Volksbank România a câştigat un proces contra unui client, după ce la începutul acestei săptămâni instanţa a pronunţat o nouă decizie în favoarea băncii, dar în ambele cazuri reclamanţii mai au la dispoziţie căi de atac.
În ultima perioadă, instanţele de judecată au început să dea câştig de cauză băncilor în procesele cu clienţii, privind clauzele abuzive şi comisionul de risc, însă numărul acestor cazuri este redus, comparativ cu cel al proceselor câştigate de clienţi. Deşi cazurile sunt asemănătoare, verdictele sunt diferite.
Avocatul Gheorghe Piperea este de părere că situaţia prezentă, în care 2.000 de hotărâri sunt favorabile clienţilor şi 20-30 de hotărâri sunt favorabile băncilor, este intolerabilă şi de o parte şi de cealaltă.
"Corectarea contractelor, «curăţarea» lor de aceşti viruşi ai clauzelor abuzive (evident, acolo unde este cazul) reprezintă singura şansă pentru sistemul bancar de a începe reclădirea încrederii în bănci", potrivit avocatului.
Domnia sa ne-a declarat: "Potrivit art. 12 şi 13 din Legea 193/2000 - în opinia mea, texte în vigoare deja, însă în opinia unor jurişti din domeniul bancar, texte care urmează să intre în vigoare - Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor sau unele asociaţii de protecţie a consumatorilor pot să dea în judecată profesioniştii, «pe clauze abuzive», în cazurile în care se utilizează contracte-tip (de adeziune, preformulate) şi să obţină anularea clauzelor abuzive din aceste contracte, cu efectul modificării automate a tuturor contractelor de acel tip, aflate în circulaţie ale profesioniştilor respectivi".
Avocatul Gheorghea Piperea a subliniat că cele două articole din lege reprezintă rezultatul obligaţiei de implementare a Directivei 2009/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 "privind acţiunile în încetare în ceea ce priveşte protecţia intereselor consumatorilor".
"Este obligatoriu să avem astfel de texte în legea noastră, şi cât mai repede, dacă nu vrem să ne trezim cu o procedură de infringement", a adăugat domnia sa.
Există însă şi posibilitatea aplicării directe a normelor din directivă, pentru ne-implementare sau implementare incompletă, potrivit domniei sale.
Volksbank România a câştigat un proces contra unui client, iar Judecătoria Râmnicu Vâlcea a anulat convenţia de credit, situaţie în care reclamantul ar putea să ramburseze integral creditul de 100.000 de franci elveţieni, potrivit unui comunicat al biroului de avocatură Mihai Kehaiyan, reprezentantul băncii, remis ieri redacţiei.
În primăvara lui 2008, clientul a contractat de la Volksbank România un credit cu ipotecă în valoare de aproape 100.000 franci elveţieni. După introducerea OUG nr.50/2010 şi în contextul în care clientul a întâmpinat dificultăţi la plata ratelor, acesta a solicitat băncii restructurarea creditului şi eliminarea comisionului de risc.
Banca a rescadenţat creditul, astfel încât ratele lunare să fie mai mici, iar cele două părţi au încheiat, la sfârşitul lunii octombrie 2011, un act adiţional prin care sunt implementate noile condiţii ale creditului.
O lună mai târziu, clientul a acţionat în instanţă banca, solicitând cons-tatarea caracterului abuziv şi al nulităţii clauzei privind comisionul de risc din convenţia iniţială de credit şi restituirea sumelor percepute cu titlu de comision de risc.
Instanţa s-a pronunţat, la sfârşitul lunii noiembrie 2012, constatând caracterul abuziv al clauzei privind comisionul de risc, însă judecătoarea a optat, în temeiul dispoziţiilor Legii nr. 193/2000, pentru anularea întregului contract.
Avocatul Mihai Kehaiyan a declarat: "Ca urmare a acestei decizii, contractul de credit este anulat, iar părţile trebuie aduse în situaţia anterioară semnării contractului. Asta presupune ca debitorul să returneze integral creditul. Când a dat banca în judecată, clientul probabil că nu a avut în vedere o astfel de consecinţă. Sentinţa este cu executare".
La începutul acestei săptămâni, Volksbank România a obţinut câştig de cauză la Curtea de Apel într-un proces cu un client, privind comisionul de risc, însă clientul a atacat prin recurs decizia.
În luna decembrie, clienţii băncii austriece au câştigat două procese colective contra instituţiei. Într-unul din cele două procese, instanţa de judecată a obligat banca să restituie reclamanţilor sumele încasate cu titlu de comision de risc, redenumit, după caz, comision de administrare credit, de dobândă majorată şi de comision rezervă minimă obligatorie, de la data încheierii convenţiei de credit la zi, iar în celălalt caz instanţa a constatat comisionul de risc drept abuziv, dobânda fiind declarată fixă.
Banca Comercială Română a res-tituit clienţilor, săptămâna trecută, 890.000 lei, suma reprezentând comisioane aferente unor contracte de credit pe care instanţa le-a declarat abuzive. Instituţia de credit a făcut apel împotriva deciziei de fond şi a contestat şi decizia de punere în aplicare a hotărârii instanţei, iar în cazul în care va avea câştig de cauză, clienţii vor fi obligaţi să restituie suma.