Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, astăzi, proiectul de lege privind statutul personalului feroviar, care prevede mai multe beneficii pentru lucrătorii CFR şi cei de la metrou, printre care ajutoare materiale de sărbători, asistenţă şi servicii medicale şi psihologice, legitimaţie de călătorie gratuită pe calea ferată sau metrou, locuinţă de serviciu sau reducerea vârstei standard de pensionare cu cinci ani fără aplicarea procentului de diminuare a cuantumului pensiei stabilit de lege.
Deputaţii au adoptat actul normativ cu 203 voturi "pentru", două voturi "împotrivă" şi 86 abţineri.
Potrivit proiectului de lege, personalul feroviar are dreptul să primească un salariu lunar compus din salariul de bază, indemnizaţii, sporuri, premii, prime şi alte adaosuri al căror cuantum se stabileşte conform legii, contractului individual de muncă şi/sau contractului colectiv de muncă; să fie promovat în funcţie, ca urmare a calităţilor, aptitudinilor, abilităţilor şi competenţelor dovedite şi a studiilor absolvite în timpul desfăşurării activităţii, în limita posturilor disponibile; să beneficieze de drepturile stabilite potrivit legislaţiei în vigoare, contractului individual de muncă şi/sau contractului colectiv de muncă aplicabil, pentru încadrarea locurilor de muncă în condiţii deosebite sau speciale de muncă; de concediu de odihnă anual, de cel puţin 24 de zile lucrătoare, precum şi de alte concedii, stabilite prin contractul colectiv de muncă.
De asemenea, au dreptul să beneficieze în mod gratuit de asistenţă şi servicii medicale şi psihologice, în caz de boală sau de accidente, de proteze, orteze sau alte dispozitive medicale, precum şi de medicamente, conform legii, de autorizaţie de călătorie gratuită pe calea ferată, atât în interes personal, cât şi în interes de serviciu, în condiţiile legii; de uniformă, echipament specific, materiale igienico-sanitare; de măsurile necesare pentru asigurarea securităţii şi protecţia sănătăţii, potrivit prevederilor legale privind securitatea şi sănătatea în muncă, iar în cazul concedierilor colective să beneficieze de o sumă compensatorie al cărui cuantum nu poate fi mai mic decât nivelul a de cinci ori câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de stat, în condiţiile stabilite prin contractul colectiv de muncă; să primească locuinţă de intervenţie, de serviciu, socială sau de protocol, după caz.
Potrivit proiectului, personalul feroviar beneficiază, o singură dată pe an, de decontarea de către angajator a unui procent de 50% din cheltuielile ocazionate de efectuarea concediului de odihnă.
Suma decontată nu poate depăşi nivelul a de trei ori salariul minim brut pe ţară garantat în plată şi se stabileşte prin contractul colectiv de muncă; poate să primească indemnizaţii de instalare, în cazul modificării locului de muncă, de delegare, precum şi decontarea cheltuielilor de cazare.
Nivelul minim al indemnizaţiei de delegare pentru personalul feroviar este de 2,5 ori cuantumul stabilit potrivit legii pentru personalul bugetar; în cazul mutării în interesul serviciului în altă localitate, personalul feroviar va beneficia de decontarea cheltuielilor de transport pentru efectele gospodăreşti pentru fiecare membru de familie.
Actul normativ mai prevede ajutoare materiale de sărbătorile de Paşte şi Crăciun, de Ziua Feroviarilor, precum şi în caz de deces al salariatului sau al unui membru de familie al acestuia, la naşterea copilului/adopţia unui copil minor, la căsătorie.
Cuantumul acestor ajutoare se stabileşte prin contractul colectiv de muncă.
Personalul feroviar beneficiază, potrivit actului normativ, de vouchere de vacanţă, tichete de masă, tichete cadou, tichete de creşă sau alte tipuri de tichete de valoare acordate potrivit legii; de asigurare gratuită de viaţă, de sănătate, precum şi pentru pagubele produse în cazul accidentelor şi incidentelor de cale ferată sau de metrou; de zile libere plătite cu ocazia unor evenimente familiale, stabilite prin contractul colectiv de muncă.
Totodată, pot beneficia la cerere, în cazul implicării în producerea unor incidente sau accidente feroviare sau de metrou, pe tot parcursul cercetării disciplinare, de asistenţă, conform legii.
"Membrii legitimaţi, precum şi personalul angajat în cluburile şi asociaţiile cultural-sportive feroviare sau ale SC Metrorex SA, beneficiază anual de legitimaţie de călătorie gratuită pe calea ferată sau cu metroul, după caz. Prin derogare de la prevederile Codului fiscal, personalul feroviar beneficiar de autorizaţii şi permise de călătorie gratuită pe calea ferată, atât în interes personal, cât şi în interes de serviciu, este exceptat de la plata taxelor si impozitelor aferente acestora. Membrii familiei personalului feroviar beneficiază gratuit, în condiţiile legii, de asistenţă medicală şi medicamente în cadrul sistemului de asigurări de sănătate, decontarea cheltuielilor de transport în situaţia mutării personalului feroviar în interes de serviciu în altă localitate, legitimaţii de călătorie gratuite pe calea ferată", se mai arată în proiect.
Copilul/copiii personalului feroviar decedat în urma unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, care urmează o formă de învăţământ cu plată, organizată potrivit legii, beneficiază, la cerere, de suportarea, de către unitatea angajatoare, a taxei de şcolarizare, până la finalizarea studiilor, dar nu mai târziu de împlinirea vârstei de 26 de ani, potrivit actului normativ.
Proiectul mai prevede ca salariul de bază în unităţile feroviare se calculează pornind de la salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, majorat cu coeficienţi minimi de ierarhizare - muncitori necalificaţi - coeficient 1,00, calificaţi - 1,50; la personalul administrativ de specialitate încadrat în funcţii pentru care condiţia de pregătire este şcoală profesională - 1,40, liceu - 1,40, studii liceale plus curs de calificare - 1,45, şcoală postliceală - 1,50, şcoală de maiştri - 1,60, studii superioare de scurtă durată - 1,80, studii superioare de lungă durată - 2,20.
Conform documentului, personalul feroviar care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de majorarea coeficientului cu 0,5 dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul.
"Personalul feroviar care a realizat stagiul complet de cotizare, potrivit legii, din care cel puţin 30 de ani în activităţile prevăzute la art. 35, are dreptul la reducerea vârstei standard de pensionare cu 5 ani fără aplicarea procentului de diminuare a cuantumului pensiei stabilit de lege. Prin derogare de la prevederile Legii nr.263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, personalul feroviar beneficiază, prin cumul, de reducerea prevăzută la alin.(2) şi de reducerea vârstei standard de pensionare pentru activitatea desfăşurată în locurile de muncă încadrate în grupele I şi a II-a de muncă, respectiv în condiţii deosebite sau speciale de muncă. Reducerea cumulată prevăzută la alin. (3) nu poate fi mai mare de 13 ani", mai prevede proiectul.
Conform proiectului, membrii de familie ai personalului feroviar beneficiază de pensie de urmaş în condiţiile prevăzute de legislaţia privind sistemul public de pensii.
Printre cei care beneficiază de prevederile actului normativ sunt cei care desfăşoară activităţi precum transport feroviar sau cu metroul; exploatare, întreţinere şi reparare a mijloacelor de transport feroviar sau cu metroul; exploatare, întreţinere şi reparare a infrastructurii feroviare sau de metrou; comunicaţii şi informatică feroviară sau de metrou; monitorizare, autorizare, control, supraveghere de siguranţă, licenţiere, investigare şi certificare de siguranţă.
PNL a anunţat, în dezbaterile din plenul Camerei Deputaţilor, că PSD "amăgeşte" o categorie profesională prin derogări de la Legea pensiilor şi Codul fiscal, iar grupul parlamentar liberal se va abţine de la vot.
Reprezentanţii USR au susţinut că este o încercare a PSD de a cumpăra ceferiştii înainte de alegeri şi au anunţat că nu susţin proiectul de lege.
Deputatul UDMR Benedek Zacharie a afirmat că propunerea legislativă nu rezolvă problema CFR, dar nici nu o încurcă.
"Peste 5.000 de persoane se vor pensiona, întrebarea este cine va veni în locul lor? (...) Ar trebui ca în paralel să ne ocupăm de problemele reale ale întregului CFR, e nevoie de un statut pentru ceferişti, trebuie susţinuţi, dar să gândim şi pasul următor", a spus deputatul.
La rândul său, deputatul PSD Lia Olguţa Vasilescu PSD a spus că forma proiectului este agreată şi de sindicate.
"Acest statut este aşteptat de foarte mulţi ani, de 30 de ani, este în Parlament de trei ani, nu discutam de acest statut că suntem în campanie electorală, ci dintr-o gravă eroare a Parlamentului care nu s-a mişcat mult mai repede până acum. Ce prevede acest statut: se scade vârsta de pensionare cu trei ani, dar stagiul rămâne acelaşi, de 30 de ani, apoi se stabilesc coeficienţii de ierarhizare în funcţie de nivelul de studii", a explicat Vasilescu.
Camera Deputaţilor este for legislativ decizional în cazul proiectului de lege.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.05.2019, 19:06)
Eu spun ca cei care au facut disponibilizari la Cfr sa raspunda ,nu ceferisti sunt vinovati ca cei care au condus calea ferata impreuna cu politiceni au disponibilizat si inchis unitati de cf.,au disponibilizat personalul tanar care puteau inlocui pe cei cu vechime care iesieau in mod natural la pensie,acum spun ca nu au personal scolarizat .sa va fie rusine si sa raspundeti penal pt ce ati facut cu calea ferata.
1.1. Statut (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Petrescu în data de 05.05.2020, 22:41)
Mișcarea în guvernul României e precară.1 nu au legi clare nici pt statutul.cfr.Dacă el.s a aprobat publică l odată.Trebuie trecut pe la tute în parlament.La fel.e și legea pensiilor mereu o dă la întors.Daca
Ai lucrat în grupa 1 de ce nu se cumulează cu grupă specială pt că
acei ani au fost lucrați și un drept știam că nu se pierde.Nu există școală de parlamentari intră cine vrea cum vrea și cu bani de aceea nu.avem oameni cu experiență decât dacă îi iese ceva....O.rușine de ambele parlamente Statutul CFR trebuia dat demult dar l ați ținut în sertar ca și acum.Vă temeți de drepturi dar cfr situl are și răspunderi
Da ți fufele afară din parlament angajați oameni competenți nu corupți