Comisia Europeană a amendat Căile Ferate Lituaniene (Lietuvos gele¾inkeliai) cu suma de 27.873.000 de euro pentru că a blocat competiţia pe piaţa transportului feroviar de marfă, încălcând normele europene antitrust.
Compania Căile Ferate Lituaniene este deţinută de stat şi asigură atât infrastructura feroviară, cât şi transportul de profil în ţară.
În 2008, AB Orlen Lietuva (Orlen), subsidiară a companiei petroliere "PKN Orlen" din Polonia, client comercial major al Căilor Ferate Lituaniene, a luat în calcul redirecţionarea unui transport de marfă din Lituania către Letonia, utilizând serviciile unui alt operator feroviar. Drept urmare, în octombrie 2008, societatea Căile Ferate Lituaniene a demontat 19 kilometri dintr-o secţiune de cale ferată ce leagă Lituania de Letonia, în apropierea unei rafinării Orlen. În urma dezmembrării şinelor de cale ferată, Orlen a trebuit să utilizeze o rută de transport mult mai lungă ca să ajungă în Letonia. De atunci, şinele desprinse nu au mai fost puse la loc.
Investigaţia Comisiei Europene în acest caz a descoperit că acţiunile companiei de stat au blocat concurenţa pe piaţa transportului feroviar de marfă prin împiedicarea unui client major să utilizeze serviciile altui operator de profil. Compania de stat nu a reuşit să aducă o justificare obiectivă pentru acţiunea sa.
Comisarul european pentru Concurenţă, Margrethe Vestager, a declarat: "Căile Ferate Lituaniene şi-au exercitat controlul asupra infrastructurii feroviare naţionale pentru a bloca concurenţii din sectorul transportului feroviar. Uniunea Europeană are nevoie de o piaţă feroviară de transport de marfă care să funcţioneze bine. Este inacceptabil şi fără precedent faptul că o companie dezmembrează o infrastructură feroviară publică pentru a se proteja de concurenţă".