Curtea Constituţională a României (CCR) a respins, ieri, cererea preşedintelui Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, şi a constatat că nu există conflict juridic între Guvern şi DNA ca urmare a cercetării privind legalitatea hotărârilor Executivului prin care părţi din insula Belina şi braţul Pavel au trecut din proprietatea statului în cea a judeţului Teleorman.
"Curtea, cu unanimitatea voturilor celor prezenţi, a respins sesizarea şi a constatat că nu există conflict de natură constituţională între Guvernul României şi Ministerul Public - DNA. Motivele le veţi afla foarte pe scurt în comunicatul de presă", a declarat şeful CCR, Valer Dorneanu, la finalul şedinţei.
Potrivit unor surse din CCR, judecătorii au constatat că cele două Hotărâri de Guvern din cazul Belina sunt acte cu caracter individual.
Judecătorii CCR au avut în vedere că, la adoptarea unei legi sau OUG, este exclusă săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu, pentru că un astfel de act normează cu caracter general şi, prin urmare, nu se poate reţine folosul celor care îl adoptă, au explicat sursele citate. Conform acestora, Hotărârile de Guvern sunt fie cu caracter normativ, care ar putea fi asimilate legii, fie acte cu caracter individual, iar cele două HG din cazul analizat joi au caracter individual.
"Conflictul în sine nu pleacă de la actele de cercetare făcute de procuror, eventual cu încălcarea normelor de procedură penală, ci strict de la ideea de a avea sau nu competenţă de a verifica", au indicat sursele.
Curtea Constituţională a României a discutat, ieri, cererea preşedintelui Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, de a se constata conflictul juridic între Guvern şi DNA ca urmare a cercetării privind legalitatea hotărârilor Executivului prin care părţi din insula Belina şi braţul Pavel au trecut din proprietatea statului în cea a judeţului Teleorman.
În 16 noiembrie, judecătorii au amânat pronunţarea în acest caz pentru a avea timp să aprofundeze datele din dosar.
În cadrul şedinţei CCR din 16 noiembrie, ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a arătat că DNA nu are competenţa de a ancheta legalitatea adoptării unei hotărâri de Guvern, reprezentantul DNA susţinând, pe de altă parte, că nu se poate impune procurorului unde să facă anchetă şi unde să nu ancheteze, subliniind că instanţa de judecată este cea care trebuie să se pronunţe dacă a fost sesizată legal.
"După ştiinţa mea, din cele aproape 1.000 de infracţiuni câte găsim (...) în partea specială a Codului şi în legile speciale, nu avem nicio infracţiune care să constea în fapta Guvernului de a adopta o hotărâre de Guvern, un act normativ cu încălcarea normelor de tehnică legislativă. Prin urmare, dacă nu avem o astfel de infracţiune, practic DNA, procurorul, în general, nu are competenţa, abilitatea legală, constituţională să ancheteze. (...) Substanţa conflictului juridic de natură constituţională rezultă din această competenţă a DNA-ului, a Ministerului Public. Când el se vede în faţa unei posibile hotărâri de Guvern adoptată în condiţii de nelegalitate, poate DNA-ul să verifice legalitatea HG (...)? Convingerea noastră este că nu, jurisprudenţa Curţii este în acelaşi sens, legea specială statuează în aceeaşi direcţie", spunea Toader, potrivit Agerpres.
Conform acestuia, aprecierea legalităţii hotărârii de Guvern este "o competenţă exclusivă a instanţei de contencios".
Pe de altă parte, reprezentantul DNA, Simona Ricu, a arătat că nu i se poate impune unui procuror unde să facă anchetă şi unde să nu ancheteze, subliniind că instanţa de judecată este cea care trebuie să se pronunţe dacă a fost sesizată legal.
"Lăsaţi instanţa de judecată să se pronunţe dacă este sesizată în mod legal, dacă s-au administrat probe în mod loial, dacă s-a încercat să se afle adevărul, cu respectarea (...) dreptului la un proces echitabil", a mai spus procurorul.
Totodată, reprezentantul DNA a menţionat că nu crede că rolul CCR este acela "de a exonera răspunderea penală a funcţionarilor cu rang înalt".
În 23 octombrie, preşedintele Senatului a cerut CCR să constate şi să soluţioneze conflictul juridic de natură constituţională între Guvern, pe de o parte, şi Ministerul Public - Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Direcţia Naţională Anticorupţie, pe de altă parte.
Preşedintele Senatului a solicitat CCR: să constate existenţa conflictului juridic de natură constituţională între Ministerul Public - Direcţia Naţională Anticorupţie, pe de o parte, şi Guvernul României pe de altă parte; să constate cauza conflictului - Ministerul Public - Direcţia Naţională Anticorupţie şi-a arogat competenţa de anchetare a circumstanţelor, împrejurărilor, oportunităţii şi legalităţii elaborării celor două hotărâri de guvern; să statueze că, pe viitor, procurorii nu pot ancheta circumstanţele, împrejurările, oportunitatea şi legalitatea hotărârilor de guvern.
DNA efectuează cercetări faţă de mai multe persoane pentru fapte care au legătură cu transferul de proprietate a unor părţi din insula Belina şi braţul Pavel. Potrivit DNA, în anul 2013, prin acţiunea concertată a unor persoane cu funcţii publice, părţi din insula Belina şi braţul Pavel (cu suprafaţă de 278,78 ha, respectiv 45 ha), situate în albia minoră a Dunării, au trecut ilegal din proprietatea statului în proprietatea judeţului Teleorman şi în administrarea Consiliului Judeţean Teleorman, pentru ca, doar la câteva zile, să fie închiriate tot ilegal unei firme private. Pentru realizarea transferului de proprietate au fost adoptate, conform DNA, HG 943/2013 - act cu caracter individual şi HG 858/2013 - act cu caracter normativ, acte prin care au fost încălcate prevederi din: Constituţia României, Legea apelor 107/1996, Legea 213/1998 privind bunurile proprietate publică, OUG 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", Legea 115/1999 a responsabilităţii ministeriale, Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.11.2017, 07:14)
Daca o instanta de judecatorii (ccr) invalideaza argumentatia ministrului justitiei atunci acesta sa plece acasa pentru ca se dovedeste necalificat profesional pentru o astfel de functie sau este inregimentat politic Cand vorbeste , infatuat , de ''convingerea noastra' sigur vorbeste de cea a politicienilor pe care -i reprezinta fiindca , iata , nu reprezinta convingerea judecatorilorl
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.11.2017, 13:44)
Subscriu intru totul la argumentarea nr.1 fara titlu.Este clar ca ministrul justitiei - Tudorel Toader - este inregimentat politic de partea Dragnea + Tariceanu , chiar daca el nu este membru PSD. Si, deoarece prin pozitia avuta, el fiind de partea infractorilor privind cauza in discutie existenta la CCR. - care in final ar aduce pagube avutiei nationale a Romaniei - el (ministrul justitiei) trebuie destituit imediat. Problema grava este, cine ar trebui sa-l destituie? Infractorii de partea cui este ? Iata lacune ale legislatie existente , care duc la praduirea economiei nationale si imbogatirea infractorilor de natura celor existenti in speta hotarata de CCR. si nu numai.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de zaza în data de 24.11.2017, 17:14)
......pentru a preintampina astfel de cazuri este impetuos necesar ca la varful conduceri politice si mai ales administrativ sa NU AIBA CE CAUTA PERSOANE PENALE...sau daca pe parcursul mandatului apar astfel de cazuri..imediat sa i se ceara retragerea lui din functie....si asa se rezolva totul.