelor şi experienţelor culinare (45%) şi caută să deguste bucătăria locală şi regională (87%). Comportamentul lor este similar cu cel al Baby Boomers (57 - 74 de ani), care consideră că mesele la restaurant reprezintă o parte importantă a experienţei lor de călătorie.
Mâncarea va deveni un punct şi mai central în 2024, potrivit Booking.com, patru din cinci călători (81%) dorind să încerce ceea ce oferă bucătăria locală în combinatie cu experienţe care îi vor duce pe călători pe trasee care să spună povestea din spatele mâncării pe care o savurează. Tehnologia remodelează, de asemenea, modul în care călătorii se bucură de mâncare, 46% dintre ei căutând mese imersive "phygital" (fizic plus digital) prin intermediul realităţii virtuale sau a celei augmentate.
Majoritatea călătorilor (51%) raportează că schimbările climatice vor avea un impact asupra modului în care îşi planifică vacanţa în 2024, 56% spunând că, pe măsură ce temperaturile cresc la ei acasă, îşi vor folosi vacanţa pentru a se răcori în altă parte. Trei sferturi din respondenti (75%) sunt de acord că apropierea unui luciu de apă îi face să se simtă instantaneu mai relaxaţi, iar peste o treime (36%) sunt interesaţi de vacanţe centrate pe apă.
Booking se aşteaptă şi la o revenire a turismului de relaxare, 58% dintre respondenţi dorind să călătorească în 2024 pentru a se concentra exclusiv pe un somn de bună calitate. Peste o treime (39%) dintre călători şi-ar face timp pentru o vacanţă în care vor căuta o scânteie cu un nou partener sau iubit, în timp ce mai mult de o treime (35%) s-ar concentra pe o vacanţă care să-i ajute să treacă peste despărţirea de un fost iubit. Dintre cei care încă sunt într-o relaţie, aproape un sfert (24%), doresc să aprofundeze acea conexiune umană cu partenerul lor.
Investitorii au avut încredere până acum în redresarea industriei turismului, preţul acţiunilor Booking.com urcând peste 35%, AirBNB peste 34% iar cele ale Hilton câştigând peste 19% în valoare de la începutul anului.