Manipularea kilometrajului este o practică obişnuită pe piaţa vehiculelor second hand, aducând pierderi financiare atât cumpărătorilor care sunt înşelaţi, cât şi guvernelor, conform unui comunicat de presă al carVertical.
Se pare că atitudinea autorităţilor din diferite ţări faţă de fraudarea odometrelor variază semnificativ, de la lipsa completă a legislaţiei până la amenzi de 300.000 de euro în Franţa sau până la 8 ani de închisoare în Croaţia.
Deşi escrocheriile sunt ilegale în România, fraudarea odometrelor este o problemă frecventă
Legislaţia locală, deşi nu cuprinde legi specifice care să adreseze direct problema fraudării kilometrajului, include pedepsirea a tot felul de escrocherii, derularea kilometrajului putând fi inclusă printre ele. Decizia finală a judecătorului poate depinde de mulţi factori şi de cele mai multe ori escrocii evită sentinţele severe. Acest lucru se aplică nu numai României, ci şi altor ţări.
În Serbia, situaţia este similară - derularea kilometrajului este o faptă penală tratată ca orice altă înşelătorie şi poate duce la amenzi sau la sentinţe care presupun pedepse cu închisoarea. În Ungaria, escrocii pot primi o pedeapsă cu închisoarea de până la 1 an.
7,8% dintre maşinile din România care au fost verificate pe carVertical au avut kilometrajul dat înapoi, 5,3% în Serbia şi 6,1% în Ungaria, ceea ce sugerează că legislaţia actuală nu descurajează infractorii să recurgă la fraudarea kilometrajelor.
Potrivit experţilor din cadrul carVertical, dacă ipotetic s-ar aplica o amendă de 3.000 de euro pentru modificarea kilometrajului şi toţi proprietarii de vehicule al căror odometru a fost modificat ar fi amendaţi cu succes, România ar putea încasa până la 222 de milioane de euro.
"Mai mult, autorităţile probabil ar reduce procentajul fraudelor în cazul unei campanii de succes de pedepsire a acestor practici, lucru vital pentru orice piaţă de maşini second hand. Un precedent bun este exact ceea ce are nevoie fiecare ţară pentru a spori transparenţa şi siguranţa din piaţa maşinilor la mâna a doua", spune Matas Buzelis, şeful departamentului de comunicaţii al carVertical şi expert auto.
În plus, persoanele care cumpără o maşină cu un odometru manipulat plătesc de obicei cu minim 20% în plus faţă de cât valorează de fapt maşina. Potrivit cercetărilor carVertical, pierderile financiare suportate de cumpărătorii înşelaţi în România pot depăşi 189,7 milioane de euro.
Nu există un sistem uniform de legi pentru fraudarea odometrelor
Majoritatea ţărilor studiate aplică amenzi şi chiar pedeapsa cu închisoarea pentru fraudarea kilometrajului, dar nu toate iau această infracţiune în serios. În Polonia, escrocii pot primi închisoare de până la 5 ani, în Cehia - 2 ani, Lituania - 2 ani, Franţa - 2 ani, Spania - 3,5 ani, Italia - 3 ani şi Germania - 1 an.
Acestea sunt însă pedepsele maxime pe care nu le primeşte nimeni de obicei, sentinţele care se bazează exclusiv pe amenzi fiind mai frecvente. O legislaţia mai dură nu se traduce neapărat în mai puţine cazuri de fraudă, deoarece manipularea kilometrajului este şi o problemă regională: este o practică mai frecventă în Europa de Est decât în Vest, din cauza veniturilor mai mici şi a numărului mare de maşini importate.
De exemplu, în Letonia, amenzile pentru creşterea sau reducerea kilometrajului sunt de numai 100 EUR pentru persoanele fizice şi de 1.000 EUR pentru persoanele juridice. Din păcate, Letonia este campioana Europei la fraudarea odometrului - 12,9% dintre toate maşinile din Letonia verificate pe carVertical au avut kilometrajul modificat şi nicio persoană nu a fost acuzată de fraudarea odometrului din 2020.
"Nu există un sistem unificat de legi care să vizeze fraudarea odometrului. Dacă toate statele membre UE ar avea aceeaşi legislaţie pentru fraudă, am avea o soluţie pe termen lung la această problemă. În schimb, unele ţări nu iau acest tip de infracţiune la fel de în serios precum altele, aceasta fiind una dintre dificultăţile cu care se confruntă organizaţiile internaţionale", spune Buzelis.
Frauda care presupune modificarea kilometrajului este dificil de urmărit şi de oprit
În timp ce modificarea kilometrajului este ilegală în multe ţări, demonstrarea unor astfel de fapte poate fi problematică. Tranzacţiile internaţionale creează un mediu cu asimetrie informaţională între cumpărătorii şi vânzătorii de maşini, deschizând oportunitatea de a da kilometrajul unei maşini înapoi într-o ţară şi apoi de a o vinde în alta cu kilometrajul deja falsificat. O legislaţie adecvată privind fraudarea kilometrajelor ar putea diminua numărul acestor infracţiuni şi ar încuraja un schimb mai eficient între ţări de date privind tranzacţiile auto.
Deoarece legile naţionale adesea nu reuşesc să protejeze drepturile propriilor cetăţeni, cumpărătorii de maşini rulate ar trebui să verifice întotdeauna istoricul unei maşini înainte de a o cumpăra. În caz contrar, ei pot deveni una dintre miile de victime din Europa ale fraudei care presupune modificarea ilegală a kilometrajului.