Băncile au costuri foarte mari cu analiza clientelei pentru combaterea spălării banilor şi resimt o "frustrare" deoarece rezultatele efective, în sensul unor condamnări în justiţie, sunt puţine, a declarat ieri preşedintele Bancpost, Mihai Bogza.
"Băncile sunt societăţi comerciale şi, prin urmare, privim totul prin prisma cost-efect. Din păcate am văzut puţine rezultate până acum în ceea ce priveşte condamnări efective pentru infracţiuni de spălare a banilor, în timp ce costurile băncilor sunt extrem de ridicate", a precizat Bogza.
El a adăugat că până acum nu au fost cazuri în care să constate beneficiul acestei legislaţii. "Nimeni nu a fost condamnat, de aceea avem o anumită frustrare. Acest instrument nu funcţionează prost, dar nu sunt rezultate. Într-adevăr, faptul că băncile raportează aceste suspiciuni poate inhiba acţiunea de spălare a banilor, însă băncile vor să vadă şi rezultate", a continuat preşedintele Bancpost.
Există norme privind cunoaşterea clientelei care presupun costuri pentru bănci şi nu câştiguri, a mai spus Bogza. El a explicat că există un comportament standard în ceea ce priveşte prevenirea şi combaterea spălării banilor, acela de a cunoaşte clientela, iar acest lucru presupune un anumit număr de ore pe care lucrătorii băncilor îl alocă pentru verificări în acest sens.
La rândul său, Ionel Bănculescu, preşedinte companiei Consultanţă & Investigaţii Financiare a spus că există 700 de informări transmise privind suspiciunea de spălare a banilor, 22 de rechizitorii, dar nicio condamnare.
Modificarea legislaţiei privind prevenirea şi spălarea banilor va costa sistemul bancar românesc câteva milioane de euro pe an, sumă care va însemna "destul de mult" odată cu creşterea volumelor pe piaţă, a menţionat Bogza.
Bogza se aşteaptă ca validarea normelor Bancpost de către BNR să dureze săptămâni
Validarea normelor interne de creditare ale Bancpost de către Banca Naţională a României (BNR) va fi făcută într-un interval de timp de ordinul săptămânilor, a spus ieri preşedintele Bancpost.
În prezent, există un dialog între bancă şi BNR pentru a găsi o formă a normelor interne de creditare care să fie reciproc acceptabile. Astfel, Bancpost trebuie să convingă banca centrală că acestea sunt avantajoase pentru clienţi şi, în acelaşi timp, prudente din punctul de vedere al BNR, a explicat Bogza.
Banca centrală a înapoiat dosarul cu noile norme de creditare ale Bancpost pentru a fi adăugate unele analize şi statistici privind anumite categorii de clienţi, declarase, la începutul lunii iunie, preşedintele Bancpost, pentru NewsIn.
"Banca centrală ne-a înapoiat normele cu unele comentarii tehnice, cea mai importantă referindu-se la analize şi statistici privind anumite categorii de clienţi, pe care trebuie să le adăugăm la dosar, şi care nu se obţin uşor", a menţionat Bogza, la începutul lunii iunie. În acest context, preşedintele Bancpost precizase că va depune dosarul spre aprobare la banca centrală atunci când acesta va fi cât mai complet, fără a preciza un orizont de timp.
Până în prezent, BNR a aprobat normele interne de creditare pentru patru bănci: Alpha Bank România (pe 8 mai), BRD - Groupe Societe Generale (pe 25 mai), Volksbank România (pe 5 iunie) şi Banca Comercială Română (pe 12 iunie).